Göra egen hagstolp

josefinefreed

Trådstartare
Är det någon som gjort det? Behöver man tänka på nåt? Måste man ha nåt spec. slags träd elr funkar allt?

Berätta lite ;>

Sv: Göra egen hagstolp

Min man har just bestämt att vi ska göra egna stolpar framöver. Han tänkte använda gran och sa att det räcker med att kola dem i botten för att de ska hålla mot fukt. Vi får väl se hur det går :smirk:

Beror hur länge du vill ha stängslet och hur mycket arbete du är beredd att lägga på underhållet!

Granstolp fungerar från några år till kanske tio år (tänk på granbarkborre och annat som kan ställa till skada).

Ek (dyrt, vackert och hållbart)

Tryckimpregnerat (billigt och hållbart)

Ek och tryckimpregnerat som man satt upp noga håller minst 25 år med minimalt underhåll.

Har du egen granskog som du ändå måste gallra så kan egentillverkad granstolp vara ett alternativ om man inte värderar sin egen arbetstid.

Beror hur länge du vill ha stängslet och hur mycket arbete du är beredd att lägga på underhållet!

Granstolp fungerar från några år till kanske tio år (tänk på granbarkborre och annat som kan ställa till skada).

Har du egen granskog som du ändå måste gallra så kan egentillverkad granstolp vara ett alternativ om man inte värderar sin egen arbetstid.

Granbarkborre går inte på "dött" trä vad jag har hört, bara färskt, levande :)

När det gäller gran så finns det lite att tänka på.
Dels så tycker hästar att det är gott och få för sig att gnaga på virke av gran. Dels beror det på var granen har vuxit. Gran som vuxit här hos mig håller inte mer än ett till tre år beroende på hur tjocka de är.
Däremot så gör vi egna stolpar av en och ek de håller länge bägge sorterna och då helt utan underhåller.

Vi gör stolpar av ek. Tjärar botten och framförallt området mellan jord och luft, där det slits mest. De håller i evigheter, men är hårda att spika och borra i.

Jahaa, okej. Så ni tror inte det funkar att gå och ta reda på "resterna" efter att dom kapat skog i kalhygget? Var där med en kompis idag och kämpade som en tok. Hittade en del "stolp" som vi tog hem. ^^

Jahaa, okej. Så ni tror inte det funkar att gå och ta reda på "resterna" efter att dom kapat skog i kalhygget? Var där med en kompis idag och kämpade som en tok. Hittade en del "stolp" som vi tog hem. ^^

Inte om du ska ha dem i marken. Möjligen som slanor mellan stolparna. Det som blir kvar efter ett hygge är definitivt inget kvalitets trä. Det är det sämsta som ligger kvar i väntan på att bli flisat.

Inte om du ska ha dem i marken. Möjligen som slanor mellan stolparna. Det som blir kvar efter ett hygge är definitivt inget kvalitets trä. Det är det sämsta som ligger kvar i väntan på att bli flisat.

Så det skulle inte ens hålla 3-4 månader?

Ska du bara ha stängsel över en sommar så kan jag tipsa om att sätta ett blandat staket: Hörn och var femte stolpe tryckimpregnerad och sedan plaststolpar mellan för att hålla upp tråden. Fördelen är att man enkelt kan ta ner och flytta till annat ställe. Platsstolparna tar liten plats om man ska förvara dem över vintern.

Ska du bara ha stängsel över en sommar så kan jag tipsa om att sätta ett blandat staket: Hörn och var femte stolpe tryckimpregnerad och sedan plaststolpar mellan för att hålla upp tråden. Fördelen är att man enkelt kan ta ner och flytta till annat ställe. Platsstolparna tar liten plats om man ska förvara dem över vintern.

Jo men nu skulle jag ju göra egna för att hålla kostnaden nere. :) Men tack ändå!

Vi har eget av gran och det håller fint. Vet inte exakt hur många år, vi byter vi behov. Men då tar vi inte spill utan gör rejäla stolp av smågranar som vi hugger ner.

En stolp håller i evigheter känns de som. Det har jag på nrra ställen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 099
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 287
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka