Gör utfall..

Ewelina

Trådstartare
Hej, vi har en hanhund som gör utfall mot andra hundar, framförallt hanar. Vi vet att han inte skulle göra dem ngt utan han verkar mest vilja leka då han viftar på svansen samtidigt. Men det är väldigt jobbigt att ta med honom på utställningar då det är många som inte har koll på sina hundar utan går med dom på fritt koppel så att de kan komma fram och hälsa. Kommer någon annan hund för nära så gör han utfall och även om han inte gör dem illa så är det inte särskilt trevligt. Har fått höra av ett handlerproffs som jag gick på kurs för, att man ska skrika "Nej" så högt man kan och trycka ner hunden på backen så att han uppfattar det som obehagligt att göra så mot andra hundar.

Vad kan man mer göra för att träna bort detta beteénde?

Sv: Gör utfall..

Skvallerträning är ett bra sätt. Som jag ser det spelar det ingen roll om hunden är överglad eller om den är arg, det är det utåtagerande beteendet man vill stoppa. (Eller spelar roll, det är klart det gör, det är ett större ansvar att ha en hund som attackerar om den kan, än en hund som hälsar för glatt.)

Att skrika "Nej" och trycka ner mot marken var nog dagens mest korkade tips.

Gör den bara utfall vid utställningar eller även i er vardag?

Gabbi: Vad är skvallerträning?

Blandrastik: Joo jag tyckte det med.

Han gör utfall mot hundar som han inte känner, dvs både på utställning och hemma.

att hunden gör utfall betyder att han vill öka avståndet mellan sig själv och den andra hunden (hur konstigt det än låter, han gör ju utfall MOT den andra hunden). en viftande svans betyder inte att hunden är glad! det betyder snarare att hunden är i någon sorts konflikt. kanske är han lite rädd eller så vet han att han inte får? hur håller hunden svansen när han skäller?

hur nära ska ni komma innan han börjar göra utfall? vad har ni försökt med hittills?

Svårt att säga med svansen när man inte har det framför sig, men han kan stirra in sig på en hund som står ca 5-6 m bort och göra utfall mot den. Man kan se på honom när han förbereder sig och då brukar vi börja prata med honom elr distrahera honom på ett eller annat sätt. Annars har vi honom i buren så mkt som bara går. Vi vet inte riktigt hur vi ska hantera detta så det var därför jag tar upp det här för att se om någon hade ett bra förslag.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 666
Senast: Rugge
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 501
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka