Göra tandskötseln roligare?!

strawberrysylt

Trådstartare
Jag har tyvärr lätt för att slarva med tandtråd, tandborstning och tandläkarbesök... Kommer från tandläkaren nu och tack och lov hade det inte hänt så mycket sedan sist iallafall, då är det två år sen jag var där. (Nu ska jag fixa ett sånt där avtal så jag blir kallad).

Men, jag märker som sagt själv att jag slarvar och tror inte jag är ensam om det. Tänkte ifall någon sitter inne med några tips som gör det lättare att sluta slarva?! Sätta upp en lista i badrummet och klistra glada gubbar för varje tandborstning kanske? :D Jag tror jag behöver nåt sånt, jag är vuxen (eller ja iallafall till åldern), men det inget som stör :angel: Eller en pepp- och stödgrupp? ^^

Sköter ni era tänder som man ska? :)

//r

Jag var hos tandläkaren förra veckan och eeeehm, hade då inte varit hos tandläkaren sedan 2010 :o Nu hade jag skött mig ändå och tänderna var i bra skick, fick erbjudande om frisktandvårdsavtal och var dessutom i grupp 1 (billigaste) så skyndade mig att skriva på -så nu får jag kallelser framöver.

Har inga tips för att göra det roligare, men tror det "bara" är att få in en rutin - borsta tänderna minst 2ggr/dag och tandtråd när man kommer ihåg. Roligt är det ju inte, men ett måste :p

@mooi Oj! Ja, det blir ju lätt att tiden rinner iväg! Innan jag var där nu för två år sen var det bra många år sen sist... =S... men vilken tur att du skött dig och tänderna är fina ändå! Grupp 1, toppen ju! Jag har haft tandställning och ett par hål så jag hamnade i grupp tre...

Jo, det är som du säger, handlar väl om att få in rutinen!

@Araminta Musik var ju ett bra tips! =) Eltandborste ska jag börja med igen, använt det tidigare, men sen blev det att jag hamnade med vanlig igen...

//r

Efter många dyra gånger hos tandläkaren sköter jag mig alltid
Tandtråd på bygel är lättare än vanligt "snöre"
eltandborste
och munskölj (en gång/dag)
Inte många minuter jobb/ dag men räddar min katastrof dåliga tänder så bara att göra och få in i system när..

Samma här, har jag tandtråd vid soffan blir det att jag gör det när jag tittar på TV. Annars är jag väldigt bra på att rationalisera bort det när jag är trött och bara vill gå och lägga mig. Borsta tänderna är jag bra på, munnen känns torr och ofräsch annars.

Jag var också nyligen hos tandläkaren och de rekommenderade munskölj dagligen och tandtråd tre gånger i veckan. Ska försöka hålla mig till det nu (måste bara komma ihåg att köpa munskölj när jag är i affären...)

Tusen tack för tipsen alla!!

Toppen ju det ni säger att använda tandtråd framför tv:n!! Det har jag aldrig tänkt på! Det känns supertråkigt att stå i badrummet o hålla på å greja med ju, men framför tv:n... yay, det ska jag genast börja med! Och tänkte också jag ska börja med att försöka få rutin på det typ två kvällar i veckan eller så och sen öka successivt. Att gå från noll till varje kväll känns övermäktigt. Mycket bättre med två än noll ggr ju iaf! Munskölj rekommenderade hon mig också varje kväll, så det ska jag också köpa. Fick prova den med aloe vera där och den var mild och god =).

//r

Eltandborste alla dagar! då kan man gå runt och fixa med annat. Jag tycker det är förbenat tråkigt att bara stå still i badrummet och glo. Brukar gå runt släcka lampor mm.

Sambon har den nya som visar med hjälp av en app hur länge man ska borsta och hur men jag tröttnade efter 3s men för dig kanske det kan vara något och få resultaten direkt :)

*Diabetikern som har ruggigt dåliga tänder tack vare långvarig diabetes och diverse sjukdomar samt en grym tandläkarskräck.

Jag verkligen avskydde mintsmak när jag var liten så fick aldrig in rutinen, men efter tandställning och tandskador m.m. så kände jag också att det måste tas tag i.

Säger som andra här med tandtråden; ha den tillgänglig vid dator/Tv så du lätt kan nå den när tanken dyker upp. Ett glas vatten att skölja med efter man ätit något surt eller sött är heller aldrig fel.

Har du svårt med "Morgon och Kväll"-rutinen för borstningen så borsta när du börjar på något nytt eller gör ett avbrott i något, även om det är mitt på dan. Borsta när du ska gå hemifrån, när du tar toapaus, väntar på att vattnet ska koka osv. Det viktigaste är att det blir gjort och för mig känns det alltid enklare när jag ändå måste göra något snart igen.

Jag är väldigt noga med mina tänder. Mitt bästa tips är att verkligen börja dagligen med din rutin, så att du får in det snabbt. För min del känns det jättekonstigt att gå och lägga mig om jag inte har använt tandstickor/tandpetare, det känns orent.
Eltandborste, tandstickor och sen flourskölj kör jag med varje dag.

Jag hatade att borsta tänderna när jag var yngre. Brukade bara borsta på morgonen. Tandtråd var det inte tal om förutom 2-3 dagar innan varje tandläkarbesök för att låtsas att jag hade börjat med det :rofl: när jag blev äldre blev jag lite duktigare på att hålla efter men långt ifrån bra. Bar inte hos tandläkaren på några år och när jag väl gick hade jag 3 hemska hål. Efter det har jag varit väldigt duktig. Det blev för det första dyrt och så fick tandis mig att inse att mina tänder skulle hålla hela mitt liv (var 25 då). Nu tar jag plackers (tandtråd) varje kväll och även munskölj varje kväll. Borstar ordentligt morgon och kväll. Skulle idag aldrig kunna gå och lägga mig utan att ha fixat tänderna. Man vänjer sig! Nu går det på rutin. Liksom hatar också att tvätta bort sminket varje kväll men det gör jag också ändå. Man får vara lite hård mot dig själv. Sedan brukar jag alltid lyssna på podcast, då försvinner tiden lite :)

Jag använder tandtråd (och Plackers) hemma.
På jobbet anväder jag "julgranar" ett par gånger om dagen, bara för att det är så skönt.
Små gummerade, böjliga tandpetare som med lite fantasi ser ut som små granar. Ska kanske tilläggas att jag sitter själv, så andra ser inte att jag sitter med händerna i munnen.
Annars eltandborste och bra tandkräm.
Är helt kass på att flourskölja. Får bli ett projekt vid tillfälle.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar