Gör jag rätt med min häst?!

S

sadandy

Hjälp mig att stilla mitt för tillfället dåliga samvete...jag har en quarter som blir 4är nu i vår... hon blev inriden och riden mest i skog å mark våren, sommaren å hösten -10, mest "åkt på" å lärt oss alla kommando styrning mm ute i skogen, har inte börjat utbilda henne då jag inte har så mycket erfarenhet av unghästar, och att jag tyckte hon kändes lite omogen i huvudet för att börja tänka för mycket... men iaf, hade en medryttare lite på henne i höst då jag ska ha barn i början av mars å kände inte riktigt för att rida unghäst precis då, nu har hon iaf stått sen i början på dec när snön kom, medryttaren hinner inte med å rida så mycket å jag tycker de e viktigae att hon rider "gammelhästen" i första hand, så nu har hon stått snart två månader..å kommer troligtvis få stå minst två månader till...dels så ska hovis räta upp hennes bakfötter under tiden och sen vill jag utbilda henne själv, de ska bli MIN häst...samtidigt som jag sjäv tror att de är bättre att hon får en lång vila än att "hatta" fram å tillbaka med lite då å då och börja utbilda henne när man kan få de mer konternuerligt så får jag så fruktansvärt dåligt samvete för att hon "bara går" nu...är de helt fel av mig å göra såhär?! isf får jag överväga att sälja hästen å de vill jag inte för hästen är underbar...har ingen aning...nu blev de krångligt å långt men hoppas ni förstår hur jag tänker, å kan säga att även om jag inte varit på tjockern så hade jag troligtvis inte ridit allt för mycket ändå denna vintern, och om jag har tid sen när bäbis kommer eller inte är INTE det jag undrar heller:)

Sv: Gör jag rätt med min häst?!

Gör nog bara gött om hästen får en vila. Min vilar nu på grund av väglaget, men sen ska det tränas. Hon blir 5 nu under sommaren. Hon har vilat i 3 veckor.

De är aldrig fel att dom får vila ett tag, ett par månader el så men en unghäst behöver stärkas i kroppen för att sen vara hållbar resten av åren.jag vet inte vad du har för stam på din quarter men de flesta quartrar har koblod i sig (vallinstinkt) de betyder att dom lätt blir under stimulerade.
De finns många andledningar. Men de finns många sätt du kan jobba henne utan att du behöver rida henne. Tömkörning, markarbete så hon får jobba med sitt huvud. En häst tycker om att jobba fast med måtta givetvis.
Lycka till !
:laugh:

Nu har hon juh som sagt stått sen början av december så inte så länge än iaf! ska klart markarbeta henne innan å efter bäbis kommer tills jag får sitta i sadeln igen, men just nu tillåter inte underlaget, eller ok, tillåter å tillåter har det väl gjort, bara att jag inte vill masa mig ut på en åker med 70cm snö å markarbeta min häst...men såfort den värsta snön å halkan är borta så ska jag börja. annars går hon juh givetvis ute från kl 0600 ungefär till mellan ja, 21-22 om dagarna...men denna vintern lixom förra så är nog de flesta hästar understimulerade...

kan du inte tömköra eller göra andra markövningar på någon grusväg? bara att få en promenad på 15 minuter med lite led-övningar stimulerar ju.

för tillfället är vägarna här omkring täckta av is! ingen ursäkt jag vet, men i just mitt tillstånd har jag fruktansvärt svårt att brodda och lite andra åkommor. tömköra har jag inte gjort så mycket däremot kan de hända att jag tar med henne på promenader just för att komma ut ur hagen, har även det för tillfället varit lite si och så, som sagt, just nu har hon stått sen dec, men annars så gör jag juh sånt,

det är just det med utb å ridning som inte blir speciellt mycket nu, det är mest de jag undrar över om de är "rätt/bra/osv att hon får stå som hon gör nu, de gör förvisso gammelpållan med, dom har inte sommarlov utan vinterloov helt enkelt...

Jag tror inte hästen tar nån skada av att inte ridas eller utbildas.
det kanhända att den skulle behöva stärka sin kropp och muskulatur för att hålla seanre i livet men det beror oxå på hur hästen är uppväxt.

Är den uppväxt på mycket mark med flockkompisar att leka och busa med på varierande underlag samt terräng så tror jag nog inte hästen "dör" av att få ett "sabbatsår".

Sen beror det ju lite på vad din tanke är framöver med henne.
Ska du ha henne till SM/EM osv och tävla massor och svåra klasser, då kanske det vore bäst att få henne riden, utbildad och stärkt ganska snart.
Men ska du ha henne som en privat ridhäst med lite träning, clinics och halvt om halvt lättare tävling så kommer hon nog hålla till det :)

Som gravid hade jag aldrig gett mig ut på promenad med en unghäst ensam iallafall !!
Och defenitivt inte i detta underlag som råder just för tillfället.....det är så snabbt gjort att halka och då kan det hända oönskade saker, både för dig och hästen.

Jag har själv en som bli 4 år nu i vår och hon är inte ordentligt riden sedan septemeber pga olika omständigheter.
Visserligen vill jag sälja henne då vi inte passar ihop men det är ju en annan femma.

Nej självklart så siktar jag juh inte allt för högt med henne då hade de vaerkligen varit en anna femma! min tanke är att jag ska åka på clinics, vi ska "vidareutb oss tillsammans" och sen lite tävlingar mm för skojs skull! de är dom ambitioner jag har å att jag förhoppningsvis ska kunna göra henne som jag vill ha henne! och som sagt, hon och min andra häst (innan va dom tre nu bara två) går i stora kuperade hagar md både äng och skogsmark, sten å backar så helt still är hon inte,...å samtidigt så skulle hon inte hålla till det jag vill så är det väl så, inte säkert hon hade gjort det utan sabbatsår isf heller!

men de verkar som om det är många som inte har så bråttom som man kan tro med sina unghästar iaf! jag aknske inte behöver ha småpanik över att hon går å skrotar som hon gör för tillfället iaf!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Mia_R
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 076
Senast: super
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
983
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 208
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur