Gråa papper på halvblod..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fieber
  • Startdatum Startdatum
F

Fieber

Hejsan!

Finns det någon som skulle kunna ge mig lite svar angående häst med gråa papper? Det tages tacksamt emot!!

En häst med gråa papper är fri att tävla på vilka klasser man vill i alla discipliner, eller?

En häst med gråa papper har inte samma avelsvärde?

Är en häst med gråa papper värd mindre pengar vid köp?

Mvh

Sv: Gråa papper på halvblod..

En häst med gråa papper får tävla allt utom Breeders.
Kvalitets och treårs får de gå i mån av plats.

Om hästen presterar på hög nivå så spelar pappersfärgen liten roll vad det gäller både försäljning/köp och avelsvärde.

Egentligen så spelar pappersfärgen ingen roll för normalryttaren heller, individen spelar större roll

För en valack betyder pappersfärgen ingenting förutom att den inte får vara med i vissa avelsarrangemang.

För ett ungt sto kan det betyda mycket men för en äldre häst med egna meriter betyder det mindre.

Okej. Men låt säga att man är intresserad av ett halvblod 4 år, sto. Och detta sto har gråa papper. Vad är hästen värd? Riden i ett halvår, inte presterat något.

Det är fullständigt omöjligt att svara på, det beror ju på fler saker, tex stam och kapacitet.

Jag som är avelsintresserad tycker gröna papper är viktigt, särskilt när det handlar om en ung individ utan meriter.
Sportsmässigt har det mindre betydelse, men man bör ju kolla på varför den fått grå papper. För en ren hobbyhäst som inte är tänkt för något mer än lätt klass saknar det i stort sett betydelse helt.

Är pappan en hingst med goda prestationer eller god stam är den värd mer än om det är en hingst som inte gjort något eller med okänd stam. Mödernet spelar också in.

Själv skulle jag värdera högre en häst med grå papper som hade ett fäderne och möderne som gjort något än gröna papper utan några som helst prestationer.

Okej. Men låt säga att man är intresserad av ett halvblod 4 år, sto. Och detta sto har gråa papper. Vad är hästen värd? Riden i ett halvår, inte presterat något.
Prisfrågor liknande denna undviker vi på forumet, då det är fullständigt OMÖJLIGT att prissätta en häst man inte kan se.
Alla eventuella svar som anger pris kommer raderas!
/*moderatorn

Görel: Jag tycker ditt svar låter mycket rimligt! :) Tack!

Jag blir väldigt förvånad att vissa här inne tycker att hästar med gråa papper kan vara mer värda än de med gröna papper. Helt otroligt, det trodde jag inte om.. vissa. ;)

Jag förstår om man som tävlingsryttare kanske skiter blankt i vad hästen har för färg på pappren, bara den gör det den ska men om ett stuteri som inriktar sig på uppfödning av halvblod och som inte själva tävlar hästarna utan säljer dom som föl eller unghästar skiter i pappren, det har jag svårt att tro.

:confused:

/Isabel

Som du själv säger; Det beror ju helt och hållet på vad man ska ha hästen till. En uppfödare skulle väl aldrig ens kolla på en häst med gråa papper?? Så då kommer frågan aldrig upp. Medan en tävlingsryttare kanske mer är ute efter prestationer.

Men allvarligt talat, även som uppfödare kan man ha gråpapprade ston i avel? Det finns massor av anledningar till varför de är gråpapprade, det kan t ex vara att de kommer från en stambok som inte är gk av ASVH. Stammen och prestationerna kan vara hur bra som helst för det!

//athena, med tre gröna, en vit och en grå häst betäckta i år.

Precis, det var så jag menade. Men då tänker jag såhär, är det inte till tävlingsryttarna de flesta av oss avlar? ;)

/Isabel

I alla år har jag uppfattat det som att uppfödare och folk överhuvudtaget ser ner på hästar med gråa papper. Jag har nästan uppfattat dom som LIVRÄDDA för att ens tänka tanken på att åka och titta på en med gråa papper.

Varför skiljer det så mycket i pris på en avkomma med gråa papper och på en avkomma med gröna papper? Låt oss säga att bägge avkommorna har bra föräldrar.

Ni säger ju att de är lika mycket värda, trots olika färg på pappren, men ändå så skiljer det många tusen kronor dom åt?

Observera att jag menar på föl och unghästar och inte färdiga tävlingshästar.

/Isabel

Ja, visst skiljer det en del i värde (inte alltid), men är det en anledning till att inte betäcka det stoet?

Men bara för att en häst har gråa papper behöver det väl inte mena att det är en sämre individ?

Det finns väl ingen lag som säger att hästar med gråa papper inte får betäckas?

Som tidigare nämnts så anser jag (och egna åsikter får man väl ha?) att en häst med grå papper som har toppenpsyke och fungerar bra på tävlingsbanorna är mer värd än en häst med gröna papper som har dåligt lynne och backar för det mesta. Men det beror ju på att jag inte har de behoven att skaffa en häst att avla på. Skulle jag däremot vilja ha en avkomma i framtiden så har jag ju möjligheten att skaffa mig ett föl.

Jag har ett sto med gråa papper och tyvärr okänd härst. i passet då uppfödaren var för snål att göra ett dna prov...
Dock så vet man stammen på henne och jag jobbar med att få in den i passet.
Hon är E. EG hingst som tävlats tom 140 i Sverige sålt till Mexico EE. Cortus
Mamman är tävl. 130 och är E Roderick Maraton Urbino så nog behöver hon ej skämmas för sin stam.
Har 2 avkommor efter henne varav den 1:a är e. EG hingst som gått sv. hoppn i Tyskland.
Han har fått 40p på en inofficiell visning med godk. domare och kommentaren en mkt snygg häst med framtiden för sig!
Han blev inriden i våras som 4åring pga. av sin storl, av en svårklassryttare i dressyr som gav honom bra vittsord samt att han mfl. anser att han har alla förutsättningarna för att komma långt i hoppningen då han enl. dem visar en stor kapacitet och talang.:laugh:
Ska jag dumpa bort en sådan häst för att han ej har gröna papper??:crazy: NEJ tack det gör jag inte då han är en val så anser jag att han har samma värde som en val. med gröna papper för vad mer än tävla kan du göra med en val.??
Stofölet som hon fick iår E. en godk. hingst kan jag ju dock hålla med om att hon ej betingar samma värde som ett stoföl med gröna papper men då END. ur avels sammanhang.

Det är naturligtvis jättestor skillnad på ett ungsto med gröna och gråa papper om man tänker sig att bedriva avel på märren så småningom. Men så fort märren börjar prestera så är den iaf i mina ögon mer värd ä en grönpapprad märr utan några som helst prestationer.

Men när det gäller en valack så spelar det ingen roll. Då gäller det att se till andra faktorer än avelsvärdet.

Är man lite mer insatt och vidsynt kan man förstå att pappersfärg inte är allt.
Man kan förstå att uppskatta en avkomma till Norson med grå papper bättre än en till Abbé med gröna papper.

Jag jobbar med hästförsäjning (främst tävlingshästar) och håller helt med om att pappersfärgen inte spelar någon roll för priset alls om hästen presterat. Ett yngre sto är väl isf den enda häst som det troligen spelar roll för. Har även själv betäckt gråpapper (rysk, mkt bra stam och hade meriter i Msv klass) blev ett superfint sto, som ett par redan har velat köpa som 1-åring, så till tävlingsfolk spelar det nog inte så stor roll ens på en yngre häst, förutsatt att det finns meriter. Och helt klart är det ju till tävlingsfolk vi säljer i första hand, uppfödarna är ju ingen stor marknad. Har även sålt något äldre sto till avel hos seriös uppfödare, där meriterna vägde tyngre än avsaknaden av stam (Irlänskt svårklass-sto)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 414
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 324
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka