Göra egna hål i IKEA-hylla?

McFlurry

Trådstartare
Jag har en sån här hylla och skulle vilja ha en sån här insats...

Problemet är att jag har min hylla liggandes så de färdigborrade hålen sitter på fel ställe. Hur enkelt är det att göra egna hål? Jag tänker att materialet som hyllan är gjort av kanske är så poröst att man förstör hela hyllan om man borrar där själv

Sv: Göra egna hål i IKEA-hylla?

Jag har båda tummarna mitt i händerna så vad jag har att säga bör stötas och blötas och inte på något sätt tas som absolut sanning, men.

Tillverkarna har ju borrat i materialet utan att det blev förstört, med en försiktig hand bör det rimligen vara möjligt att göra själv också? Risken finns väl dock att yttre "skalet" kan skadas lite så det inte blir så fint, men det döljs ju ändå av insatsen. (?) :)

Jag har gjort det på (en annan variant av) min ena Expedit här hemma, och insidan av hyllplanen är tunna och består av spån. Fick använda skruvar med rätt så breda och kraftiga gängor, och då satt det kvar. Med dom smalare skruvarna som var fingängade så började det glappa efter ett tag. Men utan större belastning så håller det bra i alla fall!

Jag har gjort det på (en annan variant av) min ena Expedit här hemma, och insidan av hyllplanen är tunna och består av spån. Fick använda skruvar med rätt så breda och kraftiga gängor, och då satt det kvar. Med dom smalare skruvarna som var fingängade så började det glappa efter ett tag. Men utan större belastning så håller det bra i alla fall!

Låter ju lovande! Tack för ditt svar :)

Haha ja de är ju sant att tillverkarna borrat där i ^^ Men det måste ju hålla för insatsen och inte braka loss :D

Om jag skulle sätta in en sådan lådinsats så hade jag limmat den omsorgsfullt utöver skruvarna. Lim är underskattat. :)
Jag har limmat alla skruvfogar på ikeamöbler de senaste 25 åren, allt ifrån lådfronter till masonitbakstycken på skåp. Det gör all skillnad i världen för stabilitet och hållbarhet.

Och jag har inte skruvat mina insatser alls :D Har både lådor och skåp i mina två vita expediter, och har inte bestämt mig för hur jag vill ha dem sitta riktigt än. Så jag har bara petat dit dem än så länge och känner efter =) De sitter kvar där de ska, så länge man inte petar in dem av misstag o de inte är fyllda o tyngda.

Fast min plan är att ha kläder i mina - så det blir ju rätt mkt tyngd fort :(

Jag menar alltså, att om det är för lätta saker i dem, eller de är för tunga så kan man råka peta in dem. Är de tunga (har ljusstakar o sånt i några) så sitter de kvar, som berget :) Testa vetja :) Peta in lite grejer, o se om den flyttar på sig. Annars kan man använda en liten klutt lim eller dubbelhäftande tejp :)

KL

Ack ja. IKEA - underskattat upptäckter jag när jag ska montera ihop en JYSK-skänk.

Monteringsanvisningen är så otydlig att jag - som innan det här ansett mig vara monteringsproffs- fick skruva isär oc h göra om ett antal gånger.

När allt är klart upptäcker jag att jag satt en mellanvägg uppochner. För att få dit gångjärn får jag borra hål som motsvara dem som sitter på den andra sidan.

Morr. Och hej IKEA, allt är förlåtet!

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 433
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: Soapbubble
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 624
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar