"Göra slut" med bästa vän..

fryckan

Trådstartare
Vänder mig till alla smarta bukefalister i hopp om råd!

Jag har problem med min bästa vän.. vi började känna varandra genom att ligga med varandra ett par gånger (över 3 år sedan nu) men sen blev det inget mer utan vi fortsatte vara vänner vilket sen ledde till att vi hängde ihop i stort sett dagligen som kompisar då. Han är den person jag alltid vänt mig till när jag mått dåligt eller ja, gällande allt och han har varit en riktig klippa.. Förra sommaren flyttade jag då jag var färdigpluggad men vi höll kontakten som vanligt. i höstas träffade han en tjej och det fick jag veta efter en tid då jag undrade om jag fick sova hos honom(på soffan) som jag alltid gjort tidigare men nej nu gick det helt plötsligt inte. Allt lät plötsligt så jobbigt och det var så illa att vi legat med varandra för flera år sen, vilket jag inte tänker på alls. I alla fall så flyttade jag sen 100 mil till ett ställe jag inte kände en kotte på och jag var ganska orolig för flytten och det visste han om. Inte på flera dagar då jag flyttat hörde han av sig för att undra hur det gått, svaret var att han jobbat. Han har aldrig tid eller råd att komma och hälsa på mig men han kan fara på en massa resor med sin tjej och det fattar jag, men han vet också hur jävligt ensam jag känt mig i Torsby och hur dåligt jag mått. Förra gången jag var hemma på minisemester kunde vi ses nån timme, nu när jag haft längre semester så var det samma sak förutom att han inte hört av sig alls fast jag varit i samma stad som honom flera dagar (jag har visserligen inte heller hört av mig). Han kunde inte se till att byta nån av sina dagar så att vi fick lite tid tillsammans då vi knappt setts de senaste året. Han var dessutom bara några km bort en av de dagarna jag befann mig på o-ringen men det kunde han inte säga förrän i efterhand. Då kom bortförklaringen att han bara var där 30 min. Det känns som att allt alltid ska vara på hans villkor och att jag ska vara den som får anstränga mig. Detta har jag försökt förklara flera gånger men han blir bara sur och säger att jag skyller allt på honom. Jag känner att han bara får mig att må dåligt och en sån vän vill jag inte ha. Men vad kan jag säga för att få honom att förstå? Tänker jag helt egoistiskt? Jag vet att det kanske låter som att jag är svartsjuk, men så är det inte. Jag vill bara ha en bästa kompis som visar att han bryr sig och inte bara säger det.

Senast ändrad:
Sv: "Göra slut" med bästa vän..

Han kanske inte "vågar" vara med dig för att hans tjej är svartsjuk?

jag tror att han tror att hans tjej blir svartsjuk. Det känns mest som att han snackar en massa skit när han säger att han saknar mig eftersom han inte gör något åt det.

Det kan inte var så att han haft känslor för dig under de här åren och nu hittat någon som har samma sorts känslor för honom?
Bara en tanke.

Det var han som tyckte att det inte fanns känslor då back in the days, jag har ingen aning om hur det känts efter det.

Jag tror inte på svartsjuke-teorin - om han verkligen ville träffa dig så skulle han se till att det hände. Dock är det jättesvårt att spekulera i eftersom han inte vill prata om det och bara skyller ifrån sig. Hur som helst så beter han sig ju inte som en bästa vän just nu.

Det var han som tyckte att det inte fanns känslor då back in the days, jag har ingen aning om hur det känts efter det.

Tillägg: Jag tänkte mer att det skulle förklara varför hans "behov" av dig har minskat eller försvunnit.

Vi har bråkat en del om det flera gånger, han blir alltid tvärsur och jag ifrågasätter varför han inte ändrar sitt beteende. Jag är absolut inte perfekt själv, speciellt när det gäller honom är min stubin väldigt kort men när det gäller ens bästa vän förväntar jag mig lite mer mer.. Det är alltid jag som tar upp detta, han blir sur och that's it. Sen går det nån dag och han pratar på som om inget hänt.

Jag vet som sagt inte, han kallade mig svin när jag sen låg med en av hans bästa kompisar och sa förra året att om han inte låg med tjejen han hade då skulle han ligga med mig (då hade han rätt hög promillehalt i sig).

Tråkigaste svaret, har du försökt berätta att du blir ledsen?

sen är sådant så svårt att få fram utan att den andre personen går i försvar:( Men kan också vara så Mullberry säger.

(Jag är snart ledig för resten av året så vi kan umgås;))

Jo jag har sagt precis hur ledsen jag blivit, flera gånger om! Den enda gången han sett mig gråta var när jag skulle flytta till Torsby så han visste vad jag tyckte om det.

Det låter bra att du snart blir ledig :D Snart är jag i Värmland igen så då ska vi ses!

Har varit med om det flera gånger, killkompisar man haft en väldigt nära och bra relation med. Så träffar dom en tjej och vips, så har dom inte tid över för en längre. Jag har full förståelse för att deras partner ta mycket tid och man kanske inte kan umgås lika frekvent som innan. I ett fall vet jag att det var att killkompisen inte trodde att hans tjej skulle gilla det. Han vågade inte ens prata/ ta upp det med henne utan tyckte det var bäst att inte ses. När dom gjorde slut började han skriva och prata med mig igen som inget hade hänt. Det känns ju jätteskoj liksom...

Det är klart man förväntar sig mer av sin bästa vän! Vare sig det gäller tjej- eller killkompisar är det ju aldrig kul om de försvinner bara för att de skaffar partner. Tyvärr finns det nog bara två alternativ - acceptera läget och gå vidare utan honom eller gräv djupare, dock är det ju inte säkert att du blir klokare för det..

Vissa människor är helt enkelt dåliga på att hålla kontakt när man inte längre är "inom räckhåll" för varandra. Tyvärr. Kanske ligger det något mer bakom erat fall - svartsjuka? nonchalans? stress? - men ibland måste man även helt enkelt inse att relationer förändras över avstånd och tid. Det betyder inte nödvändigtvis att vänskapen tagit slut. Man får sänka förväntningarna, hålla dörrarna öppna och plocka upp tråden när förutsättningarna blir bättre igen. Och givetvis, hitta nya nära vänner som kan stötta och finnas där här och nu.

Jag har samma historia. Bor 200 mil ifrån varandra och har ytterst sporadisk kontakt över FB. Att ses är inte praktiskt möjligt förrän tidigast framåt våren. Givetvis saknar jag honom samtidigt så litar jag på den vänskap vi har. Vi vet var vi har varandra och då kan det gå ett par månader mellan varven.

(Edit: woops, tråden hann blev ett bra stycke längre medan jag skrev.)

Vi har bråkat en del om det flera gånger, han blir alltid tvärsur och jag ifrågasätter varför han inte ändrar sitt beteende. Jag är absolut inte perfekt själv, speciellt när det gäller honom är min stubin väldigt kort men när det gäller ens bästa vän förväntar jag mig lite mer mer.. Det är alltid jag som tar upp detta, han blir sur och that's it. Sen går det nån dag och han pratar på som om inget hänt.

Jag vet som sagt inte, han kallade mig svin när jag sen låg med en av hans bästa kompisar och sa förra året att om han inte låg med tjejen han hade då skulle han ligga med mig (då hade han rätt hög promillehalt i sig).

??? Man kan bara ändra på sig själv. Ni har väl inget regelrätt förhållande heller som du kan kräva nåt av. Nä drop it!

Var med om en liknande grej med min bästa vän, han försvann också när han skaffade tjej. Jag löste det enkelt genom att bjuda in dom båda två på middag hos mig, samt se till att hon verkligen fick en inbjudan också, genom att maila henne på Facebook.

Hon blev jätteglad, och tyckte det var kul att jag tog steget att träffa henne, hon var ju där för att stanna, precis som jag. Vi umgicks ibland alla tre, och han "vågade" umgås med mig ensam igen när han förstod att hans tjej tyckte det var okej, och rentav gillade mig hon också.

Ibland får man ta saken i egna händer.

Jag hade gjort som honom. Om en kompis till mig börjar tjata om att jag inte ringer, inte orkar träffas och dittan och datten så tappar jag verkligen lusten.

Har han dessutom en tjej som fyller hans behov (d.v.s. både som flickvän och som bästa vän) så känns det säkert jobbigt att lägga ner energi på en som ändå mest verkar tjata.

?? Man kan bara ändra på sig själv. Ni har väl inget regelrätt förhållande heller som du kan kräva nåt av. Nä drop it!

Håller med Korven.

Vad smart!

Em-pirre och korven: Hur gör ni då när det är nåt som inte funkar? Håller tyst om det och mår dåligt eller nåt annat?

Har han dessutom en tjej som fyller hans behov (d.v.s. både som flickvän och som bästa vän) så känns det säkert jobbigt att lägga ner energi på en som ändå mest verkar tjata.

Jag håller med ovanstående!

Annars så tycker jag mest att det känns som att ni har lite olika mognadsgrad. Han kanske har "växt ifrån" dig lite? Att tycka att det är anmärkningsvärt att han spenderar tid och pengar på att åka på minisemestrar med sin sambo är lite underligt, tycker jag - skulle han åka på semester med dig istället för sin sambo?
Har man sambo och börjar bli lite äldre (25 och uppåt kanske) så börjar man ju ofta att planera för att bilda familj och så vidare. Då finns det inte samma utrymme för singelvänner som annars. I sin sambo har man ofta både sin partner och sin bästa vän - det går inte att jämföra med någon tidigare vänskap/kk-relation.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 366
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 121
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 439
Senast: Görel
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 593
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka