Golv i vitt kök?

misan

Trådstartare
Nu har vi fått hem nya köket!! Ikeas Ståt, fast med Lidingö vitrin. :love: Bänkskivan är deras valnöt (mörkbrun), och tapeterna är inte beställda än men lutar åt något vit/beigeaktigt med rött i. Men nu är frågan, vad ska man ha för golv?? Det lutar nog åt platsmassa, kanske någon stenmönstrad, men vet inte hur ljus/mörk man ska ha den?! Hjälp! För ljust golv i ett kök så syns ju allt skräp direkt, men för mörk kanske bryter av från resten av köket för mycket?!:confused:

Sv: Golv i vitt kök?

Kompisen har precis renoverat sitt kök. Han har vita skåp, mörka nästan svarta bänkskivor. Väggarna i köksdelen är vita och i matdelen beige (färgen heter café). Han valde att lägga ett ganska ljust trägolv för att inte köket skulle bli för mörkt. Förvisso får man vara lite försiktig med ett trägolv men det är varmare än plastmatta och mycket trevligare att gå på.

Jag har ikeas vita abstrakt luckor, valnöts bänkskivan och deras svarta väggskivor ovanför.
Väggarna runt skåpen är beige/gråa och resten av köket är tapetserat i en vit tapet med gråa och svarta blommor på.

Till det har jag ett valnöts golv.
Ser super ut och alla gillar det vilket jag så klart också gör!

Däremot köpte jag ett golv i alldeles för dålig kvalite så det ska läggas om, men jag kommer lägga valnöt igen!

Jag skulle tipsa om linoleumgolv, så mkt trevligare än plastgolv! Finns i alla möjliga färgställningar, kanske ngt schackrutigt?

Hej!
Kolla Alloc stone, snyggt o hållbart. (Klickgolv) Vi lade in det för 5-år sen när vi byggde om hela köket till ett stort kök på ca 30 kvm.

Finns inte ett märke efter hundar eller barnbarn.
Slitstarkt och lätt att sköta.
Bara ett litet tips.

Jag har Marmoleum click golv. Mitt är svart med gråa rutor som följer korridoren i hallen och även in i köket.

Finns i massa olika färger och rekommenderas för bla kök och hall. Myket slitstarkt och lättskött.

En jättedålig bild på golvet, syns lite under tapetbordet till höger:
155679_172781749408486_100000299852587_517501_4918427_n.jpg

Jag tror inte du behöver vara rädd för att golvet blir för ljust. Det är helt enkelt en smaksak. Ljust rum med mörkt golv; modernt. Ljust rum och ljust golv; lantligt eller tidlöst. Välj själv. Ät köket klart så ta kort, skriv ut och rita dit golvfärg!

Men var noga så att det är någon sorts schatteringar i golvet så inte varenda hårstrå syns. Jag skulle aldrig måla ett golv tex, då syns allt som inte har just den färgen. Och jag gillar inte att städa!

Sen tycker jag att linoleum är fint i ett äldre hus. Självläkande, lättskött, mjukt och varmt att gå på och hygieniskt i ett kök.

(Jag har allt möjligt i huset så jag vet lite; korkmatta, plastmatta, linoleum, såpat skurgolv, oljat brädgolv, lackat brädgolv och betsat brädgolv och klinker förstås i badrum.)

Att ha brädgolv i kök är jättebra om det är nylagt (blir lätt hack och märken bara...). Våra gamla golv på nedervåningen är original och då är det springor mellan brädorna ner till sponten. Inte bra att ha där man hanterar mat. Jag kan bara tänka mig om man vänder upp och ner på en form med lasagne eller nåt! (Jodå, det har hänt. Och en bricka med räkmackor... Då var det skönt med plastmatta.)

Men jag har inte gjort vid vårt kök ännu. Det är 1980 original. Fast jag har satt plastfilm över det bruna kaklet. Höll på att bli mörkrädd.

Min köksdröm :love: innebär, ett nytt föster (sattes igen 1980), större yta (del av intilliggande rum ska ingå), mer arbetsbänkar, mer underskåp, färre överskåp, Gråmålade innanförliggande ramluckor och stenskiva bredvid spisen, bättre belysning. Och så behåller vi kökssoffan, den stora diskbänken (ja, vet det är ute men den är såååå praktisk!), min bra spis, fläkt och diskmaskin, Och kökslampan som är en fotogenlampa. Men jag vill gärna ha en gammaldags bullig 60-tals kyl. Skulle vara så gulligt!

Jag hatar :mad:: kaklet, lysrören i taket, bristen på arbetsyta, bristen på utsikt, allt brunbeiget... Att det kommer att bli 8 dörrar in till köket från div rum och utrymmen. Hur f-n blir det ett bra kök av det? Fast köket är verkligen husets hjärta!

Oj, förlåt, jag ble så carried away... :o

Liknande trådar

Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
481
Senast: gullviva
·
Hemmet Behöver tips och råd till köket. Har mörkt klinker på golvet i stil med det här ; (Bilden är snodd från Sköna Hem) Mitt klinker är...
Svar
3
· Visningar
2 506
Senast: Lazy Lady
·
Hemmet I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten...
2
Svar
31
· Visningar
14 023
Senast: Stereo
·
Hemmet Nu är det min tur att behöva förslag på tapet. Köket ska renoveras från topp till tå och jag behöver en tapet. Är rätt modig när det...
Svar
3
· Visningar
3 678
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka