Hej! Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus men tyvärr finns det ingen mark till. Däremot äger bonden vid oss cirka 100 hektar mark som vi har tänkt fråga om vi får köpa 2-3 hektar mark av så jag kan uppfylla min dröm med att ha hästarna hemma. Nu till min fråga, marken som är vid oss är främst skog och massor av skog. En del av marken vid oss är kalhygge vilket även ligger perfekt till för att skapa min drömgård. Nu till min fråga, har någon av er gjort om kalhygge till duglig mark för en hästgård? Skogen är kalhygge med massa sly, pinnar och stubbar. Det är inte planterad någon ny skog.
Planen är att bygga stall, paddock och fina relativt lerfria hagar. Självklart förstår vi att det kommer bli dyrt och tidskrävande, det är vi medvetna om. Men så länge det finns en chans att det går kommer vi köra Tycker är svårt att få fram en bild på vad kalhygge är värd idag. Om någon av er har köpt kalhygge, vad fick ni betala per hektar? Vi bor i mellan/norra Sverige. Är det några speciella regler man måste följa när man ska göra om skog?
Mvh
Planen är att bygga stall, paddock och fina relativt lerfria hagar. Självklart förstår vi att det kommer bli dyrt och tidskrävande, det är vi medvetna om. Men så länge det finns en chans att det går kommer vi köra Tycker är svårt att få fram en bild på vad kalhygge är värd idag. Om någon av er har köpt kalhygge, vad fick ni betala per hektar? Vi bor i mellan/norra Sverige. Är det några speciella regler man måste följa när man ska göra om skog?
Mvh