Göra egen fiskdamm?!?

Zizzy

Trådstartare
Kan man använda traktordäck som man delar på och använder plastmattor och "limmar" ihop med silocon? Eller är det allt för giftigt från däcken?
Kan ju bli lite ballt.. :d

Någon som gjort egen damm hemma?
Bilder! :bump:

Sv: Göra egen fiskdamm?!?

Menar du att du ska använda traktordäcken som matta?
Jag vet inte, känns mest krångligt och osäkert om det kommer hålla tätt.

Vi har funderat på att anlägga damm och kommit fram till att vi då skulle köpa en färdig form och gräva ner.

njae, de är ju runda, och delar man dem på två, kan man ju pussla ihop så man får som ens stor blomma.. Med gummimatta i botten.. Typ..

Jag vill ha en damm, men har verkligen inte råd och köpa en fabrikstillverkad, det är för dyrt för min ekomonomi..

Men det räcker med att bara ha en gummimatta. Gräv ut såsom ni vill ha det och lägg mattan på. Häll på vatten och det är klart.

Nackdelen är att jag vet inte hur och om det ens går att gräva där..
Gården är placerat mitt uppe på en stor kulle och har starka misstankar om att det är bergshäll strax under gräsmattan..:(

Men då måste det vara enklare att bygga formerna i trä än att såga isär traktordäck?

Med vinkelslip borde det gå relativt smidigt..?

Hur ska man göra för att tröt inte ska läcka då?

det brukar ju finnas begagnade hårda "dammskal" på blocket osv, kanske inte rätt säsong just nu dock ;) Men en matta anpassad för dammar är nog ett måste annars som tidigare skrivit.

Däck innehåller en massa skit så vill du ha levande fisk så är det nog ingen bra idé.

Tror som flera andra skriver... Att tyvärr kommer dina fiskar att dö om du använder isär-sågat traktordäck. Det är inte så nyttigt.

Sen kan jag bara skriva under på att det INTE är lätt att dela ett däck. Jag skulle göra det, för att ha till terränghinder. Använde, som du tänkt, en vinkelslip, men det enda som hände var att vinkelslipen blev full av gummisslem som kackade ihop maskinen.. Blää

Vill du promt använda ett traktordäck (trevlig idé) så skulle då jag göra så att jag köpte en gummimatta avsedd för dammar och sätta i däcket, och upp över kanten. Hoppas att du förstår hur jag menar :)

Ahh, då kanske jag ska begrava den idén. :angel:
Eller överlåta delandet till killen. :devil:

Humm, filurar på om man skulle låna det gigantiska däcken som står utanför däckfirman i stan, symmer nog några liter, hehe..
Ett traktordäck känns, litet? Eller?
(smart idé och lägga matta på insidan, jo jag förstod. :D)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: tanten
·
Mat Jag har läst en hel del om nyttan med riktig Kombucha. Igår drack jag en vansinnigt god sådan, i flaska, från Roots of Malmö, den hade...
Svar
10
· Visningar
587
Senast: Stinaelin
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 224
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar