Gör jag nåt dumt?

S

snowdrop

Jag ska skriva ett livslångt fodervärdskontrakt på den hästen jag från början skulle ha köpt egentligen. Jag behöver inte betala nåt för själva hästen och han får stå kvar där han står nu tills jag hittat en bra stallplats här i stockholm (hästen står på gotland)

Min fråga nu är; eftersom jag inte står som ägare får jag ju inte (?) teckna någon försäkring på honom. Om han skulle skada sig, då tillfaller pengarna från försäkringen ägarna? Hans ägare tyckte inte att jag behöver ha nån försäkring på honom för i kontraktet ska det stå att jag har full rätt att lämna tillbaka honom om jag inte har möjlighet att ha honom kvar, och menade på att om veterinärkostnaderna skulle bli så höga så kan jag lämna tillbaka honom om jag känner att jag inte kan betala dem. Är det dumt? Eller ska jag begära att de tecknar en till veterinärvårdsförsäkring?

Jag har inte varit i den här sitsen förut och har inte stenkoll på försäkringar osv, så jag vore väldigt tacksam för svar.

Även en annan kompis som haft häst i många år sa att hon va tveksam att man får försäkra en triangelmärkt häst. Är det så att man inte får det? Han är inte triangelmärkt men har haft problem med böjsena. Dock, enligt ägaren, så påstår veterinären att efter vila kommer han bli som vilken annan häst som helst. Han är en sjuårig valack som precis ska sluta på travet. Någon som har erfarenhet av hästar med liknande problem?

Tack för svar! Mvh Johanna och Bamse :)

http://images1.bilddagboken.se/27/_u1/_u8/_u3/_u3/_u0/u183306/74220_1194344075.jpg

Sv: Gör jag nåt dumt?

nog får man väl försäkra en häst som man har på foder?? :confused:
det hoppas jag verkligen att man får! annars står min russhingst oförsäkrad hos fodervärden nu... :crazy:

Du ska absolut se till att ägarna har en veterinärvårdsförsäkring på hästen. Det är inte speciellt dyrt och värt varenda öre. Även om häste är T-märkt kan man ha veterinärvårdförsäkring dock med reservation för den skadan som gjort att hästen är T-märkt. Men det är ju mycket åkommor som en kuse kan drabbas av. Har man en veterinärvårdsförsäkring så behöver man ju inte heller dra sig för att kontakta veterinär om det är något fel på hästen. Även en häst som som inte direkt har något livvärde, så har man ju en skyldighet att se till att den får veterinärvård vid sjukdom.

/Lizzie

Du ska absolut ta en försäkring på honom eller om det inte är möjligt, skriva in i kontraktet att ägaren står för kostnader utav det som skulle motsvaras av självrisken (ca 2500kr)!
Skador av alla de slag kan bli MKT kostsamma historier så passa dig noga för att ta hem en häst som är oförsäkrad.
Du borde kunna teckna en försäkring med resveravtion för hälta i ex.vis det ben som han har problem med. Ring försäkringsbolag och kolla!

Det kan väl vara bra att skriva ett foderkontrakt tills vidare och sedan ha en uppsägningstid. Det bör också stå vem som ska ha ansvaret för att betala och behandla ev. skador (borde i mina ögon vara ägaren om inte du ahr någon försäkring). köp ett fodervärdskontrakt på någon hästsportaffär så har du något att gå efter.

nåväl, jag har aldrig behövt skicka in ett ägarbevis på någon häst jag försäkrat..
ridhästen jag hade stod någon helt annan än jag som ägare på hos stc....

och Pappa har alltid stått som försäkringstagare på mina djur, även då jag varit myndig och bott på annan adress, och jag har stått som ägare...

Livförsäkring kan jag förstå om man inte kan ta på någon annans djur, men vetvården kan ju knappast spela försäkringsbolaget någon roll vem som betalar...

Har min häst ute på foder pratade med de på försäkringsbolaget, behöver bara flytta över hästen till fodervärden, har ingen betydelse om vem som äger hästen utan det är försäkringstagaren som står för försäkrings kostnaderna samt ev livförsäkring som tillfaller försäkringstagaren...

*KL*

Jag tecknade försäkring på valacken när jag hade honom på foder. Inga som helst problem.

Du kommer få reservationer dock, iom senskadan. Vilket gör att du kommer ha ett ganska rejält begränsat försäkringsskydd.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 460
P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 551
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett väldigt jobbigt problem i stallet där jag står. Som bakgrundsinformation kan jag säga att jag är 18 år och har en d-ponny...
2
Svar
22
· Visningar
5 820
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar