"Göra om" travsele?

M

mellis

Går det att "göra om" en travsele till en vanlig bröstsele? Vi har nämligen en travsele till vårt russ, men eftersom jag är ytterst lite insatt i travets värld med alla dess tillbehör, så skulle jag hellre vilja ha en vanlig bröstsele. Det är dock inget fel på travselen, så därför tänkte jag om det finns lösa bröstor med draglinor (ej travbröstor alltså), att köpa till och kombinera ihop med däckeln. En separat baksele får man ju också köpa då förstås och även kanske nya skackelremmar för de som sitter på selen nu är helrunda, icke öppningsbara.
Går det att göra så, eller är det bara dumt? Det kanske blir dyrare i slutänden än att köpa en helt ny sele?

Sv: "Göra om" travsele?

delar med mig av min omgjorda travsele. Fungerar absolut utmärkt!
Min sele har icke öppningsbara skakelhållare heller, men min vagn har inga ..vad heter det...?? ....du vet järnringar för skakelremmar på skaklarna.

Jag har även använt den till en rockard med ådana och det gick bra för de passade precis, men det blir mindre säkert då.

Min lösa bredbrösta kostade 560 kronor på travshopen.
Jag rekommenderar en BRED brösta, inga vanliga bröstor. Sen har jag dessutom kompletterat med sympatex.
Draglinorna har jag gjort själv, likaså svängeln. kostnad ca 50 spänn.
Har du svängel?
Om inte får du gärna kopiera min o Noras skapelser.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för tipsen! Ja, svängel har jag, likaså draglinor. Men jag tror det blir svårt att få dit draglinorna jag har på en travbrösta, eftersom de är ganska breda och har spännen. Helst skulle jag vilja ha en "vanlig" brösta (en sånsom man använder till klassisk körning och som har tömringar). Men om inte det finns att köpa separat, så går det ju att göra som du har gjort.

Jag tror det finns att köpa, ex på tärnsjö, eller låta sy upp. Det finns även holländska företag som säljer löst, men det blir nog väldans dyrt.

Liknande trådar

Körning Jag är velig, behöver input. Jag har en ideal maraton lux, använd ca 15ggr. Däckeln är för liten, använder en längre bukgjord idag, och...
Svar
14
· Visningar
1 613
Senast: Digbil
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 332
Senast: trassel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 210
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.