Golden Cross med Quite Easy/hingsttips?

Fenestra

Trådstartare
Har blivit med Quite Easydotter och efter att ha läst på om gångartshingstar under en längre tid känner jag mig ringrostig när det kommer till hopphingstar.

Min undran är om det finns ngn "goldencross" med QE som man ska kika lite extra på?

Sv: Golden Cross med Quite Easy/hingsttips?

Han är ju inte så gammal som morfars hingst ännu. Men hingstar som Cardento, Maluobet, Cornetto och Contendro verkar ha gett hyfsat.

QE har ju landgraf som morfar så skulle försöka hitta en multitalang med Cor de la Bryere nära i stammen. Det finns en hel del som både hoppar och rör sig bra och är en välkänd golden cross.

Senast ändrad:

Golden Cross vet jag inte, men Common Sense kanske :)? Ifall han nu blir godkänd igen. Min chef (som ridit in och utbildat Common Sense, även haft otaliga QE i utbildning) har köpt en CS-QE åring.

Common Sense tycker jag väldigt mycket om! Träffade honom på hingstvisningen och så otroligt söt och en glad och trevlig kille.

-Masse, Common Sense har både Cardento och Contendro i stammen så han kanske kan vara ngt. Annars gillar jag alla hingstar du nämner, kruxet är för mig i år att de nog står på FAI.

-Angel jag ska ge mig ut på span, vet en hingst direkt som har Corde nära men tyvärr har han samma svaghet i benstället som henne och det är att han är inåttåad.

Men ska du lägga en hopphingst på henne? QE har ju gett väldigt mycket gång också. Var däremot noga med temperamentet. Många QE-avkommor, inkl min egen =), har ganska mycket humör och egensinne så kolla även detta.

Eller så gör du en spännande linjeavel på den otroligt starka stostammen och lägger Casir på henne. Den stostammen skulle jag inte tveka en sekund på att linjeavla på har själv funderat lite på det för bättre stostam än den är nog inte lätt att hitta. Linjeavel på stostammar är spännande saker som börjar uppmärksammas mer och mer.

Eller så gör du en spännande linjeavel på den otroligt starka stostammen och lägger Casir på henne. Den stostammen skulle jag inte tveka en sekund på att linjeavla på har själv funderat lite på det för bättre stostam än den är nog inte lätt att hitta. Linjeavel på stostammar är spännande saker som börjar uppmärksammas mer och mer.

Ja det är jättespännande!
Hade dock tänkt Sverige TAI i år så att vi får igång henne, vet inte alls hur lätt/svårt det kommer bli.
-Sickan, temperamentet är jättefint på denna lilla men jag kommer ändå tänka extra på det vid hingstval. Gångartshingst kanske man skulle våga sig på att testa ngt år.:)

Tack för tips allihop!

Ja det är jättespännande!
Hade dock tänkt Sverige TAI i år så att vi får igång henne, vet inte alls hur lätt/svårt det kommer bli.
-Sickan, temperamentet är jättefint på denna lilla men jag kommer ändå tänka extra på det vid hingstval. Gångartshingst kanske man skulle våga sig på att testa ngt år.:)

Tack för tips allihop!

Casir verkar på vanlig TAI i Sverige, tror de kör över med bil som många av de danska hingstarna så tror inte det är någon skillnad alls att använda de danska jämfört med de svenska har faktiskt inte kollat upp det närmre men vet ett par andra där seminet levereras med bil till sverige och tex för vår del här nere i skåne så kan vi tom få det snabbare än skick från svenska hingstar genom att möta bilen vid bron.
Kolla med Eklunda vad som gäller med Casir.

Gick in och kollade eklunda själv och de använder också bil (iom att det står att de kan mötas upp i södra sverige.
För övrigt står följande på de danska hingstarna:
"Beställning senast 8.00 mån, ons, fre, kommer med post till din station morgonen därpå. Stationer i södra Sverige kan möta upp och få sperman samma dag"

transporten funkar säkert utmärkt så, men det kostar ju... Kanske inte det första alternativet till ett nytt sto i avelsboxen, när man inte vet hur hon funkar...

transporten funkar säkert utmärkt så, men det kostar ju... Kanske inte det första alternativet till ett nytt sto i avelsboxen, när man inte vet hur hon funkar...

Behöver ju logiskt inte kosta så mkt mer än vanligt skick det får man naturligtvis kolla upp exakt vad de tar, jag gissar faktiskt att det är en bil som går över till sverige med alla de danska hingstarnas semin så borde inte bli så mkt utslaget på varje sto.

Gäller att välja en bra seminstation så att det bara behövs ett skick i en brunst så drar inte kostnaden iväg så mkt även om den skulle gå om ett par gånger. Finns ju stationer som av någon oförklarlig anledning alltid seminerar flera gånger i varje brunst då kan det ju bli dyrt.

OM man tittar på vad det kostade att använda andra danskstationerade hingstar förra året så blev det INTE billigt, trots att de körde egen bil. Den egna bilen var nog mer för att säkerställa leveranstiden än för att hålla nere stoägarnas kostnader....

Jo det är ju det med antal semintillfällen per brunst.
Men ett sto kan hänga upp sig också, hände oss ifjol med ett sto och då är det hopplöst svårt ävn för vet att veta.

Men iom uteblivna postskick etc på lördagar så gäller det först att Sverige fungerar, hur de ska lösa det med utländska hingstar vet jag inte men tror inte att danskarna och tyskarna anpassar sig efter oss.

Men håller med om att Casir skulle vara mkt spännande!

Eller så kör du iom att det bara är sto utan föl henne över bron och sätter henne på station i danmark är dessutom billigare att betäcka med honom i danmark än här, han börjar ju bli gammal (22 i år) så man vet ju inte hur länge han finns kvar i avel.

En intressant sak jag såg nu när jag kikade på stuteri ask är att ib kirk som ju är den troliga samarbetspartnern med PS på flyinge är med i det samarbete med kurirbil (såg nu att det är samma bil som kör över all den sperma jag tänkte på till sverige det är samma ägare som nämns i detta samarbete så frågan är om det inte kommer att gå att få färsk semin till Flyinge för en billig peng om det verkligen är ib kirk som är samarbetspartnern.

"I samarbejde mellem hingstestationerne Stutteri Ask, Katrinelund v/Ib Kirk, Stald Cajus, Bøgegaarden v/Jørgen Schmidt og Blue Hors Dressage kan der leveres kølesæd mandag, onsdag, fredag og lørdag på faste leveringssteder i Danmark (Jylland, Fyn og Sjælland) for KUN 300.- Kr. + moms.
Dvs. at sæden leveres samme dag som den er tappet.
Ring for yderligere oplysninger."

Men snälla Gylle - bara för att du bor granne med öresundsbron så betyder ju inte det att alla andra har nära dit. :idea: Fenestra har åtminstone 40 mil till Danmark, så där var den kostnadsvinsten uppäten...

Nej det är för meckigt att köra till DK, dessutom måste hon stå kvar där då jag inte kan köra hela den vägen om hon skulle brunsta om odyl.

däremot får vi se vad som händer om de kör samarbete med PS. Det lutar dock åt att våra stationer måste byta dagar iom att lördagar inte kommer skickas längre.

just det, hur ser det ut med fryst på honom?

Senast ändrad:

Men snälla Gylle - bara för att du bor granne med öresundsbron så betyder ju inte det att alla andra har nära dit. :idea: Fenestra har åtminstone 40 mil till Danmark, så där var den kostnadsvinsten uppäten...

Nu var det ju inte bara för att få själva betäckningen billigare utan för att även komma ifrån dyrare skick dessutom även kunna seminera på lördagar och för att göra det ännu bättre med semin tappad samma dag.
40 mil lär det väl inte vara från öland till öresundsbron, och även om det är 40 mil är det ju inget långt avstånd. Dessutom har de billiga stationskostnader i danmark så sammantaget lär det bli billigare än att seminera i sverige även om stoet står kvar till första kollen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 713
Senast: Voeux
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 705
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 316
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025