Gör jag bort mig nu?

H

Hästen

Är på väg att ev få in en häst i stallet som har mkh på ca 1,70...
Stod i stallet idag och funderade på takhöjden, var tvungen att ta fram måttstocken och mätte till bjälken 2,45 samt taket 2,60 cm--

Det går ju inte.... finns ju inte en chans....
det blir för lågt.
kom med råd......

:confused: :o

Det verkar snävt......
*måste tänka*
170 till manken...*funderar* halsen ...hmmm... men skulle det inte kunna funka???
Antar att du sitter i smeten nu och har lovat henne en plats... :(
:confused:

Nej, det kommer inte att bli for lagt, sa lange hasten inte stegrar sej...men det ar ju samma for en 1.60 hast i sa fall.
Det ar inga storre problem ska du se!!

Om inte annat sa far de val prova ett tag, och om de inte funkar sa far de val flytta igen. Gor inte en storre grej av saker an de egentligen ar.
:D

Takhöjden blir tyvärr inte godkänd för en häst på 170 i ditt stall!
Måste vara minst 1,5 * mankhöjd, dock lägst 2,2 m

Dock lägst 2,2m jamen denna takhöjden varju 2,45 till bjälken o 2,6 till taket. Det borde vara godkännt.

Jag tror hon menade att även om man har en liten shettis så måste takhöjden vara 2,2m. Men jag tycker att det borde vara ok ändå iom att 1,5 * 1,70 = 2,55 För takhöjden var väl 2,6m eller har jag snurrat till det nu? :confused:

Det går nog bra. Det finns ju regler på takhöjden men de gäller vid nybygge eller om man bygger om stallet. Annars är det en rekommendation.Är boxarna bra och allt annat i stallet är bra och om det är en bra miljö för hästen i övrigt så är det oftast ok med en lägre takhöjd. Reglerna finns till för att hästarna inte ska må dåligt. Har själv lite lågt i mitt stall, som du,och jag fick helt ok på mitt ,trots takhöjden,då hästarna bodde jättebra för övrigt och inte hade obehag av det "låga" taket.
Kör på och prova!!

Min häst är 163 och står i ett stall som är ca 2.10 -2.20 till taket, men det är inga som helst problem. De är ju ute mycket och kan stå helt raka, det enda de inte kan göra är att stegra eller slå upp med huvudet högt osv. men det ska de ju inte heller. Jag tror nog det går bra!

Hade tidigare en häst som var 180cm...takhöjden var 2.60 och han fick plats utan problem. Värre var det med transporten........ :D

Jag har också funderat på om det är godkännd takhöjd i vårt stall. Det är snedtak så det blir ganska lågt längst ut i ytterboxarna men hur mäter man då? Mäter de på mitten eller där det är som lägst? ...i så fall är det ju INTE godkännt...

malu

man mäter där det är som lägst.. precis som när man mäter boxstorleken, har man en stolpe på ena långsidan räknas bredden innanför denna..
du får la se till att sätta den minsta hästen i den lägsta boxen.. :)

Det var ju synd... Då har vi två boxar som inte är godkännda då. Jag kan inte bestämma vart hästarna ska stå men min häst står i en sån box med snedtak och hon är väl näst minst i stallet tror jag (1,58) Den minsta är ponny och den andra snedtaksboxen används av en häst som inte är så mycket större än min. Jag tror faktiskt att hästarna trivs bra trots takhöjden.

Men nu vet ju jag om att det inte är godkännt i alla fall, vad det nu gjorde för nytta :smirk:

/maria

Jo.. ofta brukar det inte anmärkas så mycket om det inte blir onaturligt för hästarna att vara i boxen..

Men sålänge ni inte får krav från komunnen/miljöhälsovårdsnämnden så är det bara att låta det vara sålänge hästarna är OK..

Vet inte om det är någon som har varit och tittat på stallet ens. Ett tag snackade ju alla om att det var så viktigt med godkännda mått och allt skulle mätas.

Jaja, min häst mår bra i alla fall och det är det enda viktiga! :)

malu

Mycket om snacket med takhöjd handlar också om att hålla en tillräckligt god luftkvalitet den tid på året då hästar står inne en stor del av dygnet, ju större häst desto mer vatten och koldioxid andas den ut och kissar (ammoniak).

Men vad gäller takhöjden så stämmer det med 1.5 ggr mkh, i det här fallet 2.65 m. I befintliga stallar gäller att mindre avvikelser från måttbestämmelserna får förekomma, om det är djurskyddsmässigt acceptabelt för det enskilda djuret. Eftersom jag jobbar med de här frågorna vet jag att takhöjden kan vara svår att göra något åt i gamla stallar och ofta är övriga utrymmen/ventilation så bra att det här burkar slinka igenom ;).

Dessutom får du inte böter eller liknande utan ges möjlighet att genomföra förändring, dvs. bygga om alt. säga upp hyresgästen. Tyvärr är det ju olika kinkiga/kunniga personer i olika kommuner så det som är ok i en kan vara det som man i en annan kommun får vidta åtgärd för :crazy:

Vi håller ju precis på med att "höja" taket i vårt stall.Vi har precis flyttat dit och gjorde så helt enkelt att vi tog ut en dam från kommunen som kom och mätte takhöjden och kollade hur vår ritning såg ut ang, boxstorlekarna och sen kollade vi även dörrhålen som vi visste var åt h-vete för små..Men,vi gjorde det för att nu när vi ändå ska bygga om,så vill vi inte ha en inspektion om ett halvår som säger att det är fel takhöjd eller för liten dörr osv..Bättre att börja i "rätt ände" kändes det som.

Vårt stall är ett som råkar "slinka igenom" takhöjden.Det är en gammal byggnad (fd gammal lagård) takhöjden som var,var 2,26 m. Men vi har takbjälkar inne i stallet som är ca 20 cm,och de har vi fått tagit bort inne i de tilltänkta boxarna,och stabiliserat uppe på logen istället.Men i och med att byggnaden är så gammal är det inte en helt lätt historia,men det går sakta men säkert framåt och då blir den nya takhöjden inne i boxarna 2,46 m på lägsta stället i ytterkant,och på högsta stället,där de bägge stora grabbarna får bo,är takhöjden 2,57 m. Mkt pyssel är det,men det löser sig nog till slut.

Lycka till med ombyggnaden, det verkar ju bli hyfsat bra med takhöjden ändå men det är svårt med stora hästar. :angel:

Har själv gammal ladugård med stora hästar i (mkh 176 cm) och eftersom det inte gick att höja till mer än 2 m (var 173 cm) valde jag att helt ta bort logen och låta takhöjden bli 8 m. Jag har nu fördelen att ha en loge vid sidan om stallet så plats för halm och hö finns där men annars hade det blivit lite svårt :d

Vi hade också den tanken,men om vi skulle ta bort logtaket också,så är risk för att ett rejält oväder skulle jämna ladan.. :crazy:
Som det är nu så är den på sätt och viss "bärande",eller rättare sagt,den håller ihop sidorna tillsammans med de hela bjälkar som finns kvar.. :)

Beror lite på hur ladan är byggd, i min var det inga problem (gammalt och med extra tvärstag högre upp på skullen) och jag ligger mkt blåsigt till (berghäll på Orust). MEN jag har kompisar där förhållandena var sämre (vad gäller stallbyggnaden) och de använde sig av GROVA stållinor mellan väggarna ca 5 m upp. Fungerar alldeles utmärkt där de bor på Tjörn (oxå blåååsigt) :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 375
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 543
Senast: Liran
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 122
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka