göra ridning roligare

I

isan_love

Min häst blev lite uttråkad när jag red igår (bommar, hoppning)
Hon brukar vara väldigt framåt men igår blev hon nästan lite seg.
Jag red inte mycket mer än en halv timme så jag förstår inte varför hon blev uttråkad??
Jag försöker alltid att rida varierat också så jag red INTE på samma hinder i en halv timma.

Några förslag på hur man kan göra det lite roligare.

//mvh Meee!!

Sv: göra ridning roligare

Är du säker på att hon blev seg för att hon blev uttråkad då?
Hur mycket brukar du rida annars?

Är du säker på att hon blev seg för att hon blev uttråkad då?
Hur mycket brukar du rida annars?

brukar rida 5-6 dagar i veckan ungefär, vad skulle det annars bero på??:o Hon har inte ont nånstans vad jag har märkt iaf!

Hästen kanske hade en dålig dag?
Min för det mesta mycket framåt dressyrhäst får såna dagar ibland.
Sedan vet vi ju att vissa ston har sina dagar.

Prova rid idag och se om det märks någon skillnad.

M-oaa

Testa och rida idag, och se ifall hon är sådan idag med.

Och känns det dåligt idag igen, kanske det är något att kolla upp hästen så den inte har ont.

Om hästen inte har ont, så är det ju mycket varierande ridning som är mitt tips. Ut i skogen, klättra, jobba med bommar på banan, ja allt vad du kan hitta på!

hon kanske inte kände för att hoppa just den dagen?
rider ni mycket i ridhus eller på bana, kanske hon lessnat på det?
brunstig? (ston är ju lite som de är emellanåt, iaf min dam kan bli totalt förändrad en dag i brunsten och sen vara helt som vanligt dagen efter..)

Mitt tips är att rida varierat. Träna övergångar mellan skritt och trav (och galopp), tex 20 steg skritt, 20 steg trav, 5 galoppsprång och sen ner till skritt eller trav igen. Kan såklart variera mängden steg som du vill ;) Lägg in halter, fram- och bakdelsvändningar, bommar, hinder, ryggning, volter, serpentiner och vad som helst. Man måste inte bara hoppa för att man tränar hoppning, man kan lägga in dressyrövningar i hoppningen (tex galopp, galoppombyte, hopp) och hoppövningar i dressyren (tex öka och minska volt, ett lågt hinder och sen byt om volt) - allt för att hålla hästen vaken och alert.

Om du har möjlighet så kan det var uppiggande för både människa och häst och man har en kompis med sig i paddoken som man kan träna tillsammans med. Det är ju svårt att bara trolla fram men du kanske har en kompis med häst som bor i närheten?
Jag märker verkligen skillnad på min häst när jag tränar på ridskolan med andra hästar och människor eller om jag tränar själv.

Nu menar jag inte att man ska rida tillsammans med någon hela tiden för hästen måste ju såklart lära sig att funka själv i paddock. Men som omväxling. :)

jag brukar faktiskt rida mest i skogen då jag är en fritidsryttare sen så har jag tagit lektion 1 gång i veckan fast nu e det ju sommarlovsuppehåll, tyvärr så har jag ingen hästkompis i närheten förutom när mina kompisar är hemma hos mej å vi rider lite...
Men jag försöker verkligen att rida varierat för att inte få det som jag nu fått tyvärr en uttråkad häst men jag får väll hoppas att det var tillfälligt då så nu får jag väll göra lite annat ett tag å försöka igen om några dagar :)

Testa och rida idag, och se ifall hon är sådan idag med.

Och känns det dåligt idag igen, kanske det är något att kolla upp hästen så den inte har ont.

Om hästen inte har ont, så är det ju mycket varierande ridning som är mitt tips. Ut i skogen, klättra, jobba med bommar på banan, ja allt vad du kan hitta på!

brukar som sagt vara mest ute i skogen men jag får väll anstränga min lilla hjärna för att komma på nått nytt att göra med hästen

varför inte hoppa i skogen i stället? Mycket roligare tycker jag!!:p

Haha jo, det är ju faktiskt nåt många hästar blir glada av.
Min dressyrtant tycker att det galet kul :D

M-oaa

varför inte hoppa i skogen i stället? Mycket roligare tycker jag!!:p

har ingenstans där jag kan bygga upp hinder annars älskar jag att hoppa i skogen (så länge det inte är fasta hinder) men jag tror inte att jag blir populär om jag bygger hinder på bilvägen och på små stigar är det ju svårt att hoppa :/

aa nää det är kanske inte så smart! ;)
Men om du bara lägger en gren på träd eller stenar som snabbt går att ta bort efteråt går kanske?

aa nää det är kanske inte så smart! ;)
Men om du bara lägger en gren på träd eller stenar som snabbt går att ta bort efteråt går kanske?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 509
Senast: Sesca
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 841
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka