Göra stall i loge?

miss_kala

Trådstartare
Är det nån här som har gjort det? Vi hade egentligen tänkt bygga om den gamla ladugårdsdelen till stall, vilket kändes mer naturligt. Men det är för lågt i tak och dörrarna för smala och låga, så kostnaderna kommer dra iväg mer än vi hoppats på..

Men då slog det mig att man kan ju faktiskt ställa in boxar i logen istället!:idea: Där är det öppet till nock och dörrarna är gigantiska. Att det blir kallstall gör absolut ingenting, det känns bara skönt mtp ventlilationen.

Vill jättegärna ha tips och framförallt se bilder från dylika stall!
Visa även hur ni löst det med stallgång och sadelkammare. :laugh:
 
Sv: Göra stall i loge?

Enda stället jag sett dem göra det är en ridskola, där stallbyggnaden blev för trång.

Byggde boxar runt väggarna, stort utrymme i mitten. Vårdutrymmen tycker jag man kan ha i stallbyggnaden, då kan man kanske få det lite varmare också. Hästarna bor i logen, och all skötsel försigår i stallbyggnaden s a s. Ofta bättre möjligheter med sadelkammare, foderförvaring etc då.
 
Sv: Göra stall i loge?

Vi har stall i logen, vad du kan göra är att sätta skivor från golv till mankhöjden på väggen det beror ju på vad det är för loge du har är det heltimmrat+?
det fungerar utmärkt
stallgång ja jag har satt upp grimmskafften från ena väggen till box väggen så blevr en bred gång.

du kan ju bygga ett litet rum som är isolerat och ha värme där eller en avfrostare, själv har vi sadel skåp, och kistor till täcken
 
Sv: Göra stall i loge?

Vi har byggt stall i en vagnsloge. Det är stående plank i väggarna och därför snickrade vi upp råspont på innerväggarna. Vi satte även fast en halva av slagdörrarna och gjorde vägg av dessa för få plats med boxar.

Mitt stall är inte stort. Rymmer en storhästbox och en shettisbox. Intill stallet har jag ett gammalt foderrum som vi isolerade, satte in ett element och det funkar bra som sadelkommare/foderrum.

Vi har 8 m upp till taknock och det är lika kallt i stallet som ute. Inga problem för hästarnas del, men nu funderar vi på att höja stallet i lagårdsdelen, där vi ha liggande timmer. Det är jag som inte klarar av kylan på vintern, utan skulle vilja ha lite mer dräglig arbetstemperatur.

Här är länk till bild på stallet.

http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=12312&catid=506

/Lizzie
 
Sv: Göra stall i loge?

Har också funderat på att ha skötplats inne i ladugården, men dörrarna är otroligt små och det känns onödigt att behöva göra nåt åt dem. Har däremot mkt plats i logen så vi tänkte göra sadelkammaren och ha stallgången där också.
 
Sv: Göra stall i loge?

Väggarna är typ stånde plank bara. Blir nog tal om att slå upp något extra ja, annars kommer det dra något kopiöst.
Och precis som du skriver om sadelkammare har vi tänkt att göra! Gäller bara att komma på var och hur..! Vi måste förmodligen dra om elen också, och det finns inte vatten indraget. Ska gjuta golv i halva logen också.
Så det är lite att göra! Men hoppas ändå att det i slutändan blir billigare än att bygga om ladugården.

Lizzie: Ser ju jättefint ut!! Såna boxar vill jag också ha:love: Hoppas på att jag kommer orka med kylan.. Men annars kanske man kan sätta ett tak över så småningom och isolera mer.
 
Sv: Göra stall i loge?

Men hur gör man med golvet? Det är ju läskigt att ha trägolv i boxarna. Blir det inte för tungt om man har cement på?

:laugh:
 
Sv: Göra stall i loge?

För tungt om man har cement på? Alternativen är väl att använda ett befintligt jordgolv, vilket är vanligt i gamla logar vad jag har sett, eller gjuta ett golv, vilket nog är att föredra. Om du redan har ett gammalt trägolv blir väl alternativet att riva ut det och använda jordgolvet eller gjuta ett golv, skulle själv inte vilja ha ett stall utan gjutet golv.

Ett befintligt trägolv skulle kanske fungera med gummimattor/liggmattor på i boxarna, MEN, med hästarnas vikt i åtanke skulle det behöva vara ett väldigt rejält golv, vilket skulle förmodligen skulle leda till förstärkning av befintligt golv och tätskikt som tål urin med mera för att förhindra att golvet blir otjänligt på bara ett par år.

Gjut ett ordentligt golv med en väl isolerad platta. Ha vatten, avlopp och el i åtanke här om ni behöver dra något i golvet, det är inte något ni vill göra i efterhand, eftersom ni funderade på att dra in nytt vatten. Går gärna upp nån grad i kvalitén/hårdheten på betongen för att tåla just urin/ammoniak utan slitage.

Om ni sätter plank på väggarna, sätt en plywoodskiva eller något på insidan, blir fruktansvärt mycket enklare att hålla ren, speciellt om ni lackar den, gärna med någonting tåligt, typ båtlack. Björkplywood är tämligen hårt och funkar bra, tål sparkar nästan helt utan märken (underförutsättning att det är en massiv vägg bakom skivan givetvis).

Fundera på hur ni vill lösa det med vatten om ni drar in vatten i en helt oisolerad loge, det lär frysa på vintern, spruckna kopplingar och läckande rör är inte något man vill dras med. Så se till att isolera så pass att det inte fryser (kan ju vara behagligt för en själv också kanske ;) ) eller använd elslingor i rören som förhindrar att det fryser, men då kan det fortfarande bli problem med vattenkoppar o.s.v.

Blev ett ganska långt inlägg :grin:
 
Sv: Göra stall i loge?

Väggarna är typ stånde plank bara. Blir nog tal om att slå upp något extra ja, annars kommer det dra något kopiöst.
Och precis som du skriver om sadelkammare har vi tänkt att göra! Gäller bara att komma på var och hur..! Vi måste förmodligen dra om elen också, och det finns inte vatten indraget. Ska gjuta golv i halva logen också.
Så det är lite att göra! Men hoppas ändå att det i slutändan blir billigare än att bygga om ladugården.

Lizzie: Ser ju jättefint ut!! Såna boxar vill jag också ha:love: Hoppas på att jag kommer orka med kylan.. Men annars kanske man kan sätta ett tak över så småningom och isolera mer.

Tack! Är jättenöjd med boxarna - maken svetsat åt mig :love:

Jag har valt att INTE ha vatten indraget för att slippa problemet med att vattenledningar fryser. Hinkarna fryser ju på vintern, men hästarna har lärt sig att dricka när vattnet serveras, morgon, em, kväll. Ställer in hinkarna i sadelkammaren under dagen så ev is tinar.

Nu har ju jag bara 2 hästar så hinkhanteringen funkar. Har en liten vagn som jag kör dunkar på så jag slipper hålla på och bära ifrån huset.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 284
Senast: MaRomer
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 944
Senast: NotlikeI
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 627
Senast: majha
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 502
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp