Göra rent lampskärmar

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare fejko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 332

fejko

Trådstartare
Vi eldar och det resulterar i att allt har en svart hinna över sig. Jag har en gammal Josef Frank lampa med linskärmar som är ordentligt smutsiga, finns det något sätt att få dem rena(re)?

Vi eldar och det resulterar i att allt har en svart hinna över sig. Jag har en gammal Josef Frank lampa med linskärmar som är ordentligt smutsiga, finns det något sätt att få dem rena(re)?
Jag skulle nog, om den känns viktig för dig, lämna in den till någon som fixar sånt. Det finns ju ställen som lyckas sanera allt möjligt bråte från diverse spännande.

Antar att du pratar om eldning inomhus? I så fall kanske det kan behövas lite bättre fart på elden för sådär ska det inte behöva vara.

Hinna som i att det är tjärblandat sot?
Är det inte vid restaurering som de kan använda rikligt med franskbröd till att ta bort smuts med just feta inslag? Dubbelkolla det gärna innan du ger dig på att testa, är inte helt säker på vilka kombinationer av material och smutser som det brukar användas till.

Men det låter som något med eldningen är fel? Dels om det sotar så, och dels om du får in det i rummet.

Det kan ju inte vara nyttigt att andas in?? Något måste ju vara fel? Vi eldar i kamin dagligen på vintrarna men inte har vi en svart hinna överallt!

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att bli galen på riktigt nu! Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i...
Svar
0
· Visningar
199
Senast: tott
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
329
Senast: MiaMia
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 019
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Bråkande hundar
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka