Sv: Golv i vitt kök?
Jag tror inte du behöver vara rädd för att golvet blir för ljust. Det är helt enkelt en smaksak. Ljust rum med mörkt golv; modernt. Ljust rum och ljust golv; lantligt eller tidlöst. Välj själv. Ät köket klart så ta kort, skriv ut och rita dit golvfärg!
Men var noga så att det är någon sorts schatteringar i golvet så inte varenda hårstrå syns. Jag skulle aldrig måla ett golv tex, då syns allt som inte har just den färgen. Och jag gillar inte att städa!
Sen tycker jag att linoleum är fint i ett äldre hus. Självläkande, lättskött, mjukt och varmt att gå på och hygieniskt i ett kök.
(Jag har allt möjligt i huset så jag vet lite; korkmatta, plastmatta, linoleum, såpat skurgolv, oljat brädgolv, lackat brädgolv och betsat brädgolv och klinker förstås i badrum.)
Att ha brädgolv i kök är jättebra om det är nylagt (blir lätt hack och märken bara...). Våra gamla golv på nedervåningen är original och då är det springor mellan brädorna ner till sponten. Inte bra att ha där man hanterar mat. Jag kan bara tänka mig om man vänder upp och ner på en form med lasagne eller nåt! (Jodå, det har hänt. Och en bricka med räkmackor... Då var det skönt med plastmatta.)
Men jag har inte gjort vid vårt kök ännu. Det är 1980 original. Fast jag har satt plastfilm över det bruna kaklet. Höll på att bli mörkrädd.
Min köksdröm
innebär, ett nytt föster (sattes igen 1980), större yta (del av intilliggande rum ska ingå), mer arbetsbänkar, mer underskåp, färre överskåp, Gråmålade innanförliggande ramluckor och stenskiva bredvid spisen, bättre belysning. Och så behåller vi kökssoffan, den stora diskbänken (ja, vet det är ute men den är såååå praktisk!), min bra spis, fläkt och diskmaskin, Och kökslampan som är en fotogenlampa. Men jag vill gärna ha en gammaldags bullig 60-tals kyl. Skulle vara så gulligt!
Jag hatar
: kaklet, lysrören i taket, bristen på arbetsyta, bristen på utsikt, allt brunbeiget... Att det kommer att bli 8 dörrar in till köket från div rum och utrymmen. Hur f-n blir det ett bra kök av det? Fast köket är verkligen husets hjärta!
Oj, förlåt, jag ble så carried away...