Göteborg med barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Göteborg med barn?

Ja, båda sidor om Östra funkar ju om man jobbar där :)

Enskilda hus är lite tidigt att titta på (mer än i "porrsurfsyfte") för någon flytt det närmsta året lär det inte hinna bli.

Fast det är allvarligt talat ett stort problem med att jobba i Västra Götalands landsting. De har sådan grym kompetensflykt och dåliga arbetsvillkor att de ordinarie får slita dubbelt och så kommer det ibland hyrläkare i stället - ofta de kollegor som slutat fast nu med bättre villkor, typ dubbla lönen :crazy: Ett tag tror jag tex det bodde runt TIO röntgenläkare i Trollhättan men INGEN jobbade fast där :crazy: Ett annat exempel är plastikkirurgerna som utbildas DYRT på löpande band men naturligtvis jobbar privat sen eftersom de inte får marknadsmässig lön i landstinget när de är klara, hur smart är det från VGL ?

Jag har under medellön för min specialitet om man räknar normala landsortslöner för MÄN (manliga läkare tjänar i snitt 8000 mer i månaden än kvinnor - det ni) och skulle om jag flyttade på mig nästan vart som helst utom till VGL kunna höja lönen rejält och behålla semestern.

Men just i VGL skulle jag troligen få sänka lönen med 20% och bli av med 12 semesterdagar.

Jag behöver ju lönenivån och semestern för att kunna jobba så lite som möjligt ;) och de vill att man ska täcka för två så det känns lite surt.

Och ska jag frilansa helt ska vi i så fall bo nära en arbetsplats där min sambo kan jobba. Det kryllar med ekonomjobb i Gbg va :p ?

För att återgå till fråga två - var bor man lämpligast med barn under Gbgssemester i kristi - himmelsfärdsveckan ?
 
Sv: Göteborg med barn?

Andra hands tips men kan vara värda att titta på... ;) Hotel Kärralund, Hotel Liseberg Heden och sedan vandrahemmen http://www.slottsskogenvh.se/ och vandrahemmet Stigbergsliden.

Det var de tips en annan mamma fick på en annan sajt... ;) Själv bor jag alltid hos lillsyrran i Majorna när vi är i Göteborg... Om vi inte har lyckats övertala henne och sambon att ta hand om barnen, då tar vi in på hotel, men då är vi inte så kinkiga, bara det finns en säng och det är tyst så är vi nöjda...:D
Scandic hotel är väl oxå överlag relativt bra.
 
Sv: Göteborg med barn?

Silverkedjan skrev:
För att återgå till fråga två - var bor man lämpligast med barn under Gbgssemester i kristi - himmelsfärdsveckan ?
Hur vill ni bo? Billigt/dyrt. Det är ju en grym utsikt från Gothia Towers, både över Liseberg och hela hamninloppet. Världens bästa räkmackor i skybaren :d . Nära till den omtalade pizzerian på Heden :idea: .

Annars har ju Liseberg en hel del mer budgetalternativ.
 
Sv: Göteborg med barn?

Blixtra skrev:
Hur vill ni bo? Billigt/dyrt.

Tack för tips snurrfian !

Hehe, ja, med barn bor man helst billigt och lägger pengarna på åkpass, typ.

Om vi nån gång kan semestra utan barn - då kanske man hinner njuta av lyx och utsikt :D

Eller kanske inte förresten :o :angel:
 
Sv: Göteborg med barn?

Mindre gårdar med stall borde du finna runt Gråbo/Lerum och då har du inte sååå många mil in till sjukan. Annars Kungälv/Säve, finns massvis med hästar och små gårdar och Kungälvs sjukhus ganska nära?
 
Sv: Göteborg med barn?

Partille-Lerum-Floda-Alingsås är rätt sträcka om vi ska bo på landet, Vidars pappa bor i Hemsjö.

Jag har haft häst i flera stall i den regionen och gillar bergen att rida i också.

Men "hitta" är inte så lätt - det kryllar inte direkt av hästgårdar till salu med "rätt" hästförhållanden :p (dvs mycket och torr mark och inte nära järnväg/stor väg) Kring storstäderna har mäklarna en tendens att kalla allt med större villatomt för hästgård :smirk:

En "central" gård med vettiga hästförhållanden kan dock gå att få att gå runt bättre än en för liten eller ocentral eftersom det är lättare att få verksamhet på gården att gå runt då.

Fast det går inte att räkna med att något sådant objekt dyker upp. Man kan ju flytta in i en lägenhet och fortsätta spana i si så där tio år efter gården :D Och då är barnet så stort att vi kanske kan flytta vart som helst igen :cool:

Kollade på boplats Gbg och det verkar nästan möjligt att få tag på en hyresrätt nu för tiden, på 80-talet lyckades jag till slut efter 8 års kringsflyttande få ett långstidskontrakt i Kortedala :p men nu lägger ju iaf hyresvärdarna ut lägenheterna.

Om man nu står högt i kurs som hyresgäst med två barn förstås :crazy:
 
Sv: Göteborg med barn?

Silverkedjan skrev:
Om man nu står högt i kurs som hyresgäst med två barn förstås :crazy:

Jodå - många värdar har nuförtiden flera äldre boende i sina hus och ser gärna att det blir lite blandade generationer igen och att lekplatserna fylls av barn. Dessutom vet de att barnfamiljer ofta stannar för att barnen har skola osv. i närheten så det blir invånare som bryr sig om lägenheten för de har tänkt bli kvar ett tag.
 
Sv: Göteborg med barn?

Silverkedjan skrev:
Om man nu står högt i kurs som hyresgäst med två barn förstås :crazy:
Du som lakare star hogt i kurs i alla fall. Du ar lakare, gubben ekonom och med tva mindre barn sa tycker de trots allt att ni ar en stabil familj med ekonomin pa ratt stalle. Ni ar ju "ratt" sorts folk pa pappret.
Du behover ju inte beratta verkligheten ;) :angel:
 
Sv: Göteborg med barn?

ramonarunds skrev:
Du behover ju inte beratta verkligheten ;) :angel:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Tack för dagens garv Ramona, den var så mitt i prick :D

(Verkligheten: slarvig mamma som inte kan städa och som bara jobbar halvtid så lönen är inget att skryta med, barn som klättrar högt och lågt på allt och sliter golv värre än grand danois-hundar, pappa som är konstant studerande i en bransch det är hopplöst att få jobb i, lortiga hästgrejor och leriga barnvagnar överallt etc etc....)

Sjalen - tack för info :)
 
Sv: Göteborg med barn?

Smulan75 skrev:
Så jag rekommenderar att du kontrollerar var de högsta och bestlutande politikerna bor i för område, för där lär det inte ske något förfall och inte placeras några otrevliga anläggningar.

/Sandra som är lite bitter just nu.

Det där tycker jag är SNUSKIGT. (läste om det i GP)

Så fort någon borgerlig blir politiker (=får högre lön?) i nordväst så flyttar de till Askim, typ.

Fast de flesta röda bor kvar faktiskt, även om det varit strömhopp i vissa områden.

Det patetiska tyckte jag var vissa partier som ursäktade sig med att de inte HADE några personer i det området som kunde representera partiet.

Hur RÖSTAR folk egentligen :confused: I lokalvalet är ju sakfrågor och personval mkt viktigare än parti.
 
Sv: Göteborg med barn?

pewa skrev:
Tja. Nu tror jag ert föräldrarmöte var lite färgat...

Hm tja vet inte om det var färgat, isåfall var det förskolelärarna som var färgade för det var de som fällde mest uttalande om stadsdelens fördelning av resurser och planering av förskolans upplägg (ang mat och annat), de typ bara suckade när föräldrarna frågade om barngruppens storlek. Så vi tog bara till oss vad som sades.

En av fröknarna jobbade innan i askim och i den stadsdelen så satsade de på kockar på varje enskild förskola, men iof det kanske är den enda stadsdelen i hela gbg som satsar på det sättet. Vår förskole"chef" sa även att hon pratat med hon som var (blev utbytt nyligen) chef för barnomsorgen i lärjedalen själv hade sagt att hon enbart var tillsatt för att spara pengar. Självklart blir man lite orolig som förälder när det bara handlar om siffror på papper och inte att saker ska vara så bra för barnen (och det behöver ju inte handla om en merkostnad).
 
Sv: Göteborg med barn?

Nu har vi bokat 19-22 maj på Scandic Mölndal :)

På programmet står Liseberg på lördag mitt på dagen (då kan Vidars pappa vara med) om någon vill passa på att träffas där?

Annars är inget spikat utan vi avvaktar vädret. Jag vill se Blixtras bebis och hus :love: och spana på diverse intressanta områden. Och besöka Lejonet & Björnen VARJE DAG :d

Och äta god mat.... Tips ? Finns det nån bra krog i Mölndals Bro nuförtiden ? Som man kan ha med barn på ?
 
Sv: Göteborg med barn?

Tyvärr har Lejonet och Björnen blivit mycket sämre än för typ 7 år sedan. Glassen smakar liksom inte äkta längre. Tror också de har tagit bort märkningen med vilka glassar som är gjord på riktiga råvaoror (typ grädde istället för mjölkskum).
/ Mitzi - glassfantast
 
Sv: Göteborg med barn?

:eek: Så får man väl inte göra ! De har väl inte mixtrat med den italienska chokladglassen :eek:

Säg inte att Fructus färska sorbeter också är fuskigare ????
 
Sv: Göteborg med barn?

Jag läste så sent som för några veckor sedan i GP om att just Lejonet och Björnen gjorde ALL sin glass på grädde, och bara hade naturliga ingredienter... så jag tycker att det låter konstigt att de mixtrat med glassen!

Göteborgstips (som du väl troligen känner till, men men :D)
- Botaniska! Det är jättevackert där nu, massvis med blommor och helt underbart. :love:
- Fika i Guldhedens vattentorn :angel: Om ni/du ändå ska titta på "lämpliga" områden kan ni slå två flugor i en smäll. Jag har iofs inte hunnit med vattentornet än, men det sägs att man har bra utsikt över stan därifrån.
- Ett matställe som jag gillar, fast som varken är krog eller ligger i Mölndal är Andrum. Det är ett vegetariskt ställe med mumsig buffé.
 
Sv: Göteborg med barn?

Det är inte sant att de gör ALL glass på grädde!
 
Sv: Göteborg med barn?

Hm, då minns jag fel.

(Alltså, det är ju klart att de inte gör sorbet och linande på grädde, men jag antar att det inte är det du menar)
 
Sv: Göteborg med barn?

Fructus finns inte längre (om det är den vid Palladium som du menar) . De hade en annons i GP nyligen om att de har upphört. Det finns dock fortfarande glass där, fast inte lika god.

Vad gäller just den italienska chokladglassen, och italiensk vanilj, så skall det vara samma som förut. Åtminstone tycker jag att de smakar likadant. Men citronsorbeten (som var min favorit) smakar urk, väldigt plastigt. Hoppas de byter ut den snart.
Lejonet och Björnen finns för övrigt på Brunnsbotorget också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp