Gouge vs chambon

Mirre

Trådstartare
vad är det för skillnad på dom två ang inverkan på hästen?
Tycker dom ser väldigt lika ut, förutom att gougen sitter som en triangel eller hur man ska säga. Vad gör dom inverkan på hästen?
vad är dom till för sas?
Nån här som har nåt av dom? Märker ni nån skillnad på hästen?
Bra eller dåligt? Är dom bra till hästar som bara har spring i huvet och går med huvet bland molnen? :angel: :angel: :angel:

Sv: Gouge vs chambon

har för mig att man mest använder gogue vid longering för att man ska få hästen att länga och sänka nacken på någe vis.
Chambonen används väl också mest till longering för att få hästen i form.

Sv: Gouge vs chambon

Goguen både trycker på nacken och drar nosen bakåt, eftersom det går genom bettet och sedan tillbaka mot gjorden.

Chambonen lämnar nosen fri så att hästen kan söka sig framåt/nedåt, med bara tryck på nacken. En ganska trevlig hjälptygel, om man jämför med vad det finns för varianter... ;)

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 631
Senast: Hazel
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 899
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 025
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 804
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31