Göra halt

Minna86

Trådstartare
Jag har en sjuårig valack med mycket fart i. Han är även väldigt känslig för hjälper av alla sorter. Jag har inte haft honom så länge men han börjar redan mjukna (innan var man helt slut i armarna eftersom han inte ville släppa efter).
Problemet är att göra halt bara... Från tölt räcker det att släppa på tyglarna och säga "prooo" så saktar han av till skitt. Men att göra halt från skitt tar ca ett varv i paddocken och det är lite för långt. Jag har aldrig ridit en häst med detta problem så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
Och skriv inte bara "med sätet" utan hur jag ska göra med sätet eftersom jag är lite dålig på det och hästen är känslig så vill jag inte göra fel.

Tack!

Sv: Göra halt

Jag brukar lära in halt genom att vända över ridbanan och styra rätt in i staketet. Precis när du kommer till staketet gör du hjälperna för halt och lägger ev in ett kommando du vill kunna använda för stopp i fortsättningen. Jag gör halt genom att sitta djupt i sadeln, hålla om med överskänklarna och lägga vikten bakåt med överlivet för jag vill inte behöva dra i tyglarna utan vill att hästen lyssnar på min sits. När hästen stannar slutar jag med all inverkan och berömmer mycket. När det funkar att stanna med nosen i staketet sas gör jag hjälperna 2 steg innan staketet, sedan ökar jag på efter hand. När hästen fattar testar vi på spåret och därefter var som helst i paddocken. Det brukar funka ganska snabbt även på oinridna hästar.

Sedan använder jag samma sitsteknik i alla nedtagningar, kan stanna ur galopp utan att behöva ta hästarna i munnen för de lyssnar bara jag sitter till med sätet/vikten. Svårt att förklara exakt för det bara blir så när jag tänker stopp... Vill jag bara bryta av till annan gångart gör jag likadant men i mindre omfattning och så möter jag med framåtdrivande hjälper så jag får en mjuk övergång. Låter lätt som en plätt, eller hur :grin: Det många gör fel är att de använder tyglarna för mycket i halterna/nedtagningarna men glömmer att driva så bakdelen hänger med. Det skapar bara en dragkamp mellan ryttare och häst...

Jag har lärt min häst att stanna för spöt - lägger jag spöt på bogen så stannar han. Det är nog det bästa jag någonsin lärt honom, och verkar vara "tydligare" för honom än röstkommando. Lärs lämpligen in från marken först - träna lika mycket från båda sidor - och gick iaf för min häst kanonsnabbt att lära sig. Efter ett ridpass hade han förstått, sedan får man givetvis träna mer för att befästa och för att det skall funka i alla lägen. Jag använder nu spöt som "förstärkning" om hästen inte stannar omedelbart för tygel och säte, och kan även använda det som halvhalt eller hjälp att sakta av. Mycket användbart om man har en häst som ibland blir "tjafsig" i munnen och går emot!

Jag har lärt min häst att stanna för spöt - lägger jag spöt på bogen så stannar han. Det är nog det bästa jag någonsin lärt honom, och verkar vara "tydligare" för honom än röstkommando. Lärs lämpligen in från marken först - träna lika mycket från båda sidor - och gick iaf för min häst kanonsnabbt att lära sig. Efter ett ridpass hade han förstått, sedan får man givetvis träna mer för att befästa och för att det skall funka i alla lägen. Jag använder nu spöt som "förstärkning" om hästen inte stannar omedelbart för tygel och säte, och kan även använda det som halvhalt eller hjälp att sakta av. Mycket användbart om man har en häst som ibland blir "tjafsig" i munnen och går emot!

Men förutsätter att man alltid har sitt spö med sig och att hästen inte är spörädd. Och med den metod jag använder får du aldrig en häst som går emot, bara en häst som blir väldigt lyhörd för sätes- och vikthjälperna...

Jag håller nog med Em76, lär in ett kommando från marken som den lyssnar på i alla lägen. Lämpligtvist ptroo, då du tycks använda det redan. Men se till att det verkligen betyder STANNA, och inte bara sakta av. Detta kan du ju även kombinera sen med att "rida in i staketet" som nån använde sig av. Att hästen kan stanna från ALLA gångareter är jätteviktigt.. Det sommär postivt med ett röstkommando, är att det inte skapas spänningar i hästen då man gör halt, då men inte behöver ta i tygeln. Tar man i tygeln spänner hästen emot lite, och hamnar lätt på bogarna, särskilt kanske med en pigg och stark häst som din.Lycka till!

Skulle bara vilja påpeka lite försiktigt att alla hästar stannar inte om man rider in i staketet. Jag har varit med om både hästar som tagit sig igenom/över staketet och hästar som plötsligt kastar sig åt sidan (ryttare kvar på marken - AJ!). Därför är jag lite försiktig med just detta...

Föredrar antingen min metod med spöt eller inlärning av röstkommando, och att sedan kombinera dessa med vikthjälper (med målet att kunna stanna med bara vikthjälper).

Men förutsätter att man alltid har sitt spö med sig och att hästen inte är spörädd. Och med den metod jag använder får du aldrig en häst som går emot, bara en häst som blir väldigt lyhörd för sätes- och vikthjälperna...

Att använda spöt utesluter inte användning av sits- och vikthjälper! Snarare så kan ju spöt vara en förstärkning, eller en hjälp att träna in vikthjälperna (istället för staketet, till exempel, som jag inte riktigt gillar...).

Har man en spörädd häst, så tar man givetvis itu med det problemet först! Det känns riktigt farligt, tycker jag, att ha en häst som är rädd för spöt (även om man inte rider med det själv så kan ju t.ex. andra ryttare ha det om man rider ut ihop, eller på finaler på tävling etc.).

Skulle bara vilja påpeka lite försiktigt att alla hästar stannar inte om man rider in i staketet. Jag har varit med om både hästar som tagit sig igenom/över staketet och hästar som plötsligt kastar sig åt sidan (ryttare kvar på marken - AJ!). Därför är jag lite försiktig med just detta...

Föredrar antingen min metod med spöt eller inlärning av röstkommando, och att sedan kombinera dessa med vikthjälper (med målet att kunna stanna med bara vikthjälper).

Nu hade ju TS problem att stanna från skritt. Inte tölt eller dylikt. Och hur många drar igenom ett steket från sansad skritt? Men det är en bra poäng, kan ju finnas andra som läser tråden oxå såklart! Själv använder jag enbart röstkommando, tycker det är kanon. Aldrig behövt använda staket, men man kan ju testa det!

Jag antar att du ville veta hur du skulle göra med sätet? Annars har du ju fått bra tips redan - själv föredrar jag rösten (fast en av mina hästar hade lärt sig stanna när man visslar och det blev lite tokigt ibland när jag gillar att vissla och sjunga när vi är ute och rider...)

När jag vill stanna så blir jag mindre följsam i ryggen, liksom håller emot framåtrörelsen - spänner mig i ländryggen, rätar upp mig lite och låter då handen följa med - max ett par cm! Sedan så, ja om du tänker dig att du har små fötter under rumpan, så går jag ett steg med varje fot i sadeln så att när hästen sätter ner vänster bakben så får han en fot i sadeln på vänster sida och sedan samma på höger (eller är det vänster bakben och höger sida i sadeln? Du känner vilket det ska vara!). Då stannar i alla fall mina pojkar.

Hoppas du fattar vad jag menar, det är jättesvårt att beskriva nåt som man bara gör och som man knappt är medveten om hur man faktiskt gör.

LYCKA TILL!

Stannar inte hästen vid staketet är den inte tillräckligt lyhörd för att sittas på över huvud taget, då bör man börja om från början och från marken!!! Jag rider in mina hästar med den här metoden, först från marken, sen med ryttare, och på 25 år har ingen enda häst misslyckats, de flesta lär sig på typ 5 försök. Sedan går vi vidare med bara sätes/vikthjälper. Det gör dessutom att de håller sig innanför hagstaketen eftersom staket för dem betyder stopp :D

Spö använder jag för att korrigera och det även på bogen om den flaxar iväg så för mig skulle det inte funka att ha det som stopp. Menar jag ta med dig bogen i skänkelvikning etc vill jag inte att hästen stannar.

Jag har ett par olika sätt att göra halt som direktstopp/nödstopp. Som Roheryn säger så har jag oxå lärt min unghäst att stanna för spökontakt på bogen. Jag har även ridit med halsring, det är en bra distinkt stoppsignal. Båda dessa får man lära in från marken först, gärna med en liten bit morot som belöning varje gång hästen gör rätt- om man kan tänka sig belöningsträning på det viset. Går givetvis utan. Har oxå den lite av en slump utvecklade nödstoppen att släppa stigbyglarna, funkar 100% Tvärnit direkt...

När jag gör halt normalt utan dessa "nödstopp" så motverkar jag hästens rörelse med sätet/låren. Jag spänner rumpan och "krossar tomater med skinkorna" som min kusin/tränare brukar säga :D Lite bakåtvikt oxå. Och tygeltag, det som funkar bäst på vår mycket framåtvilliga häst är flera halvhalter som leder in i en halt, då går han inte emot.

Träna gärna in en tvärnitsignal i form av spö på bogen eller kanske med en halsring eller ett röstkommando, så kan du utnyttja det i ridträningen sen. Jag har bara bra upplevelser av att träna med morotsbit som belöning, det ökar vilja att göra vad vi ber om. Men det är väl vanligare att man inte vill "handmata"... Jag har dock inte upplevt något tiggande av det.

Lär in ett röstkommando för halt, börja från marken.

Detta har jag gjort och när man inte sitter i sadeln är det inga som helst problem, då märks inte alls all "rastlöshet" utan han står gärna stilla och gör halt snabbt och fint. Men vi fortsätter träna:)

Han gillar absolut inte spöt och blev helt vild i blicken när jag skulle använda det som en förlängd arm vid markarbetet så det var bara att lägga bort det och få det att funka ändå. Så även om det säkert fungerar bra på din häst tror jag det krävs väldigt mycket för att han skall stanna och inte springa om jag håller i ett spö.

Han gillar absolut inte spöt och blev helt vild i blicken när jag skulle använda det som en förlängd arm vid markarbetet så det var bara att lägga bort det och få det att funka ändå. Så även om det säkert fungerar bra på din häst tror jag det krävs väldigt mycket för att han skall stanna och inte springa om jag håller i ett spö.

Testa Kvandis variant med halsring, då! Kan ju med fördel läras in från marken tillsammans med det röstkommando du redan lärt hästen, så har du med dig två "verktyg" upp i sadeln sedan. Jag har inte själv testat halsringsvarianten, men föreställer mig att den också kan fungera som en riktigt distinkt signal som för hästen betyder "tvärstopp med en gång", för det känns som om det är den sortens signal du behöver nu.

Angående spöt så anser jag att det ingår i en hästs utbildning att vara van vid spöt - att lära sig gå undan för spöt utan att vara rädd för det. Du gör säkert rätt i att inte använda spöt just för att lära hästen att stanna, men i ditt ställe skulle jag absolut träna hästen i att bli berörd med spöt utan att fara iväg. Ett spö är så användbart vid många olika former av träning, så det är ju synd att inte kunna använda det alls!

Håller med :bow:

Jag tror inte ens man behöver en halsring, utan det kan räcka med ett stigläder eller ett grimskaft runt halsen.

Och kika gärna på Eyolfur's film 'on a horseback' eller Hestabakki som den heter på isländska (om jag inte minns galet),
där vänjer de dels vid spöet, dels att stanna från marken med lös tygel.

Och sen rider de med kapson för att få en svårstannad häst mjuk o bra i munnen, de jobbar mkt med one rein stop också, kanske vore nåt för dig?

Annars kan du ju kika i Atli's lilla bok, där står också en del nyttigt.

Jag ska prova med halsring och läsa på ännu mer! Tack för tipsen, jag återkommer väl om det inte fungerar.;)
Angående spöt ska jag vänja honom vid det, men det känns inte som prio ett just nu. Jag visste inte ens att han hade några problem med spöt utan märkte det väldigt nyligen. Jag har bara haft honom drygt två veckor så vi håller ju på att lära känna varandra för fullt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 792
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 316
Senast: lirco11
·
Hästhantering Vår hingst har ett beteende som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera - han vill oerhört gärna nafsa på den som hanterar honom. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 958
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar