Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag gillar inte några inspänningstyglar men nacken är ju knappast känsligare än munnen där man vanligtvis fäster inspänningen?Såg en annons om att man sökte en gogue, med bild på aktuell produkt. Jag hade aldrig sett sånt förut och min spontana reaktion var att det måste vara ett hemskt redskap, med att lägga tryck på hästens så känsliga nacke... Har jag rätt eller fel..?
Jag fick rida och hoppa med en gogue dö en instruktör, hästens huvud kom ju ner men jag var inte så glad i den då man inte kan reglera ngt öht från ryggen.
Enda hjälptygeln jag använder är graman, främst vid longering, är inte så glad i fasta inspänningar, vill att hästen ska kunna ta upp/ner huvudet självmant. Och då jag bara longerar i grimma så är det inget som rycker i munnen .
Hur longerar man med en graman?
Typ rollkur, den kan inte sänka sig framåt nedåt då som en chambon gör utan den får dra in mulen för att kunna gå ner då?Gör en ögla på mitten av gramanen trä den genom gjorden, ta ändarna genom varsin bettring/del på grimma där man vill ha den, sätt fast i lämplig ögla på gjorden igen. Kan med fördel då ställas i innersida eller va lika långa med "rak häst".
Gramanen löper då fritt i "huvuddelen" och låter hästen sänka och höja huvudet.
Var har jag påstått någonting? Jag ställde en fråga eftersom jag aldrig ens hört talas om att någon longerar med graman och det är inget jag skulle rekommendera eller göra själv.Om du kallar det här rollkur så har antingen du eller jag missat va det är
lika "hårt" inspänd på båda bilderna...
Jag använder det här mkt när jag löslongerar
Var har jag påstått någonting? Jag ställde en fråga eftersom jag aldrig ens hört talas om att någon longerar med graman och det är inget jag skulle rekommendera eller göra själv.
Nej, jag ställde en fråga, hur du väljer att tolka det är ditt eget problem.Nej du påstod inget... Men insinuerade att det var som rollkur.
Skulle aldrig longera med chambon (eller ens rekommendera den) så alla använder vi olika hjälpmedel för att få våra hästar dit vi vill ha dom... Mina hästar är van vid graman och inget annat och jobbar som synes så som jag vill ha dom... De kan mkt riktigt ta ner nosen lägre (hade ingen bild på det) men då blir den närmre backen och bakom lod.
I rätt hastighet (väldigt långsam trav/galopp) har jag inget emot att mina hästar rundar upp sej mer med nos lägre men bakom lod) fortfarande inte mer ihopdragna utan i samma inspänning som ovan... bara "långa" är inte det jag är ute efter ...