Milene

Trådstartare
Såg en annons om att man sökte en gogue, med bild på aktuell produkt. Jag hade aldrig sett sånt förut och min spontana reaktion var att det måste vara ett hemskt redskap, med att lägga tryck på hästens så känsliga nacke... Har jag rätt eller fel..?

Tycker det, rätt använt, är en av de bättre inspänningarna vid longering. Notera att jag inte gillar inspänning vid longering. En påminnelse om en del av vad vi vill åstadkomma. Givetvis ingen inlärning, men det kan hjälpa en spänd häst att komma till ro med huvudet.

Med brasklappen att man vet vad man försöker åstadkomma och har en taktik som linförare.

Vid ridning tycker jag däremot den är helt barock, kan man inte som ryttare komma åt detta bör man börja om på skolbänken (personlig åsikt).

Såg en annons om att man sökte en gogue, med bild på aktuell produkt. Jag hade aldrig sett sånt förut och min spontana reaktion var att det måste vara ett hemskt redskap, med att lägga tryck på hästens så känsliga nacke... Har jag rätt eller fel..?
Jag gillar inte några inspänningstyglar men nacken är ju knappast känsligare än munnen där man vanligtvis fäster inspänningen?

Njae, jag tycker gogue är en av de bättre hjälptyglarna. Den hindrar väl mer hästen från att dra upp huvudet högt men tillåter att huvud och hals får komma framåt neråt. Den trycker ju bara om hästen har huvudet högt upp, annars hänger den bara.

Känner att jag formulerar mig sådär, skyller på förkylningen som gått upp i huvudet :D hoppas ts förstår vad jag menar!

Jag fick rida och hoppa med en gogue dö en instruktör, hästens huvud kom ju ner men jag var inte så glad i den då man inte kan reglera ngt öht från ryggen.

Enda hjälptygeln jag använder är graman, främst vid longering, är inte så glad i fasta inspänningar, vill att hästen ska kunna ta upp/ner huvudet självmant. Och då jag bara longerar i grimma så är det inget som rycker i munnen :).

Enda hjälptygeln jag använder är en chambon ibland vid longering, skulle aldrig rida med den eller en gogue. Longerar inte ens längre utan tömkör istället.

Tack för era synpunkter! Rider (eller longerar) också aldrig med hjälptyglar, så här är jag helt novis...

Håller med om att gougen ger lite ambivalenta signaler. Tryck på nacken att sänka nacken är väl ok, men när det trycket ges, så är det ju mungipan som är det som håller emot, och där går signalen som tryck i mungipan, dvs UPP.

För att vara en hjälptygel för att skola in gröna hästar, så krävs det rätt mycket skolning för hästen att tolka motstridiga signaler...

Jag fick rida och hoppa med en gogue dö en instruktör, hästens huvud kom ju ner men jag var inte så glad i den då man inte kan reglera ngt öht från ryggen.

Enda hjälptygeln jag använder är graman, främst vid longering, är inte så glad i fasta inspänningar, vill att hästen ska kunna ta upp/ner huvudet självmant. Och då jag bara longerar i grimma så är det inget som rycker i munnen :).

Hur longerar man med en graman? :confused:

Hur longerar man med en graman? :confused:

Gör en ögla på mitten av gramanen trä den genom gjorden, ta ändarna genom varsin bettring/del på grimma där man vill ha den, sätt fast i lämplig ögla på gjorden igen. Kan med fördel då ställas i innersida eller va lika långa med "rak häst".
Gramanen löper då fritt i "huvuddelen" och låter hästen sänka och höja huvudet.

Gör en ögla på mitten av gramanen trä den genom gjorden, ta ändarna genom varsin bettring/del på grimma där man vill ha den, sätt fast i lämplig ögla på gjorden igen. Kan med fördel då ställas i innersida eller va lika långa med "rak häst".
Gramanen löper då fritt i "huvuddelen" och låter hästen sänka och höja huvudet.
Typ rollkur, den kan inte sänka sig framåt nedåt då som en chambon gör utan den får dra in mulen för att kunna gå ner då?

Om du kallar det här rollkur så har antingen du eller jag missat va det är

gramanett_527fefe2ddf2b333d87a6d13.jpg

gramantre_527ff00ce087c350a894b37e.jpg

lika "hårt" inspänd på båda bilderna...
Jag använder det här mkt när jag löslongerar

Om du kallar det här rollkur så har antingen du eller jag missat va det är

gramanett_527fefe2ddf2b333d87a6d13.jpg

gramantre_527ff00ce087c350a894b37e.jpg

lika "hårt" inspänd på båda bilderna...
Jag använder det här mkt när jag löslongerar
Var har jag påstått någonting? Jag ställde en fråga eftersom jag aldrig ens hört talas om att någon longerar med graman och det är inget jag skulle rekommendera eller göra själv.

Var har jag påstått någonting? Jag ställde en fråga eftersom jag aldrig ens hört talas om att någon longerar med graman och det är inget jag skulle rekommendera eller göra själv.

Nej du påstod inget... Men insinuerade att det var som rollkur.
Skulle aldrig longera med chambon (eller ens rekommendera den) så alla använder vi olika hjälpmedel för att få våra hästar dit vi vill ha dom... Mina hästar är van vid graman och inget annat och jobbar som synes så som jag vill ha dom... De kan mkt riktigt ta ner nosen lägre (hade ingen bild på det) men då blir den närmre backen och bakom lod.
I rätt hastighet (väldigt långsam trav/galopp) har jag inget emot att mina hästar rundar upp sej mer med nos lägre men bakom lod) fortfarande inte mer ihopdragna utan i samma inspänning som ovan... bara "långa" är inte det jag är ute efter ...

Nej du påstod inget... Men insinuerade att det var som rollkur.
Skulle aldrig longera med chambon (eller ens rekommendera den) så alla använder vi olika hjälpmedel för att få våra hästar dit vi vill ha dom... Mina hästar är van vid graman och inget annat och jobbar som synes så som jag vill ha dom... De kan mkt riktigt ta ner nosen lägre (hade ingen bild på det) men då blir den närmre backen och bakom lod.
I rätt hastighet (väldigt långsam trav/galopp) har jag inget emot att mina hästar rundar upp sej mer med nos lägre men bakom lod) fortfarande inte mer ihopdragna utan i samma inspänning som ovan... bara "långa" är inte det jag är ute efter ...
Nej, jag ställde en fråga, hur du väljer att tolka det är ditt eget problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 878
Senast: mars
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
373
Senast: Corax
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård