Göra om lada till lösdrift

S

Spider84

Jag vet i tusan om den här hamnade rätt, men jag får hoppas på det. :o

Jag kanske ska låna en lada och en helt enorm hage under sommaren och förhoppningsvis under resten av året också.
Just nu har det inte gått hästar där på ett år och då gick där bara 2st. Det är taggtråd runt om. :crazy:
Taggtråden i sin tur är ihopsatta på sina ställen med balsnören: så hela staketet ska ned och det ska letas taggtråd runt om. Sedan ska nytt staket upp.

Men nu till frågan.
Ladan har de haft lösdrift i förr för hästar, men det är ett gammal "kostall" (ni vet sånt normalt ställe man har korna på fastsatta). Jag tror dock att de bara har släppt in hästarna utan att göra något med det.
Men det vet inte jag om jag vågar. Fan om de får fart där inne och snubblar och slår knäna av sig på de hårda betongkanter som finns (bl.a. där skiten har gått ut tidigare), eller om de fastnar där korna sitter fast. :crazy:
Är det någon som vet hur mycket av det där som går att få bort och hur mycket man behöver ta bort?
Jag har min far till hjälp som är duktig på sånt där, men jag vill ändå höra med er om någon gjort det tidigare och lära mig av er så jag inte gör misstag med det.

Sv: Göra om lada till lösdrift

jag hade inte vågat ha hästarna lösa där inne just på grund av de aspekterna du tar upp.. om du enbart ska låna stället så vet jag inte heller om det är värt att riva upp gamla järnstolpar med mera ur cementen, dyrt och tidskrävande.. sen måste du cementera om hela utrymmet oxå, ett dilemma det där men får du köpa stället så är det klart att det kan vara en alldeles utomordentlig idè..

Ungefär så jag tänkte. Ska kolla hur det ser ut där inne. Kanske går att stänga av en bit där det är plan mark så de kan gå in och vila från värme och insekter.

Köpa stället blir det garanterat inte. Jag hade äskert fått hyra det resten av mitt liv dock och även huset som ligger på samma gård, men om det blir fallet. Tror inte jag flyttat klart ännu. :crazy:

Jag kom på det med där skiten är i ladan (nedsänkningen).
Skulle man inte kunna göra en träslå som går hela vägen runt som gör att hästarna inte kan trampa ned där?
Billigt och bra när man har virke på gården. :angel:

I ett stall där jag stod tidigare hade de en slags trall över "skitrännan" - fungerade utmärkt.

Har aldrig varit med om någon häst som fastnat i "kostängslen" - om kor kan stå där med stora horn bör det väl inte vara problem med litet hästhuvud? Om du inte har grimma på vill säga.

Har du ingen bild på hur det ser ut? Är det båsavskiljare i stallet menar du? För i så fall är risken den att en häst fastnar med benet. Och om det finns ställen där hästen kan få in huvudet så kan den skada sig på så vis också. Hästar reagerar mycket häftigare på att sitta fast än kor gör, så att kor klarar av det säger inte att hästar gör det.
Nu vet jag ju inte alls hur det ser ut i ladan, så du får ta mitt svar för vad det är. Du ska ha lycka till hur som helst. :)

Ja det var så jag tänkte med skitrännan också.

Zenith
Det var säkert 10år sedan jag var inne i ladan, men jag vet att de haft den som lösdrift alltid för hästarna (efter att korna försvann). Ska ta mig en vända dit in i veckan och se hur det ser ut. De kanske har gjort mer med det än jag tror. Även om jag tvivlar på det.

Nej precis. Jag vill inte riskera att de fastnar eller slår sig på något sätt så det ska kollas upp ordentligt.
Ska se om jag kan övertala pojkvännen att ta med digitalkameran i helgen så kan jag fota och lägga upp.

Nu är jag inte 100 på hur det ser ut därinne men jag säger såhär:

Hästar är utedjur, även om vi helt inte vill tro det. De kan mycket väk gå på mark som inte är plan som en asfalterad väg. De har ögon och känner vart de sätter fötterna.

Om du lägger in halm på golvet och ser till att fylla ev. hål med ex.vis stenar eller annat som gör att det mest blir en ojämnhet, så bör det gå bra. Men nu vet jag inte hur många hål/ojämnheter det är, hur djupa och hur stora det är. Jämför det med en skog och avgör sen hur allvarligt det är. Jag råder dig iaf till att ströa med halm, spån eller liknande så att de inte halkar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 499
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 239
Senast: Tilde789
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama