Göteborg med barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Göteborg med barn?

nä, vi åkte hem på måndagen! Men jag hade ju inget tel till dig :(

Fy f-n för tingstadstunneln i ösregn och köer förresten.

Jag blev lite vaccinerad mot storstadslivet. De man träffade som jobbade där hade det så mkt mer tajt än vi i småstan.

Dubbla heltidsjobb (dels nödvändigt ekonomiskt, dels mkt svårt att få deltidsjobb), dyrt boende, tidsförluster hela tiden så fort man ska nånstans, inga barn ute och lekte ens i de "barntäta" områdena centralt. De barnföräldrar som fått polare till sina barn och kunde släppa ut dem bodde långt ut på landet och var tvåbils-beroende med allt vad det innebär i tidsförlust, stress och mindre pengar över.

För att hitta barn att leka med fick man som vanligt åka till McDonalds :cool: men då har de inte lekrum på så många ställen...

Vågar inte ens räkna på vad tex det här skulle kosta http://www.hemnet.se/a.asp?id=3273414&q=1&s=4 med nån högst trolig räntehöjning (första gången jag köpte gård gick räntan upp till 24%) och hur lite tid man skulle kunna vara hemma med barn för att försörja sig och pendlandet. Och bilstölderna/inbrotten :crazy: På löner som är VÄLDIGT mycket lägre än "på landet".

Får inte ekvationen att gå ihop. Hur GÖR folk ? Vem har råd att köpa hästgårdar? Här på landet fixar jag 4 mille i lån på en inkomst om jag prioriterar bort allt annat men i stan skulle jag bara ha köpkraft till mindre än hälften.

Då är det bättre i Sthlm, tro det eller ej. Där är nämligen lönerna högre också, inte bara boendet. Och kollektivtrafiken 100 ggr bättre.

Har jag missat ngt ?

Försvara regionen nu alla Göteborgare :devil:
 
Sv: Göteborg med barn?

Hehe, ja det är klart, det är kul att tjôta i kön till Oves gatukök i Sävedalen :D

Men annars hinner man väl knappt träffa er :crazy:
 
Sv: Göteborg med barn?

Silverkedjan skrev:
Försvara regionen nu alla Göteborgare :devil:

Äh, det finns inte mycket att försvara.;)

* I förmiddags gick jag ner till bilen som jag inte har egen p-plats för för såna finns inte här. I stället betalar jag 915 kr/mån för att få cirkla runt i området och leta p-plats varje dag.

* Jag fick gå en liten bit för närmast mitt kvarter vågar jag inte stå längre. Fyra bilinbrott a självrisk 1800 per gång räcker. Alltså ställer jag bilen längre bort, på en bättre upplyst, mer trafikerad gata och håller tummarna.

* När jag är i stan brukar jag parkera på jobbet eftersom jag ändå betalar 400 kr/mån för att stå där. Men jag hade glömt passerkortet så jag ställde bilen i Nordstan i stället. För 60 kr.

(Ja, jag är kunde ha undvikit det här genom att ta spårvagnen men eftersom jag skulle handla tunga matkassar på hemvägen gjorde jag inte det...)

Göteborg är JÄTTEBILLIGT:mad:. Och då bor jag ändå så att jag slipper Tingstadstunneln till/från jobbet, annars hade även tidsförlusten varit förfärlig.
 
Sv: Göteborg med barn?

Det är så roligt att åka spårvagn :D
Speciellt 60-talsvagnarna som skramlar och låter så att man tror att de ska ramla sönder vilken sekund som helst. ;) Söta är de i alla fall!
 
Sv: Göteborg med barn?

mandalaki skrev:
Äh, det finns inte mycket att försvara.;)

* I förmiddags gick jag ner till bilen som jag inte har egen p-plats för för såna finns inte här. I stället betalar jag 915 kr/mån för att få cirkla runt i området och leta p-plats varje dag.
Snälla, säg att du betalar 915:-/kvartal? Jag tror vi har dyrast boendeparkering på ca 1360:-/kvartal.
 
Sv: Göteborg med barn?

mandalaki - välkommen till Karlskoga istället :idea:

*schyssta gratis medryttarhästar
*gratis p-platser även i centrum, gott om garageplatser
*billiga lägenheter
*bilinbrott/stölder hamnar på förstasidan i lokalpressen
*aldrig långt till nåt så man behöver eg inte bilen
*badstrand mitt i stan
*billiga hus tex 350000 (typ en fjärdedel av vad en liten tvåa i ditt område kostar...)
39C2INF13AJG5PL2_39CCOGN0568Q2G3I_xl.JPG

http://www.hemnet.se/a.asp?id=3278373&q=1&s=4

eller http://www.hemnet.se/a.asp?id=3255354&q=1&s=4
*billiga insatslägenheter tex http://www.blocket.se/vi/8126056.htm?ca=8_s
*otaliga kattvänliga lediga hyreslägenheter tex den här 2:an med uteplats för 4000:
bild2.gif

*aldrig långt till ICA som har öppet till 21 eller konsum som har öppet till 22
*nära till fin natur och ridvägar och TORRA HAGAR...
*trevliga barn i lekrummet på McDonalds :D
*supergod mjukglass med chokladdopp på Lunedet
*tillgänglig sjukvård

Har jag glömt nåt? (de negativa sidorna hör just nu inte hit :angel: )
 
Sv: Göteborg med barn?

Spårvagnarna är söta...

Men om man jämför vilken TID de tar att ta sig från punkt A på ena sidan stan till punkt B på andra sidan med hur snabbt och tätt T-banan och de blå bussarna i Sthlm susar fram så räcker det inte med att vara söt :crazy:
 
Sv: Göteborg med barn?

Silverkedjan skrev:
välkommen till Karlskoga

:idea: Du är ju världens bästa ambassadör för Kga. Jag ska föreslå dig som årets Karlskoging :bump:

Själv borde jag flytta dit, jag som åker dit varje dag och maken åker numera förbi där varje dag. Kvar här är bara barnen och huset som man knappt hinner uppleva :crazy:
 
Sv: Göteborg med barn?

Ja usch, det är ju just det där pendlingsekorrhjulet man vill slippa. Hur fast är ni EGENTLIGEN i Svartå då? Hur mkt tid skulle ni vinna på en flytt och skulle det vara värt det för barnen?
 
Sv: Göteborg med barn?

Apropå 70-talsdetaljer: Ja men visst är det fånigt! som om man skulle köpa den här gården:
399COS68MA1JK0R9_39CI3C1MIST3N9T0_xl.JPG


pga av den här toatapeten, typ :p
399COS68MA1JK0R9_39DJQ5HAE57IL0FC_xl.JPG
 
Sv: Göteborg med barn?

Det största "problemet" här är att det är så förbaskat bra skola så barnen härifrån blir retade när de kommer till större skolor. Och så har jag ju bott här i 10 år snart så jag skulle tycka det vore väldigt svårt att ha grannar :D
Men jag är jättetrött på åkningen. Om några år går nog flyttlasset om det inte blir några stora förändringar..
 
Sv: Göteborg med barn?

Apropå skolor så finns det alternativ i Karlskoga också.

Funderar en del på den här skolan http://www.lonnhyttan.se/

Vi bor så vi har hemsk skolväg över E18 och centrum och skolbyte varje stadium (barnen alltid på olika skolor). Så en flytt närmare en 0-9 skola tex Aggerud vid sjukhuset är inte ointressant till nästa höst. Eller sätta barn på gemensam skolskjuts ut på landet istället till Lonnhyttan.
 
Sv: Göteborg med barn?

Silverkedjan skrev:
Jag blev lite vaccinerad mot storstadslivet. De man träffade som jobbade där hade det så mkt mer tajt än vi i småstan.

Har jag missat ngt ?

Försvara regionen nu alla Göteborgare :devil:

Nu har jag hållit tyst länge och helt mot min natur.

Alltså, kära Silverkedja, utgångspunkten var väl att du verkade vilja flytta till Gbg, även om jag inte vet varför? För annars kan du ju bo kvar i Karlskoga, det verkar ju funka, eller?

Jag kan nog inte direkt försvara just Ggb (skulle hellre bo i huvudstaden i mitt andra land), men att bo i en STAD kan enligt min mening inte övervärderas. (Jag rider mycket, men är absolut inte hästgårdstypen, så där är vi ju olika, du och jag.)

Ok, dyrt, heltidsjobb, hela skiten, men jag är inte beroende av bil för att ta mig till jobbet, det tar ca 10-20 minuter med cykel eller spårvagn, och är alltså även möjligt att promenera, om man inte har bråttom. Cykelturen/promenaden går genom STADSMILJÖ, det finns människor där som jag känner och inte känner. Och medan jag går vaknar staden, varorna kommer till butikerna, kafeer och restauranger gör iordning sina uteserveringar. Jag äter ibland frukost på kafé på väg till jobbet (efter att ha skickat ungen till skolan, jag ÄLSKAR att läsa tidningen på kafé!). Och samma sak på hemvägen, ids jag inte laga mat ringer jag familjen och vi stämmer träff tex på en god och billig indisk restaurang. Barnvänligt, även om jag inte har något barn som är litet nog att få en slickepinne av personalen längre.

(Vad gäller bil är hästeriet ett problem, tycker jag. Jag gillar inte bilar, men får ju inte ihop hästhållning etc utan bil. Och fördelen med stadslivet är, ur mitt perspektiv, just att man slipper bil, då allt finns inom räckhåll. Jag tänker faktiskt att jag, när lönen i framtiden stiger lite till, ska ha häst så nära stan (trots priset) att jag kan cykla till stallet vanliga dagar, då jag inte ska använda transporten. Bilkörning är ju dessutom dyrt, det får man ta med i den kalkylen.)

Livet med barn i stad ser jag enbart positivt på. Det finns så mycket kaféer och restauranger i så olika stil och många är så avspända att man utan vidare kan ha 1-3-åringar med sig. Vi har ätit ute hela sonens liv, på McD endast 5-6 gånger hittills, det behövs inte i en STAD. (Utan just i krislägen, jag minns en kaotisk trötthet på en centralstation i Europa nånstans, tex, då blev det McD.) Detta gäller även Paris, London, Prag etc där jag firat semester med barn, både med och utan vuxet sällskap. Utan problem med restaurangerna. Jag kan särskilt rekommendera pannkakshusen i Amsterdam - där hade vi en underbar vecka med en tvååring.

V gick mycket på museer och barnteater etc i småbarnsåldern. Nu finns det rätt mycket bio och teater som vuxna och tonåringar kan gå på tillsammans. Och mycket tonåringarna kan göra själva, som inte är "olämpligt". Bra musikliv för både dem och min generation och även det i olika stilar, allt efter smak.

Det finns så mycket bra kaféer centralt att familjens olika generationer kan ha olika favortifk, och sonen slipper ha mig i hälarna så som jag hade min pappa, i en liten håla med endast ett bra kafé.

I Majorna, tex, leker barnen på gårdarna och i Slottskogen hela tiden. Det finns folk av olika sort att välja på - alla är inte frireligiösa utom vi, som var fallet i min småstadsuppväxt.

Det finns ett rikt urval av fritidsaktiviteter. Jag rider, och kan välja mellan flera riktigt bra tränare, partnern har rätt ovanliga hobbies som varit omöjliga att utöva på en liten ort, och sonen tränar/har tränat fäktning, karate och aikido samt tar/tagit gitarr- och bildlektioner. Man måste inte spela fotboll ("som alla andra") bara för att få någon att vara med.

Jag bor hyfsat centralt hyfsat barnvänligt i Majorna med lekplats, bergknallar och klätterträd inom synhåll från vardagsrumsfönstret och det kostar mig ca 5200 i månadsavgift och räntor. Amortering tillkommer. (Jag har bara behövt belåna till ca 1/3 av marknadspriset.) Vi talar om en rymlig lägenhet med stor balkong åt väster.

Alltså, jag är uppvuxen i en liten håla (ca 30 000 inv.) och jag får fortfarande förföljelsemani när jag passerar genom ett prydligt villaområde där alla hus är likadana och bilarna står på parad framför dem. Jämfört med det fria och avspända livet i en stad där man kan välja om man vill ha sällskap eller vara ifred!

Nu har jag i alla fall försvarat stadslivet med barn!
 
Sv: Göteborg med barn?

Petruska skrev:
Alltså, jag är uppvuxen i en liten håla (ca 30 000 inv.) och jag får fortfarande förföljelsemani när jag passerar genom ett prydligt villaområde där alla hus är likadana och bilarna står på parad framför dem. Jämfört med det fria och avspända livet i en stad där man kan välja om man vill ha sällskap eller vara ifred!

:bow: :bow: :bow: Där satte du huvudet på spiken!

Jag kan inte uttala mig om hur det är att bo med barn i en storstad (är bara 23 år själv, och har därför inga barn), men just det där är verkligen exakt det jag gillar så mycket med större städer! Uppvuxen i en håla på med 10 000 invånare (totalt i hela kommunen, centralorten hade kanske 7 000) gör jag inte annat än njuter av att vara fri och anonym.
 
Sv: Göteborg med barn?

Silverkedjan skrev:
Då är det bättre i Sthlm, tro det eller ej. Där är nämligen lönerna högre också, inte bara boendet. Och kollektivtrafiken 100 ggr bättre.

Har jag missat ngt ?

Försvara regionen nu alla Göteborgare :devil:

:bump: Fortsätt!!!

Som född i Stockholm och uppvuxen i Göteborg har jag nu efter åratal utomlands och i Öresundsregionen nu börjat längta "hem" till antingen mina bästa vänner i Göteborg eller föräldrarna i Stockholm (med närhet till sommarstugan). Men just Stockholm skrämmer mig just p.g.a. priserna! Arton spänn för en medelstor Pucko på gatuköket i Bålsta i torsdags...hemma på Svågertorps station kostar en stooor Cocio femton :D

Ärligt talat...är det verkligen billigare i Stockholm??? :confused: Lönerna är visserligen högre men vilka priser! Då menar jag inte bara på boendet utan allt. Fast ska man tala bara boende så är Öresundsregionen hetare än något så här är det snart stockholmspriser på villorna. Helt ordinära radhus har utropspris 2,5 miljoner i vårt kvarter som varken är centralt eller har havsutsikt (dock bra skolor vilket värderas högt i prissättningen av villor här i segregationens stad nr 1). :crazy:
 
Sv: Göteborg med barn?

Aggerud eller Skranta! Där skulle jag vilja bo om det blir aktuellt. Men jag vill inte pendla en meter om jag flyttar och det är ingen bra idé tycker jag att låta barnen pendla heller, även om jag hört att det är en bra skola i Lonnhyttan. Nej, vi bor nog kvar några år till, så att barnen har en mycket bra skolgrund. Se'n kan vi välja :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp