Göra eget ridspö?

Miedo

Trådstartare
Jag är en ganska kräsen människa när det gäller spön, har väldigt svårt att hitta såna som jag tycker är både lagom långt, lagom smalt, lagom böjbarhet (ordförrådsbrist ;) ) och trevligt handtag. Mitt bästa spö jag ridit med har nog varit en eltejpad pinne...

Jag undrar om det är möjligt, och hur i så fall, att göra eget spö, som ser ut som ett 'riktigt' spö också?

Tänker framför allt på vad man kan tänkas behöva, och hur man får det snyggt också. Jag gillar att sitta och pilla och pyssla, så om någon har grejat med eget ridspö innan, eller vet var man kan hitta något bra om hur man gör, så vill jag väldigt gärna veta! :)

Sv: Göra eget ridspö?

Jadu.. de flesta ridspön är väl av glasfiber?

Bara ställa sig å bygga en form å sen gjuta?

Sv: Göra eget ridspö?

På Lantmännen har jag köpt bra dressyrspön. Tror de är från Jacson (är inte säker) De är rätt balanserade (bakre änden är inte för tung) De ligger fint i handen och är inte för långa. Billiga är de dessutom. Tycker det är svårt att hitta spön som har rätt balans och blev jätteglad när jag hittade dessa. En gren från skogen är bättre än ett felbalanserat köpt spö tycker jag annars. Ska du ha ett spö tillverkat helt i din egen smak får du nog vända dig till en piskmakare. För många år sedan fick jag ett spö som en tränare tillverkat själv. Det hade grova ståltrådar som kärna och flätat läder runt om.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 568
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 646
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 946
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 000
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka