Göra iordning hästen i boxen?

Sv: Göra iordning hästen i boxen?

Jag gör iordning i boxen. Dels för att jag och min häst trivs med att stå och mysa, dels för att hästen ska kunna stå lös och bli pysslad med och dels för att man kan gå ifrån för att hämta ngt/ gå på toa osv utan att flytta hästen alt be någon hålla ett öga på den.

Det varierar var vi står, beror helt enkelt på vad jag känner för:D Min häst tycker så mycket om mej och gillar att bli ompysslad så hon har inget emot att jag gör iordning henne i boxen. Att stå i gången gillar hon inte. hon blir uttråkad nästan direkt och börjar skrapa med hoven, suga på grimskaften och andra småsaker som jag tycker är lite störande. Fast ibland går det bra och hon står och nästan sover:smirk:

Jag ställer ut mina hästar på gången när jag håller på med dom, möjligtvis byter täcke i boxen, om jag måste.. Då jag tycker att det är deras fri zon.

Gör alltid iordning min häst i gången av den enkla anledningen att det är mer plats, man har mer utrymme och slipper springa ut och in i boxen hela tiden för att hämta saker.

I vårat stall så har min häst boxen längst in, så det finns ingen förutom jag själv som har något där att göra, och därför blir det inget spring.

Jag gör nästan alltid iordning hästarna i boxen. Det känns både säkrare och lugnare så. Dessutom kan man lämna hästen i boxen utan uppsikt medans man springer iväg på toa. Jag hade aldrig lämnat en häst ståendes på gången utan uppsikt.

Jag ställer ut mina hästar på gången när jag håller på med dom, man har mer utrymme och slipper springa ut och in i boxen hela tiden för att hämta saker.

Min häst blir lätt stressad i gången och biter på kedjan, krafsar med hoven och kan helt enkelt inte stå still. Jag gör alltid iordning honom i boxen där han är lugnare.

Jag har i regel mina hästar på stallgången av bekvämlighetsskäl: inget spån och halm under benskydd mm, och ingen boxdörr att öppna och stänga.

Däremot ser jag inget problem i att göra i ordning hästarna i boxen, det händer det också. Jag tycker inte det är acceptabelt att en häst försvarar sin box. Har man en god relation med hästen så sker inte det. Jag anser att iordninggörandet av hästen ska vara trevligt, likaså träningen, och är den det så vill hästen snarare att man umgås med den än att bli lämnad i fred....

...

Däremot ser jag inget problem i att göra i ordning hästarna i boxen, det händer det också. Jag tycker inte det är acceptabelt att en häst försvarar sin box. Har man en god relation med hästen så sker inte det. Jag anser att iordninggörandet av hästen ska vara trevligt, likaså träningen, och är den det så vill hästen snarare att man umgås med den än att bli lämnad i fred....

Precis! De allra flesta hobbyhästar är ju "ifred" nästan alla dygnets timmar. En liten stund ska de väl kunna stå ut med att man pysslar med dem i boxen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
801
Utrustning Kan man gå in i bussen, flytta mellanväggen med lämmen stängd och göra iordning hästen som i en box om man har en B-kortabus? Fattar...
Svar
4
· Visningar
681
Senast: iNHALE
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 087
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar