cirkus

Trådstartare
Vi kommer med största sannolikhet köpa ett nytt hus idag.
Det har fula golv. Så nu vill jag att ni lägger in bilder på snygga golv.

Huset är skitfult (ha ha) men det har rätt läge och bra planerat. Mycket ytrenovering kommer det bli. Det är en sommarstuga som i orginal är byggd -45 och tillbyggd -72

Sv: Golv

Någon form av trägolv vill jag ha.
I vårt nuvarande hus så har vi målade trägolv med ganska breda tiljor, tror inte det skulle funka i nya huset utan jag är inne på ngon form av ekparkett men det finns ju så satans många olika färger och varianter, vad är snyggast?

Vi är jättenöjda med vårt parkettgolv från byggmax. Har en mörkare variant. Man får ju det man betalar för, men är mycket nöjd ändå. Tycker färgen beror lite på ljusinsläpp och så. Vår lägenhet är väldigt ljus, så där tycker jag det passade bra med något mörkare golv. Har man ett mörkare hus med mindre ljusinsläpp är det kanske bättre med ljusare golv?

Annars tycker jag det är snyggast att ha en genomgående parkett i hela huset. Och ev. annat golv i hall/kök.

Det är ett väldigt fint ljusinsläpp i stora delar av huset. Det är rakt söderläge med rätt så många fönster (och om det går så kommer vi ta bort ett innertak och öppna upp i nock och då sätta ett fönster längst upp i den gaveln).

Jag tror också på ett litet mörkare golv.

Jag och sambon ska ha det här golvet i vår nya BR:

tragolv-tarkett-tango-ek-rustik-vit-plank.jpg

tragolv-tarkett-tango-ek-rustik-vit-plank.jpg

Tarkett Tango, ek, rustik vit, plank.

(Det ser ljusare ut på min skärm än vad det är i verkligheten.)

Vi köpte huset :)

Det känns mycket bra och jag hoppas att vi kommer hinna göra lite invändig renovering innan vi flyttar in.

Jag tror att golvet i vardagsrummet ska dra lite åt grått eller brunt.

Detta är mycket snyggt!
Skulle gärna ha det i köket och sen ett litet mörkare i vardagsrum, men det är öppen planlösning så det kanske ser galet ut

Om det är öppen planlösning skulle jag försöka ha samma golv i hela huset för att få en större känsla.

I ett hus vi renoverade och sålde hade de förra ägarna lagt olika golv på nedervåningen (kök, hall och vardagsrum) och det blev ett jättelyft för alla rum när vi la in samma golv i hela!

Angående material så tycker jag att det är värt att lägga lite mer pengar och få ett riktigt bra trägolv istället för lite billigare i sämre kvalitet. Det är ju inte så ofta man får för sig att byta golv så något som håller i längden eller går att slipa om är mycket värt tycker jag!

Vi kommer nog att försöka hitta ett bra trägolv och inte köra på billighetsvariant. Just nu så är det ett ljust golv som känns lite för gult för min smak, jag vill ha ett som är mer åt grått eller gråbrunt. Dessutom så tror jag inte att et går att slipa om

Vi kommer nog att försöka hitta ett bra trägolv och inte köra på billighetsvariant. Just nu så är det ett ljust golv som känns lite för gult för min smak, jag vill ha ett som är mer åt grått eller gråbrunt. Dessutom så tror jag inte att et går att slipa om

Ask har vi precis laggt i sovrummet. Sitter i skolan nu en kan lägga i en bild när jag kommer hem. Men det kan vara värt att kolla på om det är något lite gråare man vill ha. :)

Annars funderade vi i samma veva på valnöt, som vi hittade ett jätteläckert golv i. :d Får nog bli när vi renoverar vardagsrummet. Men det är ju lite mökare. Även körsbär är en favorit, men det brukar ju verkligen vara mörkt.

Angående att lägga samma golv överallt måste jag nog dessutom säga att jag gillar det motsatta. Vill gärna att det ska vara lite olika i olika rum så att man får lite distans liksom :p

Fast inte så att det går till överdrift med olika snuttar precis överallt dock och golven får gärna hålla liknande stil.

Men så spännande! Jag skulle definitivt rekommendera samma golv i ett så litet hus. Har ni funderat något på "båtgolv"? Sådant där med en mörkare smal list mellan varje planka. Det går ju att lacka (vaxa med färg, eller olja med färg) till vilken nyans man önskar. Ligger stugan havsnära känns det rätt med lite maritim stil.
Annars har jag sett bilder på något slags grålaserat golv som ger en känsla av urblekt drivved, det tror jag skulle kunna bli snyggt!

Det här var också fint!
Kilplank-Handhyvlad-2.jpg

Senast ändrad:

Angående att lägga samma golv överallt måste jag nog dessutom säga att jag gillar det motsatta. Vill gärna att det ska vara lite olika i olika rum så att man får lite distans liksom :p

Fast inte så att det går till överdrift med olika snuttar precis överallt dock och golven får gärna hålla liknande stil.

Oj vad olika smaken är.
Jag tycker det är hemskt och kräkfult när man har olika golv, nästan ännu värre när det är nästan lika.. :crazy:

Till TS

Om huset är lite mindre skulle jag inte välja ett mörkt golv, även om det är bra ljusinsläpp.
Det blir att kännas mindre då.
Jag hade satsat på ett ljust trägolv, det går ju att olja/lacka med lite färg i och jag hade nog haft i lite vitt eller grått alt ljusbrunt.
Om det är nära vatten så håller jag med Sar om att lite maritim stil med skeppsgolv är ju hilma fint :love:
Finns både ljus och mörk nåtning beroende på smak.

Jag tror att det ÄR askgolv nu. Det kanske går att slipa och sen göra gråare. Det blir värt att kolla.

Jag kommer att bli tvungen att tapetsera om matsalen, som är i öppen planlösning med köket, jag kan inte leva utan min hästtapet och jag tror att golvet antingen måste vara ganska grå/brunt eller gråvitt som vi har nu. Gult kommer inte funka
6b23c0865f0f11e29d6822000a9e0849_7.jpg

Åh så snyggt!
det kan nog vara något för gäststugan.

Jag ska tänka på det maritima temat, det är snyggt som tusan, men jag vet inte om det är rätt sorts hus.
Huset är inte pyttelitet, det är nog 170 kvadrat ungefär där övre plan är ca 110 och nedre 60 skulle jag gissa

Haha, jag läste fel och trodde byggåret var kvm, det vill säga 45 kvm. Så jag såg framför mig en liten sommarstuga vid havet ;-) Då tror jag på mer gråaktiga golv, fanns ett helt gäng när man googlade på grå golv och valde bilder

Tassen vann dagens fråga priset!

Visst är det ett souterräng hus.

Sonen kommer att få en egen dem med egen ingång - eller egen och egen förresten, dörren till hans uteplats har en kattlucka också!
Han har dessutom både bastu, tvättstuga och dubbelgaraget i sin våning, måste ju betyda att han ska sköta tvätten?

Sen så kom han med förslaget om en jacuzzi utanför hans rum...jodå det kan vi väl anlägga, när vi byter till kommunalt avlopp så kan vi ställa jacuzzin där septitanken är nu :rofl::yuck:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 829
Senast: cewe
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 147
Senast: verser
·
Hemmet Jag ska riva en väg mellan kök och vardagsrum samt ta bort garderoberna i vardagsrummet i min sommarstuga. Eftersom det inte finns golv...
Svar
18
· Visningar
2 894
Senast: Daff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025