Gossedjur och massäck

Status
Stängd för vidare inlägg.
U

us_lover

Är det fler än jag som reagerat på dessa ord?

Under hela min uppväxt har jag fått lära mig att det heter matsäck. När jag gick i gymnasiet hade jag en gympalärare som introducerade ordet massäck, men ok det var hennes dialekt. På senare år har jag sett ordet skrivet - och det stör mig :crazy:

Något som stör mig desto mer är ordet gossedjur:eek: Jag har sett det skrivet på detta sätt flera gånger nu och börjar allvarligt undra vad det är med folk. Gosse är synonymt med pojke enl vad jag vet. Ok, att folk i olika dialekter kan uttala ordet gosedjur som gossedjur, men att gå från det till att skriva det :confused: :eek:

Håller svenskan på att bara bli ett talspråk och att man ska skriva som man talar?
 
Sv: Gossedjur och massäck

Hoppsan :o Nu har jag också lärt mig att kolla vilket forum man är i innan man postar nya trådar:angel:

Denna ska givetvis ligga under Senior. Jag ber ödmjukt moderator flytta tråden:bow:
 
Sv: Gossedjur och massäck

Om det uttalas massäck och gossedjur tycker jag det är helt ok, kanske för att jag gör det själv :o , men skrivet.. nja, men måste väl i alla fall försöka SKRIVA "rätt" i alla fall!!! :p
 
Sv: Gossedjur och massäck

instinktivt tycker jag att massäck och gossedjur ser fruktansvärt ut när det stavas på det viset... :eek: jag är en sån som oftast säger både matsäck (inte massäck alltså) och gose (istället för gosse)djur, så jag kvider lite när jag ser dom där orden.

samtidigt får man inse att språket är under ständig utveckling. det vi idag betraktar som "korrekt" stavning var kanske talspråk för hundra, eller i vissa fall kanske tom. femtio år sen?
och allt nytt är ju egentligen skrämmande, tycker iallafall jag :D
 
Sv: Gossedjur och massäck

Massäck o gossedjur säger vi i värmland, men att STAVA det så? :crazy: Blä! säger jag.
 
Sv: Gossedjur och massäck

Jag uttalar dem så som du skriver, gossedjur och massäck, tycker det känns konstlat och lite ansträngt att säga 'gooosedjur' och maaTsäck'.

Men skriver man orden så ska det vara 'gosedjur' och 'matsäck', allt annat är hemskt!:mad:
 
Sv: Gossedjur och massäck

Det heter MATSÄCK och GOSDJUR eventuellt MJUKDJUR och stavas även så. :mad: Jag uttalar det även så och får rysningar när folk faktiskt SÄGER "massäck". "Gosedjur" är jobbigt också.
 
Sv: Gossedjur och massäck

Jag tycker att det är ok att språket utvecklas. Tänk på hur vi skrev för 100 år sedan. Knappt läsbart :crazy:

Jag skulle aldrig tolka in pojke i gossedjur men det är ju jag det :)
 
Sv: Gossedjur och massäck

Jag skulle aldrig tolka in pojke i gossedjur men det är ju jag det :)
Jag jollrar dumt och kallar min hund för "mammas lilla gossedjur", gosse med antydan på pojke. Men inte så att andra hör förstås. ;)
 
Sv: Gossedjur och massäck

Det heter MATSÄCK och GOSDJUR eventuellt MJUKDJUR och stavas även så. :mad: Jag uttalar det även så och får rysningar när folk faktiskt SÄGER "massäck". "Gosedjur" är jobbigt också.

Det är just detta jag menar :idea: Skönt att höra att det är fler än jag som reagerar.

Jag har visserligen inga problem med att folk säger massäck. Gossedjur däremot..... Nästa gång jag hör det ska jag minsann fråga om det inte går lika bra med ett tösadjur :D (Tös=flicka på skånska om någon undrar)
 
Sv: Gossedjur och massäck

Glöm ej heller att av ordet "stod" allt oftare skrivs "stog". Det skrivna ordet tappar terräng....
 
Sv: Gossedjur och massäck

Jag tycker att det är ok att språket utvecklas. Tänk på hur vi skrev för 100 år sedan. Knappt läsbart :crazy:

Jag skulle aldrig tolka in pojke i gossedjur men det är ju jag det :)

Visst är det ok att språket utvecklas, men just ordet gosse är för mig inget annat än en synonym för ordet pojke :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här blir det mest privata jag skrivit. Och jag har ALDRIG tagit upp det med någon, men jag har utvecklats någon sorts sexuell ångest...
2 3
Svar
54
· Visningar
9 152
Senast: ekra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp