Gotlandsruss!

Camilla_H

Trådstartare
Jag ska bli mamma om någon vecka och då jag själv är hästägare (en arab) så blir det en hel del tid i stallet och jag har en liten tanke på att skaffa en ponny redan nu, gärna unghäst/föl, för att kunna rida och köra in den själv så att när mitt barn (OM den nu vill syssla med hästar) är stor nog att börja med hästar så har vi en fin barnponny.

Sen är det förstås så att jag tycker att det är kul själv att hålla på, man kan ju inte lita på att barnet tycker att det är lika kul som jag...:D

Men nu till min fråga - vilken ponnyras ska jag ta? Jag har funderat lite hit och dit och vad jag vill ha är en sund och härdig ponny som har lugnt och bra psyke. Var inne på korsningsponnyer men har även funderat på Gotlandsruss.

Som av en händelse går då min kompis och köper en hel flock med russ (6 stycken) varav två är föl och nu funderar jag på om det är ödet? :p

Så frågan är om russet kommer att motsvara mina krav? Det finns nämligen ett krav till och det är att ponnyn inte får vara för liten, den måste tåla att jag, 1,65 m och 60 kg, sitter upp och rider den regelbundet.

Man hör en del att russ ska vara envisa och istadiga, men är det så eller är det en hanteringsfråga? Jag är lite intresserad av trav (höll på mycket för en massa år sedan) och russet är ju en bra travponny så det är också därför jag har fastnat lite för rasen.

Vad tror ni? För envis/tjurig eller stabil och lugn?

/Camilla

Sv: Gotlandsruss!

Vi har haft russ i många år och tävlar i ponnytrav. Tycker det är en utmärkt barnponny, dock kan vissa individer vara väldigt envisa. Men jag skulle inte rekommendera att man rider de när man är 165 cm och väger 65 kg, särskilt inte om det är unghästar. Våran gräns går vid 55 kg och vi tycker att det är gränsfall att rida om man är 150cm lång.

Hur stora är era russ?

Jag pratar inte om att rida hästen jämt utan sitta upp 20 minuter någon gång ibland.

Jag håller annars med dig om vikt och längdgränser. Vi hade dock en stallkompis ett tag som var 170 och vägde 50 kg som red en ponny som var 122 cm.... :crazy: H*n tyckte att vi var hemska som ogillade detta...!

Man hör en del att russ ska vara envisa och istadiga, men är det så eller är det en hanteringsfråga? Jag är lite intresserad av trav (höll på mycket för en massa år sedan) och russet är ju en bra travponny så det är också därför jag har fastnat lite för rasen.
Precis som hos shetlandsrasen så är detta enbart en hanteringsfråga.

Sen finns ju naturligtvis individer inom alla raser, så om den individ du köper kan leva upp till dina önskemål är ju en annan femma. Allt är inte hantering....

Inte för att vara negativ, men jag ska delge mina tankar i allafall.

Är det för egen del du vill köpa ponny, visst go for it. Men ska det i första hand vara en barnponny skulle inte jag köpa en unghäst. Mina föräldrar resonerade som du och köpte en liten illbatting till mig när jag var yttepytteliten. Jag fick hjälp av kunnigt folk (både föräldrar och utomstående) som körde och red in honom åt mig, men han var aldrig något "barnponnyämne" om du förstår vad jag menar. Det tog ända tills jag vuxit ur honom innan jag kunde hantera honom på ett bra sätt.

Jag är väldigt glad över all erfarenhet jag fick genom honom, inte minst eftersom han var en alldeles underbar körponny. Men jag hade fått otroligt mycket mer glädje om jag hade fått en äldre och väldokumenterat barnvänlig ponny.

Nåja, mitt barn är inte fött ännu så om vi räknar med att h*n kan börja rida vid 4-5 års ålder med hjälp av mig så är ju också då ponnyn så gammal, samt inriden och inkörd av mig.

Och då jag undervisar då och då i hästhantering och tar på mig problemhästar så är jag inte direkt bet på att hantera hästar, så troligtvis så blir det ingen "illbatting".

Bättre att köpa en unghäst som jag kan lägga grunden på än köpa en häst som någon klantat sig med och som har en massa olater som är svår att träna bort. Det är så jag tänker.

/Camilla

Nej, men DET vet man ju aldrig. Och det handlar ju bara om mer eller mindre jobb.

Men nu var jag intresserad av rasen överlag. Att det sen finns individer med olika beteendeavvikelser är självklart.

/Camilla

Våra russ är mellan 122 och 130 cm. Visst kan man om man sitta upp på de nån gång i uppfostringssyfte i fem minuter, men du pratade om att du skulle rida in en unghäst, våra unghästar kör vi först in och sedan får någon av våra lättare medryttare rida in hästen. Är man för tung på en unghäst stör det hästen och kan orsaka skador även om man är ett jätteduktig ryttare.

*kl*
Nu har jag varit och tittat på kompisens russ och vilka underbara hästar! Fölen var lite mer skeptiska men jag fick klia en av dem på baken iaf. :)

Läste på lite mer om russ på russavelsföreningens sida så nu vet jag lite mer. Tack iaf för era svar!

/Camilla

Alltså, jag måste bara lägga in en bild på fölen från kompisens russflock. Den till höger är fem månader och den till vänster är tre månader.

Det är den till höger som jag är mest sugen på men jag har inte bestämt mig än, och jag vet inte om kompisen vill sälja henne heller.

Hon är e. Granat u. Lyckofröken.

b%C3%

Jag tycker absolut att Gotlandsruss är jätte härliga ponnyer.;)
Dom är otroligt härliga att rida när man är i min ålder (även yngre)
tycker jag iallafall.
Jag är ju 13 år, och rider ett gotlandsruss, och det är underbart.
Tycker absolut att du ska välja ett gotlandsruss :):love:
Jag tycker inte att det beror på rasen hur dom beter dig, det är hur man uppfostar dom som dom lär sig hur dom ska bete sig.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 020
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 360
Hästvård Mitt 17 åriga gotlandsruss fick ifjol somras en lättare fångkänning tyvärr när hon var hos hingsten på betäckning. Resultatet av...
2
Svar
24
· Visningar
3 251
Senast: Tagliabue
·
S
Hästmänniskan Ännu en "Vilken häst passa mig"-tråd. Men ja. Jag har alltid ridit "vanligt" på "vanliga" hästar och ponnyer, men på senare tid har jag...
Svar
14
· Visningar
2 015
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka