Göra med liten ponny ? :]

H

Haaannnaa

Jag sköter en liten ponny på ca. 115 cm och är alldeles för lång för henne men dock inte för tung så jag rider henne en del.
Men nu är det så att jag har inte lust att rida alla dagar som jag har henne och har brist på idéer vad jag kan göra med henne.

Så nu till frågan: Vad kan man göra från marken som är roligt för båda och som stärker banden ?

TACK PÅ FÖRHAND :D

Sv: Göra med liten ponny ? :]

Tömköra, longera, löshoppa.
Träna på "farliga" saker för hand.

Gå på promenader. Det är underskattat. Ta långpromenader i skogen - det stärker både dig och hästen :D

Du kan ju precis som Vita_N_6520 sa longera och tömköra henne men du kan ju prova horseman chipping (vet inte stavningen är korekt...). Det brukar finnas massor med info på nätet och det går ut på att stärka förtroendet mellan ryttare och häst. Det skulle kanske passa dig...:)

du kan köra in den ! :idea:

det tar en tid, men innefattar mkt! tömköning, (& longering?,) körning och team work ;D

Horsemanship ! :D
Träna typ ledarskap från marken så stärker du banden till ponnyn . (:
Sedan är det ju som Vita_N_6520 nämnde bra att träna "farliga saker" , t ex gå över presenning eller liknande om sedan öva på det från hästryggen också . och gå promenader ! :D

Du kan ju precis som Vita_N_6520 sa longera och tömköra henne men du kan ju prova horseman chipping (vet inte stavningen är korekt...). Det brukar finnas massor med info på nätet och det går ut på att stärka förtroendet mellan ryttare och häst. Det skulle kanske passa dig...:)

Håller på med sånt :]

Du kan ju alltid trickträna :) Finns böcker om d, kan själv inte nog mkt för att förklara övningarna. Men tex bergsgeten och buga är bra övningar som strechar häaten om man utför dem rätt :)

att köra in den tycker jag var en jättebra ide´:) Då kan ni ju fara ut på turer sedan även om du är för lång :)

Tömkör! Man kan tömkora över travbommar och cavalettis, slipa på formen och styrkan, göra sidvärtsrörelser, allt möjligt. Det är ett hett tips. :smirk:

okai, nu e dt såhär att jag har en dag då jag har hela dagen nästan på mej att jobba med henne och så en dag då jag har hela eftermiddagen på mig. och jag vet inte om jag känner för att rida båda dagarna, hon har gått ordentligt nu några dagar så det bästa vore om hon kunde få ta det lite lugnare men ändå jobba på fast med mig från marken.

Någon idé hur jag ska lägga upp dessa 2 dagar ?

Longera,tömkör,promenader,NH eller lek!finns mkt kul!du kan leka med din häst de är jätte kul!

Träna NH med henne,då blir dom lite trötta i huvudet också :D Kankse kan föröska lära henne något trick eller nått en del hästar tkr ju sånt är kul :bump:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 133
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 236
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
638
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama