göra om i vår sadelkammare

lovehorses

Trådstartare
Äntligen....:D
Är i ett stall med fem hästar. har varit där i ½ år. och redan tröttnat påsadelkammaren:smirk:
Den är väldigt liten ca 5 * 5 meter, 4 ryttare som har sina grejer där.
det är så trångt jag har länge funderat på hur man ska göra det bättre och redigare. Det är inte jag som äger det men " the big boss" går med på det mesta.
Kommer att se ut så här ett tag framöver. :D :D :D :D
Det skulle vara kul att visa bilder men jag kan inte lägga in här men det är trångt.
Tack för att jag får skriva av mig!:angel:

Sv: göra om i vår sadelkammare

5x5 meter är ju 25 kvm, det är ju stort! Jag tror att det som saknas är lite organisation av grejorna. Plocka ut allt och rensa stenhårt så att ni bara har det ni verkligen använder i sadelkammaren. Övriga grejor kanske kan förvaras på annat ställe? Säsongprylar på vinden/källaren hemma hos hästägarna? En välordnad sadelkammare är guld värd! Jag är allergisk mot oordning men har hög tolerans mot damm...

Min sadelkammare är på ca 4 kvm och där ryms två hästars utrustning utan problem. Då har jag två sadlar och tömkörningsutrustning till D-ponnyn. Shettisen har sadel och sele. Grimmor, täcken, shabrak, grimskaft, longeringslinor, ja du vet alla de där runtomkringgrejorna får också plats utan problem.
//marti

Ni har stoooooor sadelkammare!

Våran är inte mer än 4 kvm och där har vi utrustning till 9 hästar. Sadlar, och vissa hästar har två sadlar, träns, hjälmar, borstar och benskydd.. Det är mycket som ska rymmas på så liten yta.. Täcken finns inte en möjlighet att få plats med.. Så vi har ett annat rum med massa garderober. 1 häst= 1 garderob. Där vi får förvara grejer som inte används ofta..

ja vad ska ni ha in i sadelkammaren?

man kan lägga upp det på 2 sätt..

antingen har ni varsitt hörn (eftersom att ni är 4 i stallet)

eller så sätter ni alla sadlar på ett ställe, alla täcken på hyllor i ett hörn, alla träns på samma väggbit och kanske 2 vanliga 60x60 garderober där ni har en halva var för lindor, skydd, hjälm, egna sjukvårdsgrejer m.m.. där kan man även lätt dela av dörren (fler gångjärn behövs då) så man får en varsin låsbar halva..

sen så missar många utrymmet längst upp, där kan man sätta en hyllrad och ha plastbackar med lock på, och förvara extrabett, fler träns och sådant man inte använder mer än på tävlingar och så..

sedna är det kul mer FÄRG!
det är så snyggt med gråbetsat trägolv, röd nederdel av väggen, vit ovandel, gråbetsat tak (hög mysfaktor) och bara svarta sadelhängare, tränshängare och krokar.. :love:

Det är som sagt var STORT!!! Måste vara mycket prylar ... Finns något som ni inte kan flytta på eller är det ett "rent" rum som ni kan använda alla väggarna på?

Satsa på hyllor (gärna fästa i väggskena) och garderober, för att få upp allt från golvet = lättstädat.
Använd HELA utrymmet, ända upp till tak. IKEA har pall för 99 riksdaler, och överst självklart sånt som sällan används eller t ex extra täcken.

Och rensa ur grejjorna, det skall förmodligen vara en sadelkammare och inte ett förråd?! Säsongsprylar och sånt som inte används måste inte prompt ligga framme hela tiden.

När ni sen är nöjda med utrymmet, se till att göra städschema och hålla reda på prylarna så att det håller sig fint.

som du redan fått tips om: använd hela utrymmet ända upp till taket. sätt in garderober (ni lär ju få in 4 st, så ni har en var). sätt in en massa korgar o hyllor i garderoberna så får ni plats med mycket mer! sätt upp hyllor eller bokhyllor utmed väggarna, där ni kan förvara såväl stora som små grejer. sadelhängare, tränshängare, krokar för kläder, longerlinor, grimmor m.m.
täckeshängare om ni inte vill vika ihop dem i hyllor.
undvik att ha en massa saker på golvet, ha dem hellre på hyllor!

fundera över om ni har nån plats på höskullen/logen, där ni kan hänga upp täcken som inte används, eller sätta upp nån garderob för extra prylar?

sätt upp lite täckeshängare o kanske nån bokhylla/hyllplan i stallet, så ni får plats med en del grejer där. korgar är bra att hänga upp på väggen vid skötselplatsen där ni kan ha lindor, skydd, borstar m.m.

jag tog fel på ytan. den är kanske 10 kvm. :crazy: :smirk:
så det blev lite mindre då.....

då är det nog bäst att ha alla sadlar i samma hörn, alla träns på samma väggbit och alla täcken i samma hörn..

det är alltid enklare att få in alla likadana hängare på gemensam yta än att ha 2 tränshängare, en sadelhängare, benskyddskorg, grimkrok, hylla för täcken på en gemensam yta..

så mitt tips är att satsa på att få in alla likadana grejer i samma hörn..
och en annan smart grej är att köpa sånna där trefingerkrokar och hänga upp i taket, dom sväljer MYCKET grimmor och grimskaft (även jackor och hjälmar) som annars tar plats på väggen..

Trefingerkrokar har jag i min pyttemini sadelkammare (2kvm) och de är helt suveräna. Vi har en i köket oxå :)

Hyllsystem skulle jag nog oxå satsa på så att allt går att stoppa undan och inte blir liggande framme.

När det är olika hästägare så tycker jag det är bra om alla har ett skåp el dyl även om det är litet. De som vill kan låsa och allt småplock blir inte liggande framme. På ett ställe där jag stått hade vi gamla elevskåp från en skola.

Min nya sadelkammare är snart klar. Den blir 20 kvm stor och det är bara jag där har inga inhyrda:) :) Den blir träväggar medvit tak och så ska jag ha klinkers på golvet:d Jag ska inte ha nå garderober för det har jag bot i sedan jag skaffat häst och varit inhyrd.. Det ska vara hyllor täcken ska man kunna hänga var för sig sä där tjusigt som dom jämt gör i affärena. Ska ha bord och stol när man ska smörja och såna saker. Finns det nå andra smarta lösningar som nån kanske vill dela med dig !!!:banana:

Ps Det ska bli så j-vla skönt med en sadelkammare för det har jag inte haft nån sedan jag tog hem hästarna till gården: Ds

:eek: Det var ju en stor sadelkammare ! Vår är bara 2 x 2 meter alltså 4 kvm !

Glömde ; förra sommaren var vi 9 hästar på denna sadelkammare (4 kvm) med sadlar,träns,ryktdon mm. :eek:

Jag skulle prioritera mycket hyllor,lådor,krokar och anordna upp med sadlar och träns på en vägg, hyllor och garderober på 2 väggar och varsin låda på 4:e väggen

Ja den blir stor det blir faktiskt lite lyxigt men man gör det ju inte så ofta så det är bara att klippa till, för det är gammla svinstian vi gör om och det var det ända utrymmet som ligger perfekt anslutet till det nya stallet i logen !!

Det är rätt stort för fyra personer. Vet personer 6 personer som delar på 2½*2½ kvM (iaf litet). Dom har orginaserat rejält. Ser fint ut faktiskt.

Börja med att ni någon gång har en rensardag, vad använder vi och vad använder vi inte! Be alla lägga ihop pengar / alt. fixa själv så köp en bokhylla (med breda ytor), använd ena hyllan till täcken, på andra hyllan kan man tex ha massa lådor med bl.a sjukvårdsaker, reservdelar o.s.v. Saker ni inte använder så mkt, kan man ha i ngn stor låda längst ner alt. brevid hyllan mot hörnet. Sen så har ni sadeln ungefär brevid och sen så hänger tränset. Eller så har ni sadelsektion, tränssektion, sen så har ni bokhyllorna på rad där varje person har en hel bokhylla för sig.

oj vad många bra svar det har kommit. jag har glömt bort denna tråd:angel: vilken surprice nu när den kommit upp igen.

Vi tåg bort ett gammalt plåtskåp å satt dit en trähylla, lagerhylla.kändes redan mycket luftigare. Man kanske sku ta en städdag å rensa ur allting. Det är mycket där som inte snvänds.JAg ska prata med min kompanjoner. :)

Vi har saker till 7 hästar på max 10 kvm.

Längs långsidorna på kammaren är det en bänk med lock.
Alla hästar har var sitt fack.

Över bänken hänger två sadelhängare över varandra.
Endast sådant som får plats på hängarna och i lådan
skall finnas i sadelkammaren.

Det är alltid snyggt och rent där inne.

Skrymmande saker kan placeras i ett gemensamt förråd.

Vi har en viktig regel i stallgången finns ENDAST en grimma+ett grimskaft till varje häst. Detta är en säkerhetsregel för att det inte skall finnas någon risk att hästar trasslar in sig eller att något blockerar stallgången vid utrymning.

/F

Ungefär som jag då...
Bild37.jpg

4 "lådor", pållarna har var sin för täcken, rymmer lätt 4-5 täcken var. En låda för schabrak och den sista lådan används till staketgrejer, verktyg etc.

Ovanför lådorna sitter fyra sadelhängare, två till varje häst. På väggen mittemot sitter två täckeshängare, en med 4 armar och en vanlig (som man har på boxdörren). På kortsidan (till vänster i bild) står en lagerhylla med blåa Ikealådor som rymmer stallapotek, putsgrejer, hjälmen, benskydd etc etc... Inga lösa pryttlar! På andra kortsidan sitter två reglar med ca 10 krokar på var. Lättare att borra sex hål i väggen än 20... På dessa krokar hänger grimmor, longerlinor osv.
//marti

Vi har också en ganska liten sadelkammare för 6 pers och 5 hästar men som har grejer för 15 hästar kan man tro ibland.
Jag tror sadelkammaren är 4,5*4 men vi får plats även om det kan vara lite trångt ibland.
Den är inred så att på en vägg är det fyra 1 m breda hyllor som täcker hela väggen ända upp till tacket, så det är sammanlagt 4 hyllor som är 4 m långa och 1 m breda, där har man typ ca 2 kvm plats/häst (så har vi det just nu, kommer det fler hästar får vi ha mindre plats och förvara mer hemma).
Där har varje person 1 plats på en hylla lite längre upp för täcken. Där kan få plats till 5-8 täcken beroende på hur man viker dem och hur tjocka de är.
Sen har man en plats längre ner för tex schabrak, sjukgrejer, täcken som används just nu, säkerhetsväst ja allt möjligt.
Sen om det får plats har man 1 kista under understa hyllan, där man kan ha grejer som inte behöver ligga framme som inte används så ofta.
På ena kortväggen har vi hela väggen full med krokar för träns, sammanlagt 5 krokar/person och häst. 2 nere och 3 uppe, där man kan hänga träns, bett, longerlina, kapson mm.
På andra krotsidan har vi sadelhängare ända upp i taket med 2 hängare /häst. Sen har man ett förvaringsutrymme under sin sadelplats som man kan ha ryktlåda, stövlar och som jag har en ställning med 3 krogar där jag har lindor, benskydd, boots mm.
Där kan man ha så mkt grejer man kan trycka in under sin sadel.
Sen i hörnet har vi krokar upp i taket för hjälmar och en spann med spön.

Vi har även 2 hyllor ovanför foderbordet i en av foderkamrarna där man ev kan lägga täcken och dylikt. Men ena hylla har vi mineraler och andra tillskott på nu.

Sen kan vi även förvara 2 täcken på varje box, och jag har även fått en skåp rätt smalt dock, till att förvara skor, och kläder i. Men det står dock inte i sadelkammaren utan i en av foderkammrarna.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 350
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 434
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka