GÖR-DET-SJÄLV-vin

P

prallan

Vi tänkte jäsa eget vitt vin, sådant på typ 7 dagar. Är det någon so har gjort det och har några husmorstips och framför allt, vilket är godast :p
 
Sv: GÖR-DET-SJÄLV-vin

Svärmor och svärfar brukade göra eget vin, det var gott när man drack det men man rapade jästrapar i 2 dagar.. Det var en sjujäkla hög alkoholhalt också. Men jag kan fråga vilket det va, för det smakade gott när man satt där med karaffen:D
 
Sv: GÖR-DET-SJÄLV-vin

Nu dricker inte jag själv vin, men mamma har gjort get vin.

Det som hon har gjort flest gånger är ett på maskrosblommor. Det ska tydligen vara gott.
 
Sv: GÖR-DET-SJÄLV-vin

Har svårt att tro att 7-dagars blir nått annat än just bara till nöds drickbart.

Ska man göra eget bör man nog räkna med minst den tredubbla jäsningstiden för att få ett någorlunda gott vin.
 
Sv: GÖR-DET-SJÄLV-vin

Har för mej att svärisarna jäste sitt i närmare 1månad, luktade fan den första veckan:p
 
Sv: GÖR-DET-SJÄLV-vin

Tackar!!! :bow: Men jäste de 7dagarsvinet i 3 veckor??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: GÖR-DET-SJÄLV-vin

Japp, de hade tydligen provat sej fram och tyckte det blev bäst då. Det berodde lite på vilken tid på året de gjorde det också.
 
Sv: GÖR-DET-SJÄLV-vin

Japp, de hade tydligen provat sej fram och tyckte det blev bäst då. Det berodde lite på vilken tid på året de gjorde det också.

en liten hemlighet är att inte jäsa för varmt, minns inte riktigt men under rumstemperatur( tar längre tid men blir finare resultat
Och sen låta det klarna i omgångar så allt grums försvinner
 
Sv: GÖR-DET-SJÄLV-vin

Efter att ha sett syrrans jäsning i badkaret :yuck: så dricker jag inte sånt. Det såg ut som spyor. Vad dom gjorde med det sen vet jag inte men det blev ingen höjdare på något vis. men många flaskor blev det
 
Sv: GÖR-DET-SJÄLV-vin

Nu dricker inte jag själv vin, men mamma har gjort get vin.

Det som hon har gjort flest gånger är ett på maskrosblommor. Det ska tydligen vara gott.
Maskrosvin tar betydligt mer än 7 dagar att göra. Jag har gjort det 2 ggr och det är jättegott. Det gäller bara att vänta ut det, och inte provsmaka upp allt!
 
Sv: GÖR-DET-SJÄLV-vin

Kan du ge mig ett bra recept? Har massor som jag inte bryr mig om att försöka utrota, dricker heller upp dem. :d
 
Sv: GÖR-DET-SJÄLV-vin

knapp.

Jag har just hällt upp mitt vin på flaska.
gjort på blåbär-lime koncentrat. jäsningen luktade sjukt gott.
Smakade sådär. så nu ska det lagras över sommaren så får vi se om det är drickbart :D
 

Liknande trådar

Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
797
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 132
Senast: IngelaH
·
Fritid Jag har snart semester i två veckor. Till en början var tanken att åka till Finland då, men av olika anledningar blir det nog inte av...
Svar
11
· Visningar
808
Senast: Red_Chili
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 334
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp