Gosiga kattungar som ska få lyckliga liv!

TinyWiny

Trådstartare
Igår hade missan fått kattungar:love:

Fyra alldeles ljuvliga små sötnosar:love:

Men vad kan jag kräva av deras blivande hussar och mattar?

Jag har extremt svårt för att lämna över ansvar till andra:crazy:

Så hur gör jag?

Jag vill veta att katten blir väl omhändertagen, får vet. vård när det behövs osv....

Kan jag kräva att hankatten kastreras och honkatten steriliseras om de inte ska användas i avel?!

Kan jag kräva att katten får vara både ute och inne?

Jag vill inte att de ska bo i en lägenhet i stan:crazy:

Jag vet att jag egentligen inte borde göra sånt här när jag har så svårt för att lämna dem ifrån mig:( så det behöver ingen berätta för mig..

Sv: Gosiga kattungar som ska få lyckliga liv!

Kolla upp köparna.
De får väl visa kort på vart de bor, eller så får du helt enkelt åka och kika. kanske har de ngn referens?

Man får vara supernoggrann när det gäller djur, det är ok :D

Ge inte bort kattungarna!
Ta en bra peng för dem.

Diskutera med intressenter ang sterilisering/kastrering.

Om du ska kräva att de steriliseras när de är stora, måste du troligen stå för kostnaderna. Köper man en katt så vill man ju inte tvingas stå för kommande kostnader om man inte själv tycker att sterelisering är viktigt. Annars väljer de kanske en billigare katt - för med stereliseringen blir det ju ganska stora pengar. Det kostar med såna ingrepp.

Men om du sänker priset på ungen med det som stereliseringen kommer att kosta så kanske du kan kräva det om de inte har något emot det.

De krav jag har är att katterna ska ha möjlighet att vara utekatter om de vill. Människorna ska bo under omständigheter som passar en katt. Jag kommer att fråga personerna om det ena och det andra och sen välja personer som verkar seriösa. Dessutom kommer jag att försöka hålla en viss kontakt med köparna första året - kanske längre. Jag kommer också att erbjuda dem att ta tillbaka katten om de inte kan ha kvar den.

Om de vill ha försäkring, vaccinera etc är inget jag kan kräva eftersom att jag inte kan "kolla upp" det. Men de kommer att ha försäkring etc när de sälja och jag kommer att ta betalt för dem för att försäkra mig om att köparna verkligen vill ha katt.

Svårt när man har rena, korthåriga bondkatter men man får göra sitt bästa.

Du kan säga att du vill att katterna ska kastreras (heter så även på honkatter nu för tiden) och att de ska få gå ute, men om det inte är människor du känner så kan du inte kräva någonting. Inte annars heller iofs men då är det lättare att trycka på.

Och jag tycker inte det är fel att skaffa kattungar pga att man själv tycker det är svårt att lämna ifrån sig dem, utan pga att man inte alltid hittar bra köpare och kanske måste avliva dem som blir kvar.
Så jag ser verkligen inte vitsen i att avla på det sättet, det enda man får ut av det är ju att se ett par söta kattungar i några veckor, men man måste tänka längre än så.

Man har tyvärr ingen rätt i världen att påverka vad djuren nya ägare gör med dem, eftersom djur klassas som varor.

Ett bra sätt att hitta vettiga köpare till huskattungar är att enbart sälja dem vaccinerade, id-märkta och besiktigade, och ta betalt för vad det kostar! en "fullservad" kattunge kostar runt tusenlappen i vet.kostnader, och är köparna inte beredda att betala det är de väl knappast beredda att lägga energi på att få dem vaccinerade själva?

I kastringsfrågan har jag valt att till nästa kull betala kastrering på villkor att den utförs innan katten är ett år. (Detta gäller honkatter. Hanarna vill vi hemskt gärna ha i avel eftersom det är en så liten ras, så där försöker jag förmedla en parning istället).

Säg att du tar 1500:- för ungarna, och 500:- återbetalas när du fått ett kastreringsintyg?

Annars gäller det att lite på magkänslan, och inte sälja till "första bästa" utan våga hålla kvar dem tills det känns 100% rätt.

Du kommer säkert få en del skit om du vill ta så "hutlöst" betalt, men jag vet att det finns huskattköpare som är glada för ungar som fått den bästa start i livet.

(och "hatmail" om våra bisarra priser får även raskattuppfödare, trots att vi har lång kölista på intresserade köpare...)

Nu är det ju så att avlivning inte är ett alternativ för min del!!!
Hittar jag inga seriösa köpare så får de stanna här:love:

Grejen är att jag inte avlar katter för att få ha ungar några veckor, den här kullen var inte planerad av mig, bara av fröken katt:angel:

Ett litet miss:rofl: öde som är lika välkommet som ett planerat:)

När jag blir gammal så kommer jag väl bli en sån där tokig kärring som har 117 katter och älskar dem allihop:rofl: :rofl: :rofl:

Senast ändrad:

Jo det var min tanke, att ge tillbaka en summa när katten är kastrerad:)

Funderade på om man kan göra så:angel:

Men det är ju värt att prova!

Sist jag hade kattungar ute på annons så kunde jag haft ett tjugotal:rofl: men då hade jag bara tre som behövde nya hem:love:

Som tur var gick alla till människor jag kände väl sedan innan så då visste jag ju att de skulle få det bra!

Jo det är det som är så hemskt:( att bondkatter anses mindre värda.

Ett liv är ju lika mycket värt för mig ändå!

Hehe nej ge bort dem kommer inte på fråga! Här gäller att ta ut så pass att kattägaren i framtiden anser det "värt" att ta katten till vet. om det skulle behövas:)

Vad bra att du kan behålla dem om det vore så, då har du ju verkligen råd att vara extra kräsen i jakt på bra hem åt dem.

När jag blir gammal så kommer jag väl bli en sån där tokig kärring som har 117 katter och älskar dem allihop:rofl: :rofl: :rofl:

Det har jag en känsla av att jag också kommer bli. :angel:

Vad bra att du kan behålla dem om det vore så, då har du ju verkligen råd att vara extra kräsen i jakt på bra hem åt dem.

Det har jag en känsla av att jag också kommer bli. :angel:

Hm ja kan och kan:angel: jag har ju "bara" åtta så ett par mer eller mindre:angel:

Är rädd att sambon flyttar ut om de blir så många som 117 iallafall:rofl: :rofl: :rofl:

Nej men allvarligt, då mamman är så skygg har det varit omöjligt att få tag på henne för att kastrera henne:( en av de katter som fanns här när vi köpte vårt hus, föddes när inga människor bodde här, lämnade vind för våg:mad:
Därför är jag så extra glad att hon valde att föda sina små här hemma i stallet istället för att gå iväg och komma hem med en kull halvvilda katter...

Jag vet att många tycker att hon borde skjutas när hon inte går att få tam, men jag anser att jag inte har rätt till att ta ett djurs liv bara för att det inte passar mig att hon inte vill bli klappad.

Nu de senaste veckorna har hon blivit så tam att hon stannar i stallet när man kommer, så vi är på väg, har också fått lägga in mat till henne bara ett par cm från henne och bebisarna:love:
Även om hon varnade med morr att närmre kommer du inte! så stack hon inte:D

Vad bra att du kunde ta dig an henne! :bow:
När ungarna är avvanda så kanske du kan lura in henne i en kattbur och åka och kastrera henne.

Jo men det är klart att jag inte bara kan strunta i dem!
De har ju också rätt till ett bra liv, även om deras ägare inte fattade det:mad:
Det var ju inte bara hon heller...det var två till...som snart blev fem som nu har blivit nio:o

Jag har bara valt att ha två, så hade sambon en när vi flyttade ihop, så då blev det tre...och nu hm...tolv:love:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
219
Senast: MJLee
·
Katthälsa Behöver lite klok input och hjälp nu. För en vecka sedan köpte vi en 4-årig kastrerad honkatt från ett katthem. Första veckan har gått...
Svar
11
· Visningar
5 289
Senast: Tualma
·
Övr. Katt Jag förlorade min partner in crime sedan nästan femton år, i fredags. Saknaden är avgrundslös och jag tycker att allt saknar mening...
2
Svar
25
· Visningar
2 855
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama