E

Espen

Om det rinner foder ur näsborrarna när hästen äter, kan det då bero på lindrig gomspalt? Andra orsaker? (inte foderstrupsförstoppning)
Hästen i fråga (inte min egen) är 2,5 år och detta har pågått ca 1-1,5 år. Han verkar inte besvärad av det mer än att han fnyser ut maten ibland, inte heller besvärad vid ansträngning. Inga problem som föl heller.
Det verkar i stort sett bara vara gräs o hö som kommer ut ut näsborrarna, aldrig kraftfoder eller vatten..
Han vattnar även gärna sitt hö innan han äter det, kan det hänga ihop på något sätt?
Någon som känner igen sig?

Sv: Gomspalt?

Hade hästen haft gomspalt så hade han inte kunnat dia.

Ring veterinären!!! hästen ska inte behöva ha det så, kanske har han skadat sig i gommen eller så är det något annat fel men han ska ju inte gå så. Det är ju oansvarigt att inte ha tagit ut veterinär på så lång tid:mad:
Säg till ägaren på skarpen att kolla upp det. Det är inte förenligt med god djurhållning att låta det fortgå.

Sv: Gomspalt?

Absolut inte gomspalt då detta hade varit ända ifrån födseln.

Har haft en häst som det gjorde precis likadant på. Det började rinna foder ur näsborrarna och det var också mest gräs/hö som kom ut. Detta började när han var ca. 1 år. Han var även lite konstig när han åt, lät som han satte sej i halsen och började hosta, och detta var då inte vanlig hosta som när dom inte tål damm utan som när någon sätter sej i halsen.

Var på klinik och dom både kände i halsen så långt dom kunde och gick ner och kollade men hittade inget tydligt fel, det såg bara lite förtjockat ut runt struplocket. Veterinären trodde att det kunde vara en förslappning av struplocket och sa att det kunde orsakas en inflamation och hästen sattes in på inflamationshämande medicin som ett försök.
Efter några veckor blev det bättre och vid återbesöket så ville veterinären ge honom lite tid till eftersom det hade gått åt rätt håll. Efter ca. 1 år så var han helt normal, inget foder kom ut genom näsan alls.

Tycker att hästen behöver bli uppkollad. Den veterinären som hade hand om min häst tyckte ju till och med att det var så allvarligt lidande så att han övervägde avlivning. Foder som kommer upp i näshålan ger ju en infektion.

Kanske inte är lika allvarligt med denna hästen som det var med min men helt klart behöver en veterinär titta på den.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej alla på bukefalos. (varning för långt inlägg) Jag har många funderingar kring det här och vet inte hur jag får svar riktigt, så...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 945
Senast: Apollo
·
Foder & Strö Hästen jag haft nu i 2 år har varit lös i magen enda sedan jag skaffade honom, mycket bättre på sommaren då han äter gräs och är ute...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 724
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård