Göra rent lampskärmar

fejko

Trådstartare
Vi eldar och det resulterar i att allt har en svart hinna över sig. Jag har en gammal Josef Frank lampa med linskärmar som är ordentligt smutsiga, finns det något sätt att få dem rena(re)?
 
Vi eldar och det resulterar i att allt har en svart hinna över sig. Jag har en gammal Josef Frank lampa med linskärmar som är ordentligt smutsiga, finns det något sätt att få dem rena(re)?
Jag skulle nog, om den känns viktig för dig, lämna in den till någon som fixar sånt. Det finns ju ställen som lyckas sanera allt möjligt bråte från diverse spännande.

Antar att du pratar om eldning inomhus? I så fall kanske det kan behövas lite bättre fart på elden för sådär ska det inte behöva vara.
 
Hinna som i att det är tjärblandat sot?
Är det inte vid restaurering som de kan använda rikligt med franskbröd till att ta bort smuts med just feta inslag? Dubbelkolla det gärna innan du ger dig på att testa, är inte helt säker på vilka kombinationer av material och smutser som det brukar användas till.

Men det låter som något med eldningen är fel? Dels om det sotar så, och dels om du får in det i rummet.
 
Vi eldar och det resulterar i att allt har en svart hinna över sig. Jag har en gammal Josef Frank lampa med linskärmar som är ordentligt smutsiga, finns det något sätt att få dem rena(re)?
Det kan ju inte vara nyttigt att andas in?? Något måste ju vara fel? Vi eldar i kamin dagligen på vintrarna men inte har vi en svart hinna överallt!
 

Liknande trådar

Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
21 095
Senast: Nytant
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
890
Senast: Sirap
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 350
Senast: Liran
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 059
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp