Golden med sheltie?

B

beppe400

vi har en golden hemma som är 9 mån. och är VÄLDIGT lekfull. dock skulle han behöva en kompis, han vill leka med andra hundar och vi funderar lite om en till hund som kompis.
frågan är då, kan han ha en shetland sheepdog som kompis? kan en golden retriever (stavning?) och en sheltie bo i samma hus och komma överens och vara vänner:crazy: väldigt tacksam för svar!

//beppe400:angel:

Sv: Golden med sheltie?

Nu är ju inte jag någon hundexpert men jag tror nog det handlar om individer mer än raser om de kan leka ihop eller inte.

Det sägs ju att man helst inte ska låta små hundar leka med stora, eftersom storleksskillnaden kan göra att den stora hunden av misstag skadar den mindre. Men min hundvakt har en briard (=stor hund :D ), och min sheltie och briarden är jättebra kompisar , har jättekul och leker väldigt bra tillsammans. Men som sagt, det är nog väldigt beroende på individerna.

Hellre en vuxen hund som har ett ett sunt intresse av valpar än en valp till som ska leka.

Ja jag kanske ska tillägga att briarden är vuxen och min sheltie valp. Tycker det är jättebra med en vuxen som lär lillspolingen lite "hyfs" och gott manér. ;) Skulle nog ha varit mer tveksam om det hade varit två valpar. Briarden är en väldigt trevlig hund och min valp kunde inte ha en bättre "mentor".

Jag har hört att man ska passa unga hundar att leka med små valpar! Då dom kan vara hårdhänta. Medan en vuxen lärt sig att vara försiktig!

Jag rekommenderar ingen att skaffa två valpar/unghundar samtidigt bara för att den ska "få en kompis". Leta hellre upp någon som bor i närheten som den unga hunden kan leka med då och då.. Annars kan ni ju leka med den? Ett jättebra sätt att bygga upp relationen med sin hund på. Men om ni nu promt ska skaffa en till så kan absolut en sheltie leka med en golden om kemin funkar liksom.. Har träffat Grandisar som har Border terriers som bästa kompisar och Riesenschanuzrar som har Jack Russels som lekkamrater. Bara man lär den större hunden hur den ska leka med den mindre, och vise versa. Annars är ju en idé att skaffa en äldre (typ 4-8 år?), lekfull hund som ändå kan lära bäbisen hur man ska bete sig.
Som Guldaskig sa handlar det mer om individen än rasen.

Senast ändrad:

tack för alla svar:rofl:antingen så ska vi vänta med en sheltie valp (eftersom han är unghund nu) eller köpa en vuxen golden:D

vi har en golden hemma som är 9 mån. och är VÄLDIGT lekfull. dock skulle han behöva en kompis, han vill leka med andra hundar och vi funderar lite om en till hund som kompis.
frågan är då, kan han ha en shetland sheepdog som kompis? kan en golden retriever (stavning?) och en sheltie bo i samma hus och komma överens och vara vänner:crazy: väldigt tacksam för svar!

//beppe400:angel:
Din unghund behöver förmodligen inte en lekkompis utan aktivering - prova att lägga spår åt honom eller låt honom leta efter grejer i skogen! Då blir han trött både fysiskt och psykiskt och kommer att lugna ner sig. Lek med andra hundar är inte bra i övermått, det sliter på lederna och gör unghunden stressad. Som någon annan skrev, leta upp en hund i grannskapet som din hund kan leka med någon gång i veckan - mer ska det inte vara. Ta vara på unghundstiden genom att träna kontakt, inkallningar och ledarskapsövningar varje dag istället för att låta honom leka med andra hundar, då får du en mycket trevligare hund när han blir vuxen!

Det löser inga problem att skaffa sig en hund till om man har en väldigt busig unghund, då får man istället två stressade hundar som inte blir särskilt lätta att ha att göra med! Det är bra att ni har tänkt om och inte ska skaffa er en sheltie nu, gör det när din golden blivit vuxen istället! Gå en kurs till våren så du får hjälp att hantera din busiga unghund;) Kanske han tycker apportering är roligt? Då kan du gå en grundläggande apporteringskurs, det är jättekul för både hund och förare!
Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 182
Senast: Snurrfian
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 242
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka