Göteborg med barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Göteborg med barn?

Silverkedjan skrev:
mandalaki - välkommen till Karlskoga istället :idea:

*schyssta gratis medryttarhästar
*gratis p-platser även i centrum, gott om garageplatser
*billiga lägenheter
*bilinbrott/stölder hamnar på förstasidan i lokalpressen
*aldrig långt till nåt så man behöver eg inte bilen
*badstrand mitt i stan
*billiga hus tex 350000 (typ en fjärdedel av vad en liten tvåa i ditt område kostar...)
39C2INF13AJG5PL2_39CCOGN0568Q2G3I_xl.JPG

http://www.hemnet.se/a.asp?id=3278373&q=1&s=4

eller http://www.hemnet.se/a.asp?id=3255354&q=1&s=4
*billiga insatslägenheter tex http://www.blocket.se/vi/8126056.htm?ca=8_s
*otaliga kattvänliga lediga hyreslägenheter tex den här 2:an med uteplats för 4000:
bild2.gif

*aldrig långt till ICA som har öppet till 21 eller konsum som har öppet till 22
*nära till fin natur och ridvägar och TORRA HAGAR...
*trevliga barn i lekrummet på McDonalds :D
*supergod mjukglass med chokladdopp på Lunedet
*tillgänglig sjukvård

Har jag glömt nåt? (de negativa sidorna hör just nu inte hit :angel: )
*haha* nu fick du mig att bli sugen på Karlskoga istället! Så när räntorna skjuter i höjden och vi inte har råd att bo i vårat över 4milj. hus längre kommer vi till dig, då får du hitta en gård till oss!!! Undrar om sambon kan fortsätta att driva sitt företag i karlskoga....
 
Sv: Göteborg med barn?

:bow: :bow: :bow:

också uppvuxen i en liten stad med allt vad det innebär i trångsynthet, etc. Tala om utbud här i Gbg jämfört med i min hemstad. Underbart!
 
Sv: Göteborg med barn?

Jag känner till och med lite obehag när jag ser bilderna på prisvärda bostäder i Karlskoga, ovan i tråden. Gör du det med? Är det centrum som skymtar bakom björkarna, eller vad ska man tro?
 
Sv: Göteborg med barn?

Haha, nej det är inte centrum, det bor VI nära. 200m från centrum och 200 m från sjön, typ.

Det finns stora nackdelar med K-ga också.

Precis det där du beskriver med ett KULTUR- och restaurangutbud var ju det jag kunde känna skulle vara roligt. Jag var luspank student under min Gbg-tid och har i princip aldrig gått ut och ätit/fikat. Mer än en "ren" mosbricka för tio spänn på Oves.

Men ett storstadsliv måste vara bilfritt och med bra kommunikationer om det ska vara drägligt. Att ständigt oroa sig för bilstölder/parkering/inbrott är INTE livskvalitet, inte heller bilpendling till stall eller jobb.

Jag får inte ihop det med ett gäng islandshästar. Fråga mandalaki hur lätt det är att bo centralt och ha pålle på ett vettigt sätt på en bra lösdrift :angel:

OK, så om man helt prioriterar bort hästarna. Blir barnen helt ointresserade är det ett alternativ. (Nu tjatar Vidar ofta om sina pållar)

Men - jag är ändå låst av det äldsta barnets pappas boende. Dvs långt från alla allmänna kommunikationer. Ska vi kunna flytta honom mellan oss måste jag ha bil. Och ska vi bo nära en gemensam skola nära pappan är jag hänvisad drygt 4 mil från stan där man helt tappar alla fördelar med Gbg. Skulle skolan vara nära ett centralt Gbg-boende skulle jag ofta behöva agera skolskjuts under pappans veckor dvs bilpendling 16 mil per dag på värsta tiden när jag borde jobba istället.

I så fall skulle jag också på landet. Men då ska det till en hästgård för att det ska vara värt pendlingsbesväret. Och en "hästgård" med TVÅ hektar bete (räcker inte långt om man vill ha hästar på ett vettigt sätt) kostar alltså över 4 mille där pappan bor.


Förutom dessa ekvationer jag har svårt att få ihop så är arbetsvillkoren så dåliga. Skulle ni byta jobb till nästan halva lönen och 12 färre semesterdagar och framför allt bli av med flexmöjligheter och deltidsjobb anpassade till små barn?

Sist så undrar jag över det där med barnen.

Vi var alltså i Gbg en helg. Vi åkte runt i alla områden vi pratat om här och tittade på hus, lekplatser och innergårdar. Utan att se ETT ENDA BARN som lekte där. Vi besökte bekanta mitt i barntäta Bagaregården som efter 7 år fortfarande inte kände en enda "lokal" barnfamilj och de såg aldrig några barn ute för sonen att leka med. (Inte vi heller)


Men så fantastiskt gott det var med sushi :love: :love: :love:
 
Sv: Göteborg med barn?

Blixtra skrev:
*haha* nu fick du mig att bli sugen på Karlskoga istället! Så när räntorna skjuter i höjden och vi inte har råd att bo i vårat över 4milj. hus längre kommer vi till dig, då får du hitta en gård till oss!!! Undrar om sambon kan fortsätta att driva sitt företag i karlskoga....

Jag tror företagsklimatet är bra. Men gårdar finns det inga - längre. Jag sålde den :crazy: Och sen verkar det inte finnas några fler :(
 
Sv: Göteborg med barn?

Petruska skrev:
Jag känner till och med lite obehag när jag ser bilderna på prisvärda bostäder i Karlskoga, ovan i tråden. Gör du det med? Är det centrum som skymtar bakom björkarna, eller vad ska man tro?
När vi hälsat på svärmor i "glada Hudik" brukar vi efter att vi kommit hem andas ut när vi går på stan utan att behöva "känna" alla. Hon stannar jämt och ska prata och hälsa på alla och presentera oss. Du vet, hur intressant på en skala är det att höra att "Det här är din sambos första dagmammas systers förstfödda sons flickvän" etc? Sedan ska man le trevligt och visa sin bebis och vara artig en stund med en person man antagligen aldrig mer träffar när man egentligen bara vill ligga på en solstol eller läsa sina mail eller reafynda eller bara vara hemma i härliga anonyma storstaden igen...
 
Sv: Göteborg med barn?

Silverkedjan skrev:
Fråga mandalaki hur lätt det är att bo centralt och ha pålle på ett vettigt sätt på en bra lösdrift :angel:

Nej, det är ju det... Mer på temat bilkostnad: när jag hade häst var min bensinräkning på 2000/mån. Nu, utan häst, är den på 500:bump:. Den här månaden var den dessutom bara på 20 kronor (i p-avgifter) eftersom bilen stod på verkstad i 2 veckor efter inbrottet - så visst kan det vara billigt att ha bil i storstan:D

Jag köpte din marknadsföring av Kga rakt av. Förutom att jag skulle behöva gå upp i arbetstid och gå ner minst 10 papp i månaden i lön:smirk:. Min bransch har extremt mycket bättre villkor i storstäderna.
 
Sv: Göteborg med barn?

På mig bet marknadsföringen av Karlskoga inte alls.

Fast jag rider ju stort halvblod, ingen lösdrift här, inte. Dock sommarbete på Hisingen, så det där med de torra hagarna som Silverkedjan efterlyser är inte så aktuellt. Halvblodet har åtminstone inte så mycket hovskägg, så det är ju inte sörjigt i karleden HELA tiden...

Nej, alla Silverkedje-villkoren får man nog inte ihop med en vettig stad. JAG skulle i det läget välja staden, absolut, och sen ordna allt det andra på sätt som gick: 1 inackorderad häst snarare än en hel flock, etc... JAG skulle också välja bort hästeriet helt, om det krävdes för att kunna bo i stad - men det tycker jag inte att det gör. I mitt fall.

Jag har ett sommarhus fyra mil söder om stan, som jag inte kan tänka mig att bo i, pga avstånd, pendling, alldeles för stilla lantliv under alldeles för långa vintrar...men om jag ville ha hästgård skulle jag väl försöka köpa mark där. Även den lerig, dock.

Men min bil brukar aldrig bli stulen. Brukar verkligen din det? I vilken stadsdel ungefär?

Och min sk "bransch" finns inte representerad utanför universitetsstäderna, så försörjningen i Karlskoga skulle bli osäker.

Men, du, Silverkedja, VILL du bo i stad, då? Eller är det du vill att ha råd med en bra gård nära en stad, fast det är det ju inte så många som har?

Bodde man här och inte hade häst - ja, då hade man ju väldigt gott om tid och pengar att sitta på kafé och restaurang för...vilket liv, flera tusen i månaden på bara lyxliv!
 
Sv: Göteborg med barn?

Petruska skrev:
Bodde man här och inte hade häst - ja, då hade man ju väldigt gott om tid och pengar att sitta på kafé och restaurang för...vilket liv, flera tusen i månaden på bara lyxliv!
Jag som bor här och inte har häst, jag kan alla caféer ;) . Nej, men man kan ju även tex resa för sina pengar. Dessutom finns det möjlighet att vara medryttare = billigare än att ha egen häst och roligare än ridskola. Dessutom kan man ta uppehåll när man blir gravid etc.
 
Sv: Göteborg med barn?

Petruska skrev:
Men min bil brukar aldrig bli stulen. Brukar verkligen din det? I vilken stadsdel ungefär?

I laglöshetens Örgryte;). I Majorna däremot hade jag aldrig inbrott (men där hade jag bara bil ett par år).

Det är en sak i det här du inte vet, och det är att när jag köpte Kga-reklamen rakt av vägde jag in det där med medryttarhästar osv som egentligen är ett internt skämt. Silverkedjan är min hästguru - och guru i en del livsfrågor också:cool: . Och i princip de enda som skulle få mig tillbaka till hästlivet igen är hennes pållar, jag dyrkar marken de skiter på. Typ.
 
Sv: Göteborg med barn?

Nej, i Örgryte vågar man ju inte gå ut ensam om kvällarna, det är ju helt klart! Eller lämna bilen ensam ute.;)
 
Sv: Göteborg med barn?

Petruska skrev:
Men, du, Silverkedja, VILL du bo i stad, då? Eller är det du vill att ha råd med en bra gård nära en stad, fast det är det ju inte så många som har?

Bodde man här och inte hade häst - ja, då hade man ju väldigt gott om tid och pengar att sitta på kafé och restaurang för...vilket liv, flera tusen i månaden på bara lyxliv!

Alltså jag är rätt flexibel med var jag bor, det är viktigare med vem och att vardagen fungerar så jag får tid med mina pojkar och att det blir bra för barnen med skolor och pappor.

Jag kan prioritera bort hästarna en period, det finns så många islandshästar runt Gbg man kunde snylta på.

Men för mig är det tvärtom - jag skulle inte ha råd med något i GBG eftersom lönerna och arbetstiderna är sämst i landet där så något lyxliv har jag svårt att se framför mig :o

Och jag kommer inte runt problematiken med att pappan till barnet som ska börja skolan bor i tassemarken utanför stan.

Men ekvationslösningar min (för tillfället mycket snoriga) hjärna inte kan räkna ut mottages tacksamt :bow:
 
Sv: Göteborg med barn?

oz_joj skrev:
När vi hälsat på svärmor i "glada Hudik" brukar vi efter att vi kommit hem andas ut när vi går på stan utan att behöva "känna" alla. Hon stannar jämt och ska prata och hälsa på alla och presentera oss. Du vet, hur intressant på en skala är det att höra att "Det här är din sambos första dagmammas systers förstfödda sons flickvän" etc? Sedan ska man le trevligt och visa sin bebis och vara artig en stund med en person man antagligen aldrig mer träffar när man egentligen bara vill ligga på en solstol eller läsa sina mail eller reafynda eller bara vara hemma i härliga anonyma storstaden igen...

Buurrrrr!!! Det är exakt så i sambons hemkommun med, dit vill jag aldrig aldrig flytta!
 
Sv: Göteborg med barn?

Alltså varför är det du som ska flytta på dig? Exet kunde väl ha tänkt på det när han flyttade, att han tappar umgänget med V :crazy:
 
Sv: Göteborg med barn?

Jo det kan man ju tycka att han får stå sitt kast, han har ju utbildning som skulle gett honom jobb med barnvänliga tider här och på de flesta andra ställen (NO-lärare).

Men nu har han gjort sina prioriteringar som han gjort (stort hus, egen firma, mycket jobbresor och helgjobb och fast punkt 25 mil från oss) och de är ju inte min business egentligen.

Jag hade ju oavsett ändå prioriterat att vara hemma så mkt som jag är nu och att satsa på barntid istället för karriär/materiella ting.

Det handlar ju inte om pappans rättigheter eller skyldigheter, han får väl ta ansvar för sitt liv och sina prioriteringar, hans pris (saknaden efter en underbar liten snart 5-åring) är högt och han är intelligent nog att inse att han får betala det själv.

Frågan är vad jag kan göra för vårt BARN som hamnar emellan.

Det är tufft för både honom med långa resor och oförutsägbarheten.


Och bilpendlingen är svindyr och äter tid för mig när jag kör :crazy:
 
Sv: Göteborg med barn?

Jag bor och har växt upp i Nya Varvet/Långedrag. Tycker det har varit aldelles perfekt!
 
Sv: Göteborg med barn?

Nej, jag förstår att det inte är lättl. Det är ju lätt att sitta här och döma :crazy: men vad f*n tänkte han med :confused: Och du får alltså sitta och köra V till honom?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp