Gör en lampa av min hatt

E

emelit

Jag har en röd cylinderhatt jag köpte för några hundralappar till en hattfest i julas. Den är väldigt vacker men inte så.. användbar.
Så här ser den ut:
IMG_3894.jpg

Jag funderar lite på om det går att göra en lampskärm av den (till en lampa med fot givetvis), utan att skada den. Man borde ju naturligtvis klä den inuti med något, men vad? Sen göra eller köpa en stomme den kan vila på.
Blir det snyggt eller bara fult? Jag kan inte ritkigt bestämma mig.
Helst skulle jag vilja kunna använda den som både lampskärm och vanlig hatt, alltså göra på något vis så att den lätt går att förvandla till både det ena och det andra.

Så, är det snyggt över huvudtaget? Hur ska jag göra? Help me!

Sv: Gör en lampa av min hatt

Om jag var du skulle jag köpa en lampskärm på ikea, riva bort tyget och rekonstruera stommen så att den passar din hatts form.

Försökte göra en skiss men den blev helt sjukt oförståelig. Hoppas du förstår mig ändå :)

hatt.gif

*länk borttagen av moderator*

Senast ändrad av en moderator:

Men eftersom hatten är i ull borde jag väl kanske klä insidan med något, så den inte brinner upp..? Men med vad?

Ull brinner inte i första taget, det är just ull som brandmän har i sina kläder.
Se bara till så att det blir ett normalt mellanrum.
Jag skulle ta med mig hatten till en lampaffär och be om hjälp.

Men HEJ!!:bump: *vinkar*:bump:

Elsa har ju blivit en stor vacker donna nu!:love::love:

Senast ändrad av en moderator:

Det första jag tänkte var; kommer ljuset öht ut genom hatten? Har du provat att stoppa in en glödlampa bara för att se hur mycket ljus som eg. tränger igenom? Tanke nummer två är att du nog bör göra någon form av "ventilationshål" i hatten för att den inte ska bli överhettad.

Jag kom att tänka på detta också. Vanliga lampskärmar har ju vanligtvis ett utgångshål för ljuset upptill.. Så om man då skulle göra en lampa av min hatt så skulle det antingen inte bli så ljust, eller så skulle jag bli tvungen att göra ett hål i "taket" på den. Jag får fundera vidare på hattlampan och bestämma mig för om jag vill ha hatten på mig någon gång i framtiden eller ej..

om man inte gör ett hål tror jag det finns en brandrisk.
jag hade inte vågat, möjligen om man anv sig av en plåthink till skydd eller nåt.
sånt har man ju ovanför spotlight i tak för att det inte ska ta eld om olyckan skulle vara framme.
gjör en lampa det blir nog fräckt tror jag

Filurade på hur man kan göra har två tips.

Ta ståltråd av grövre modell, ,snurra runt och gör en fot, en hals upp och en liten hållare för hatten, och i dito så virar du runt runt sådana små lampor på snöre?
De är små och avger inte mycket värme, men ändå hyffsat ljus.
Går ju göra som ett u, som du fäster i väggen rätt högt upp, med röda lampor under hatten, då blir det ett rött sken neråt över kanske en hylla eller liknande?
Sådana lampslingor har jag sett på bla Ikea.

Idé två, finns lampor i slang , vira ståltråd runt runt, så du kan forma den, tänk kobra orm, så har du ljuset i Staken? Snyggt att ha i ett hörn i rummet kanske?

Om glödlampor blir för varma kanske en slinga av dioder eller liknande kan vara något?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka