Grå fjordhingstar!

Melli

Trådstartare
Finns det några grå fjordhingstar i sverige/norge? Vad är chansen att avkomman blir grå med ett sto efter vitblack hingst?

Bross finns i Värmland såvitt jag vet. Om jag inte missminner mig godkändes en musblack hingst i höstas men honom minns jag inte namnet på.

Chansen för en musblack avkomma till en vitblack hingst beror också på vad stoet har för färg så det går inte svara på generellt.

Jag tror inte att Bross är i avel längre och även om han är det så har jag för mig att han inte riktigt är vad jag söker. Får kolla upp de nya hingstarna då. Tackar!

Hur färgerna nedärvs är jag väldans usel på så det ger jag mig inte in på.
Visst fins det musblacka hingstar i Norge.
I Sverige finns väl ialla fall, Ritus Titus 217, Bross 172, Ronjas Ben Hur 232, Hauk Thun 222. Så nu får vi hoppas att jag inte missade någon :)

Förresten står det lite på Svenska Fjordhäst Föreningens hemsidan om färglära SFF

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: Roheryn
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 380
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur