Som jakthundsägare tycker jag att det är för jävligt faktiskt, många hundraser har blivit "skadade" av att folk som inte är intresserade av jakt köper jakthund ändå. Titta bara på labbarna, golden och ex irländsk setter...
Jag ser också hur det kommer fram i många andra raser, border terrier och weimaraner till exempel, medans vissa jakthundar då måste bli mer och mer extrema.
Självklart har dessa "eftertraktade" raser egenskaper som är attraktiva, retriverna har ju ett tilltalande utseende och ofta ett stort tålamod (ngt man har avlat fram för jaktens skull). Border terriern har ett bra temperament och lämpar sig bra som "alltiallo" hund och framförallt för agility. Weimaranern är vacker och ovanlig, vem vill ha en alldaglig hund??
Men labbarna är för stora och feta, skulle aldrig orka med en hel dags arbete. Border terrierna är gläfsiga och alldeles för stora för att kunna gå ner i gryt (är ju snart i storlek med airdale
). Weimisarna börjar tappa skärpan och golden ska vi ju inte tala om...
Många av mina jaktkamrater byter ras efter att ha haft samma i 20 år, de duger helt enkelt inte till längre. I valpkursen i höstas hade vi fyra labbevalpar (2 olika kullar), INGEN av dem visade intresse för att apportera, det är skrämmande!!!
Självklart kan man köpa en jakthund även fast man inte är jaktintresserad, men man bör göra jaktprov om man ska avla på en jakthund. Att försoffa och förändra rasen så att den inte längre fungerar till sitt syfte är ren galenskap. En jakthund ska kunna klara extrema förhållanden, det är det inte många som gör idag.
Varför det blir så här är ju för att jakthunden är för extrem för sällskap, men jägarna har ingen nytta och användning av en soffpotatis. Sedan vill vissa göra lite allt möjligt utan att ha en allt för krävande hund, dual purpose.
Jag skulle vilja se ett krav att för att få parningen godkänd så ska hunden klara av och bli godkänd i ett jaktprov, se det som en sorts korning. Utan detta godkända prov ska inte valparna kunna registreras. Visst medför det oregistrerade valpar, men de seriösa uppfödarna kunde gott få tänka till, antagligen försöker de uppnå de kraven då de förlorar ekonomiskt annars.
För mig är det rätt naturligt att en hund som ska användas i avel ska uppnå rasstandard och även kunna användas till det den ska användas till.
Alltså ska en apportör kunna apportera, en fågelhund ska kunna stöta fågel och en grythund ska kunna gå i gryt, vad man sedan använder avkomman till är ointressant så länge den inte används i avel, vi har ändå MASSOR av valpar.
//E