golf, bra bil för barn?

Koltinna

Trådstartare
Jag och min dotter som är 2 år har nu en volvo v40 som jag trivs bra med. Men nu till hösten ska jag börja plugga och då försöker jag komma på sätt att minska mina utgifter, och bilen är ju en av dom största utgifterna.
Skulle en gold fungera för ett barn? Alltså är den tillräcklig stor för bilstol, barnvagn? Och viktigast av allt, tillräckligt säker?
Tanken är att bilen inte ska användas så mycket, utan mest till att storhandla, hämta och lämna hos hennes pappa och så.
Vet egentligen inte vad jag tjänar på att byta förutom minskad bensinkostnad.
Vad säger ni andra?

Sv: golf, bra bil för barn?

Vi kör till vardags en volvo v70, men det har varit lite bekymmer med den nu under sommaren.
Då har vi lånat min mammas lilla VW Polo. Den är ju nästan som en Golf.
I den sitter sonen (15 månader) bra i. Har hans stora stol där bak.
Och hans lilla sulky (Brio spin) får plats i bagaget. Men då får nästan inget mer plats.

Beroende på årsmodell så är inte golf en jättebillig bil, de är ganska tunga och kostar därför ändå endel i skatt och bensin.
Vad gäller utrymme så beror det ju på vad du har för vagn och bilstol och om du vill ha dottern fram eller bak?
Sen hade du tänkt kombi eller halvkombi i modellen? det spelar ju ganksa stor roll utrymmesmässigt.
Det finns ju billigare bilar om man ser på liknande modeller, tex Skoda och Seat är ju väldigt lika VW oftast sitter typ samma motor i dem, bara att de byggs i olika länder...

tror inte du kommer tjäna så mycket på att byta till golf, v40 är ju en ganska liten bil och hyfsat bränslesnål och ska du ha kombi är det en de minsta du kan få tag på.

säkerhet skulle ja rekomendera saab, stenhårda! dyra dock.

storlek och säkerhet går sällan hand i hand, eftersom mindre bilar drar mindre bränsle och har mindre skatt, men möter liten bil stor bil eller stor älg är det inte sällan lilla bilen förlorar....

om det inte är kombi du vill ha kan ja varmt rekomendera min gamla modell på bil, hyundai elantra. normal skatt, billig i drift och jättebra med plats för barnstol i baksätet.

lycka till i denna djungeln!!!!

Golfen är ju inte någon mini-bil precis, tycker jag i alla fall. Och ju senare årsmodell desto större är den.
I min 96:a kombi är lastutrymmet lika stort som i sambons V70. Lastar lätt en 5-6 matkassar tillsammans med en rejäl barnvagn (teutonia modell äldre), alternativt en rottweiler, mellanvägg och chassi till vagnen utan att hunden får det trångt. Eller fyra balar spån. Så lastkapacitet finns!
Alla bilar är chanslösa om du smäller med en långtradare förstås, men om jag inte minns helt fel så låg golfen rätt bra till i folksams statistik. Upplever det som en bil med ganska mycket plåt i ändå, tror inte att det är nåt säkrare i en V40 så. Beror väl i och för sig vad man har för utrustning också, min har bara förarairbag tex.

Golfen är en relativt tung bil i förhållande till sin storlek, så jag tror inte att den är mkt bensinsnålare än v40. Dessutom var det iaf förr så att golf var dyra att försäkra, då de var eftertraktade att stjäla (vet dock inte hur det ändrats med åren, kanske inte är så nu längre)

Golf är snorenkel att tjuvkoppla, därför snos dom så mkt.

En V40 drar väl inte så jättemkt, men en S40 lär dra ngt mindre. Bakluckan får man lätt in en barnvagn i. Yaris är väl annars bensinsnålt så det skriker om det. Men knappast kul o krocka i.

Vi fick plats med en El nitro bak i skuffen på våran förra golf från -99, utan att plocka isär den. Iofs va det den gti men den kostade likvärdigt både i bensin och försäkring som våran v70 från -02 kostar. Babyskyddet fick plats bra bak men det blev tajt på passagerarsidan då. Sålde golfen sen men gissar att det hade blivit ännu tajtare med bilstol nr2.

Golfar är dryga att laga och reservdelarna är nog dyrare än till volvon. Ska du komma billigare undan lär du nog ha minsta motorn. Annars tror jag du kan ha kvar din v40 men ist bara använda den när du absolut måste. Gå igenom olika försäkringsbolag så kanske du kan tjäna några hundringar!

Jepp, maken körde en dag sin golf till jobbet med sin bmw nyckel. Upptäcktes när det inte gick att låsa, men bara att stoppa i nyckel å köra.

Vilken årsmodell var det på den Golfen?

Kan förresten säga att jag hade en Golf förut och den drog 0,67 eller 0,69 l/mil beroende på bensin (98 alt 95 okt) vid blandad körning. Har dock inte kört barn och barnvagn i den eftersom vi bytte den mot en större bil då jag blev gravid. Jag gillade min Golf, men det finns nog som sagt billigare bilar i den storleken.

Senast ändrad:

Ingen aning, det var en påställd diesel, 90-talare, drog nog inte ens 0,5l/milen, gick som ett skållat troll. Skatten typ 1 miljon...Nä men kändes det som, 7-7½ tusen kanske. Och det var en liten golf typ 3 dörrar eller vad de kallas. Man får fälla framsätena för att komma in i det minimala baksätet.

Liknande trådar

Äldre Jag och sambon ska snart flytta till hus utanför stan och behöver då varsin bil. Sambon äger en bil, så det så nu är det upp till mig...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 508
Senast: Jeffery
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 465
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 507
Senast: kem
·
C
  • Låst
Övr. Barn Jag har läst å läst å läst..;) Blir mer och mer övertygad om att min längtan till barn "redan nu" vid snart 21-års ålder är...
Svar
14
· Visningar
1 281
Senast: Cizzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka