Göra egen mat till bebis

AlinaT

Trådstartare
När storebror var liten fick han framförallt sempers barnmatsburkar eftersom jag var osäker på vad han skulle äta för att få i sig allt. Smidigt eftersom vi själva aldrig äter grönsaker o dyl av diverse anledningar. Men vill ju att barnen ska få i sig så mycket och varierat som möjligt.
Det jag lagat själv till storebror är främst inspirerat av de rätterna som var i burkmaten.
Nu har lillebror på snart 6 mån börjat med smakprover och eftersom jag glömt köpa och gärna vill han ska få lite vanlig mat varje dag utöver ersättning står jag och kokar potatis som jag tänkte purea med majs.

Vad har ni för bra tips? Recept! Även för andra åldrar med upp till dryga året.

När storebror var liten fick han framförallt sempers barnmatsburkar eftersom jag var osäker på vad han skulle äta för att få i sig allt. Smidigt eftersom vi själva aldrig äter grönsaker o dyl av diverse anledningar. Men vill ju att barnen ska få i sig så mycket och varierat som möjligt.
Det jag lagat själv till storebror är främst inspirerat av de rätterna som var i burkmaten.
Nu har lillebror på snart 6 mån börjat med smakprover och eftersom jag glömt köpa och gärna vill han ska få lite vanlig mat varje dag utöver ersättning står jag och kokar potatis som jag tänkte purea med majs.

Jag måste ju bara fråga; äter ni aldrig frukt och grönt?

Jag gav mycket större bitar av grönsaker, mitt BARN föredrog det.

Pappan äter om det serveras men är inte noga med det och vill inte ha hemma.

Storebror äter frukt i stort sett dagligen och jag gör "specialmat" till honom där grönsaker ingår i rätten, som han äter regelbundet utöver det Han äter av den vanliga middagen. Han äter allt förutom tomat.
Är noga att han får i sig det och att det inte är konstigt för honom så jag inte vill att han ska ha samma problem med mat som jag själv.

Vilka roliga matvanor. Äter ni inte baljväxter? Potatis, morot, rödbeta etc är ju jättegott att ugnsrosta och då får man i sig en del nyttigheter.

Vilka roliga matvanor. Äter ni inte baljväxter? Potatis, morot, rödbeta etc är ju jättegott att ugnsrosta och då får man i sig en del nyttigheter.

Tror att hade jag lagat med grönsaker i maten hade pappan också ätit av det men eftersom jag med nån form av matfobi /ätstörning inte skulle äta då funkar det inte i den vanliga maten.

Men tar som sagt gärna emot tips om roliga recept med mat som passar en 6månaders i pureform. :)

Tror att hade jag lagat med grönsaker i maten hade pappan också ätit av det men eftersom jag med nån form av matfobi /ätstörning inte skulle äta då funkar det inte i den vanliga maten.

Men tar som sagt gärna emot tips om roliga recept med mat som passar en 6månaders i pureform. :)
Jag har gjort egen mat till dottern från start. Använde olika rotsaker såsom potatis, palsternacka, morötter osv och mosade tillsammans med olja eller smör och ev. lite vatten. Ärtor och broccoli osv blev det nog med.

Det finns några enstaka saker bebisar inte ska äta vilket du kan googla dig till. Kommer inte ihåg vad det var riktigt men annars är det bara att koka och skicka i mixer. Det bästa är att ha så lite vatten som möjligt för att inte gå miste om näringsämnen och sen att du mixar det med vattnet från kokningen och inte från kranen, också för att behålla så mycket näring som möjligt.

Jag gjorde endel mat till dottern när hon var liten men den blev ganska stabbig. Hade väl för lite vatten i.

Blev enklare när hon blev lite större och kunde äta bitar. Vi var ganska snabba med att servera barnen samma mat som vi skulle äta. Minus salt då.

Gjorde oftast spaghettiloch köttfärssås och lax med potatis när jag gjorde egen babymat

Vad äter ni själva? Det är bara ta eran mat och mosa med stavmixer till pure. I med mjölk, grädde, smör eller sås tex för konsistensens skull men även för fettets skull. Vi har alltid lagat på vattnet från grönsakerna som grund, och sönderkokt tex potatis för vår stavmixers skull.

Ett tips är att härmade burkmatens innehåll. Vi kollade på lämplig ålder på burkarna i butiken och köpte samma innehåll för att mixa hemma. Rent kött har vi aldrig fått till bra, så det får han via sin burkmat fortfarande.
Här har vi gjort egen mat sedan provsmakningen av pureer. (Men pga platsbrist i frysen så har vi även kompletterat med burkmat i skafferiet). Han är 13 månader och äter drygt 2,5 - 3 dl lagad mat 2 gånger per dag, har gjort så sen 5-6 månaders ålder då han vägrade ersättning på dagtid.

Finns massor recept på nätet men som tex
Olika grönsakerpurer som tex ;
Potatis, morot
Morot, zuccini
Blomkål, broccooli

Maträtter som tex ;
Potatis, fisk, grönsaker
Potatis med korv el köttbullar, grönsaker
Blodpudding kokt i mjölk, grönsaker
Pasta med fisk,korv, el köttbullar, grönsaker

Den här sidan använde jag som bas när jag började laga barnmat, enkla recept som är lätta att variera med tiden:) http://www.hippbarnmat.se/index.php?id=289&cat=|M2|M3|M4&age=6

Tack alla för tips!
Ska göra lite av varje framöver.

Tänker på det med att få det vi äter och vi äter för det mesta sånt som steks eller vad man ska säga och man ska väl akta sig lite för det..
Men tillbehören typ potatis o pasta kan han ju givetvis smaka på.

Sen har jag tänkt på det med barnmatsburkar innehåll för inbillar mig att det r sånt som små magar klarar av lite bättre . sen försöker jag så klart ge lite lagom och hittills har magen fungerat som den ska .
Tack igen!

Min son ratade burkmat (och jag var inte så speciellt intresserad av att försöka övertala honom) så han fick bara hemlagad mat. Kokade olika mos av potatis, palsternacka, gröna ärtor, morot etc, mixade och blandade med smör/grädde. Hällde upp i iskuber och frös in, så kunde man ta fram ett litet smakprov åt gången, väldigt smidigt! Jag minns att jag även gjorde små bebisfrikadeller av köttfärs (minns inte vilken typ av färs, men det funkar nog med vilket som) och frös in, de var poppis! Öht så föredrog min son mat i bitar och inte mos. Så ganska snart gick vi över till att han fick plocka i sig ärtor, majs, gurka,pasta osv. Frikadellerna kunde han också plocka i sig. Blodpudding i små bitar var mums, och även små "babysmörgåsar" (bröd med smör+leverpastej skurna i små fyrkanter). Keso var gott också, men det är ju svårare att plocka i sig. Oftast blev det en kombination av att han plockade själv och vi hjälpte till med sked.
Ärtor och majs var storfavoriter ett tag, och det tycker han inte om alls idag! :confused:

Med vårt första barn gjorde vi barnmatspuré för hela slanten, både utifrån rekommenderade recept (vi fick en bok av BVC, har ni inte fått den?) och egna.

Med vårt andra barn så hoppade vi istället över puréstadiet! Vi körde på BLW-metoden istället - vilket passade både vår dotter och oss bra (så smidigt, och så logiskt!). Googla BLW.

Jag gjorde egna puréer till båda barnen och hade barnmatsburkar till utflykter och resor.
Potatis, broccoli, blomkål,morötter, palsternacka, majs och ärtor är det jag kommer ihåg att jag gjorde puré av. Bara koka och sedan ner i mixern tillsammans med lite olja och lite mjölkersättning för att få rätt konsistens. Sedan frös jag in det i tärningar i sådana isbitslådor.
En annan favorit var lax som jag delade i bitar och körde i mixer med potatismjöl och mjölkersättning, 400 g lax, 3 msk potatismjöl och 2,5 dl mjölkersättning. Sedan kokar man upp en kastrull med vatten och tar en sked och klickar ner lagom stora laxfärsklickar i det kokande vattnet och koka ca 5 min. Sedan ner i plastlåda och in i frysen.
Även kokta köttbullar gjorde jag egna till barnen och frös in.
När det sedan var matdags var det bara att öppna frysen och ta en tärning av varje sort, tex palsternacka+morot+lax och så in i micron med det. Lätt att variera från dag till dag, bara att ta olika kombinationer.
Äggröra tyckte mina barn om också, ägg och lite mjölk i en kastrull på spisen och rör om tills det blir grötig konsistens.

Jag gjorde bla torsk m äggsås och potatis. Ett tips är att inte mixa potatisen, då blir den som klister, utan mosa med rikligt smör, mixa övrigt och blanda sedan ihop.
Det är en bra mat när det är dags att börja med lite bitar för det går lätt att tugga allt, även om man inte har tänder :)

Sen lax m hollandaisås, spagetti m köttfärsås, köttbullar.. Du kan ju mer eller mindre göra allt som du gör till er bara attdu drar ner på salt och petar i massa smör. Vill du att barnet ska äta grönsaker, skär upp en tomat i klyftor och servera. Går hur bra som helst även för småttorna. Du kan ha paprika och morötter i köttfärssåsen. Även bönor är bra och lätt att äta.. Chili on carne? Mina ungar älskar att sitta och peta i sig majskorn eller ärtor..jätte bra sysselsättning när man vill få tyst på dem också ;)
Bananpannkakor är jätte enkelt att göra och går supersnabbt också. De smälter i munnen men är ändå tillräckligt fast för att de ska kunna äta det själva :)
Soppa är vi rätt dåliga på här hemma men det vore ju super.. Skippar först saltet, mixar allt och tar undan en del till barner och saltar på slutet om man behöver. Rent generellt tycker jag dock att om man kryddar maten REJÄLT (med smak, inte med hetta) så behövs inget salt. Visst framhäver ev salt smakerna ytterligare men om man vågar ta i lite med skryddorna så behövs det inte och man kan äta samma mat. För det är ju inte så att man behöver vara försiktig med smaker till de små, det är ju en vanesak och i min värld är det bättre om de är vana med det från början så slipper det bli en grej senare.

Det finns en bok som heter "mosboken", den kan du säkert låna på biblioteket eller köpa. Där hittar du mycket bra. Jag kommer ihåg att förutom att ha grönsaker mosade med smör eller grädde så hade jag kokt kött mixat i frysen. Jag kokade en rejäl köttbit och la moset av den i små bullformar i frysen, så plockade jag fram en kött och två grönsaker varje gång ur frysen, eller om det passade med något vi lagade.

Ellas kitchen, det märke som gör barnmat och klämpåsar har också en kokbok som heter kokboken the red one. I den finns bra info och recept efter olika faser, alltså vad barnen får äta vid vissa åldrar osv. I min värld är den mycket, mycket, bättre än mosboken som vi också har.
Vet att det finns fler liknande, googla :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka