Gör hästen orolig?

E

eulalia74

Jag undrar om det är någon som vvet vad det kan bero på att
jag på någotn sätt gör så att mina hästar skyggar för mycket
fler saker än de gör när de rids av andra.

Jag försöker att vara bestämd och inte rädd men det blir
ändå och så att :confused:när jag riden någon häst så skyggar den mycket
oftare än den gör för andra, och det blir ganska tråkigt när
det är så.

Vad är det jag ska tänka på för att det inte ska vara så?

Sv: Gör hästen orolig?

Om du är rädd och osäker, så känner hästen av det och blir i sin tur osäker på dig.

Annars kan det vara så att du inte rider hästen tillräckligt framåt.

Håll om hästen bättre med benen, så fort du märker att den vill skygga, håll om och fokusera och "tänk" framåt.

kan det vara så att du omedvetet spänner dig? Har själv haft problem att jag spänner mig litegrann om jag ser något som hästen "kan tänkas kanske" bli rädd för och även kramar om tyglarna litegrann. Det blir då samma symptom för mig att hästarna skyggar mer när jag rider då dom är oerhört känsliga.

Har fått träna ordentligt på att slappna av i sadeln och det har faktiskt hjälpt mycket.

jag har märkt att hästar fattar mer av ens kroppsspråk än vad man tror. min medryttarhäst var rädd för får denna sommaren och det blev bara värre och värre eftersom jag visste exakt när han skulle börja skygga.

jag försökte verkligen att låtsas som ingenting, men hur kul är det att sitta helt avslappnad när man vet att hästen strax får panik? nej, jag kortade upp tyglarna och gjorde mig beredd och när han kände det så fick han spel...

det kan vara så att du förväntar dig att det ska skyggas mer. det känner hästarna och tolkar det som att det finns anledning att oroa sig.

i vilket fall så tycker jag inte du ska tänka på det för mycket, det kommer att gå över med tiden. det betyder inte att du är en sämre ryttare för det.

det kan också vara som du inbillar dig. ibland är det ju så när man börjar tänka på något, som att man tänker att man är tjockare än alla andra t ex. sen när man ser bilder på sig själv några år senare så ser man att man var typ som alla andra.

hoppas det går bra för dig!

Gjorde du på något speciellt sätt när du tränade att
vara avslappnad. Var det något program "utanför sadeln"
eller var det bara att du tänkte på det i sadeln ?

Hade inget direkt program att träna efter för att bli avslappnad. Däremot tänkte jag mer aktivt på det när jag red att jag verkligen skulle slappna av. Blev hästen spänd eller skyggade släppte jag efter lite på tyglarna och försökte slappna av i hela kroppen och verkligen sjunka ner tungt i sadeln. Fick ganska snabbt resultat och hästen slutade vara orolig för alla småsaker under ridturerna och det blev mycket skönare och avkopplande att rida ut.

Försök att titta på något annat, studera den otroligt intressanta trädstammen på andra sidan vägen och andas lugnt och avslappnat. Jag måste tänka mig för ibland när vi närmar oss de stora gråstenarna i skogen, så jag själv inte gör en grej av dem...

Tack för era fina svar. Nu har jag flera saker att börja
tänka och träna på.:)

På en av skogsrundorna jag och min arab rider på finns en järnväg. Han tyckte alltid att det var lite otäckt att gå där om det kom ett tåg. Det gjorde att jag kortade upp tyglarna och spännde mig och gjorde mig beredd när jag hörde att ett tåg var på väg. Han flög fram en bit med blev aldrig mer rädd än så.

Jag bestämde mig för att jag inte ska förbereda mig på att han ska bli rädd. Gjorde istället tvärtom. Koncentrerade mig på att slappna av i benen. Kortade inte tyglarna utan satt bara lugnt och väntade. Första gångerna sprang han iväg en bit, men efter ett par gånger slutade han bry sig. Jag insåg att det var jag som med mitt kroppspråk hade talat om att tåget var farligt.

Så förbered dig inte för allt du tror din häst tycker är farligt. Njut i stället av ridturen.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 710
Senast: Askur2017
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 539
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar