Göteborg med barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Göteborg med barn?

Vad han tänkte eller inte med får han stå för själv.

Och vi försöker hjälpas åt med körningen fast jag har svårt att få till det praktiskt så han kör mer. Men i perioder kan han av olika skäl egentligen inte hämta - ska det gå ut över barnet :crazy: ?
 
Sv: Göteborg med barn?

Lite jobbig situation egentligen men jag beundrar dig för att du just inte låter det gå ut över barnet och verkar se till sonens bästa fullt ut. :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Tyvärr är det inte alla föräldrar som klarar det, har stött på många sådana fall i mitt yrke och privat.
 
Sv: Göteborg med barn?

Eftersom pappan inte är flyttbar (hans "livsdröm" har liksom fast punkt där han bor och även om jag själv prioriterat barn framför mina livsdrömmar så förstår jag hans val) skulle barnets bästa förmodligen vara att vi flyttade till samma område och tog med oss Vidars bästisar och suveräna fantastiska dagis :love:

Det går jag inte i land med :crazy:

Och inte heller tror jag efter det här studiebesöket att vi kan försörja oss på jobb på barnvänliga tider i den regionen. Kanske när barnen är större och jag kan frilansa helt och hållet, typ vara borta varannan vecka och hemma/ledig varannan.

I nuläget har iaf Vidar två av sina vuxna och sin lillebror alltid tillgängliga och är i en miljö han är rotad och trivs i. Flyttar vi dit måste vi jobba och pendla mer och eftersom pappan i grunden har långa barnovänliga arbetstider tror jag att det skulle bli för lite total föräldrakontakt ändå. Då får han tre oftast frånvarande stressade föräldrar som är geografiskt närmare men inte har så mkt tid med honom.

Jag saknar kollektivet från gården lite också, så att flytta till en hästgård igen skulle inte vara en uppoffring.

Tanken på en gård man kan dela med praktikanter/vänner är tilltalande. Man skulle kunna dela upp jobb, hästjobb och försörjningsbörda så alla fick mer tid. Och barnen få större familj :love: Läget nära storstad skulle underlätta för olika former av kombinerande med studier och inackorderingar etc.

Men jag känner bara folk som har betydligt mindre råd än jag så det är ju ingen lätt ekvation :crazy:

Och hästgården ovan för 4,1 mille med rätt läge - det hjälper ju inte hur stort huset är om det bara finns 2 hektar bete :(
 
Sv: Göteborg med barn?

Silverkedjan skrev:
Jag saknar kollektivet från gården lite också, så att flytta till en hästgård igen skulle inte vara en uppoffring.

Tanken på en gård man kan dela med praktikanter/vänner är tilltalande. Man skulle kunna dela upp jobb, hästjobb och försörjningsbörda så alla fick mer tid. Och barnen få större familj :love: Läget nära storstad skulle underlätta för olika former av kombinerande med studier och inackorderingar etc.

Men jag känner bara folk som har betydligt mindre råd än jag så det är ju ingen lätt ekvation :crazy:
Vet du, vi tittade på ett svindyrt hus (som krävde massor av renovering för massor av pengar) här INNE I STAN! tidigare i vår. Hade dröm om att kunna flytta dit och ha dels kvar nuvarande hyresgäst (han ingick i köpet pga kontrakt) och dels vår bästa vän. Så underbart att bo med sina vänner. Det har vi pratat ofta om, typ att köpa ett jättehus och ha flera boendes där i olika lägenheter/delar/våningar eller hur det huset nu skulle fungera. Det skulle verkligen tilltala oss, det med gemensamt ansvar, dela på bördor/glädje etc. Tänk vad bra om man åker bort att någon alltid har koll etc. När jag bodde i en annan lägenhet i stan här tidigare så lyckades jag få min släkting-vän att få en grannlägenhet (uppgången bredvid) och det var så trevligt. Vi lagade ofta mat och bjöd in henne (du vet på helt vanlig tråkig vardagsmat som makaroner och korv eller vad som helst, det var umgänget inte maten som var viktigast). Sen flyttade vi och hon med och hon fick barn före oss så vi har inte umgåttsså intensivt men trivs ihop när vi ses.

Just det med TID för varandr i en familj funderar vi också mycket på. Ibland har vi lust att bara sälja allt, köpa ett litet hus nära en strand i Australien och bo där och leva på sol och kärlek men det fungerar ju tyvärr inte så lätt ;) :cry:
 
Sv: Göteborg med barn?

...inte lätt men visst är det tankegångar väl värda att fundera på, både det ena och det andra :bow:
 
Sv: Göteborg med barn?

Men hur är det med läkarlönerna i Borås då?
Vi har ju bara 3 mil till Alingsås och här är gårdarna fortfarande överkomliga. För att inte tala om vanliga hus en bit utanför Borås. Speciellt mot Alingsåshållet. Och mot Varbergshållet. I och för sig blir det lite längre till Alingsås då. Men vad sjutton det är ju mycket närmare än vad du har det nu.

Jag förstår dig att det blir dyrt. Själv har jag också det svindyrt med alla "barn" resor. Men man vill ju att ens barn skall träffa sin far.

/Åsa
 
Sv: Göteborg med barn?

Problemet är att Västa Götaland är en och samma arbetsgivare i ett jättestort område.

Gemensamt är de jättedåliga centrala reglerna för nyanställningar. Chefer som tex anställer läkare som får ta med sig intjänade semesterdagar eller lön från ett annat landsting har fått sparken :crazy:

Vad jag vet har de inte heller kunnat rekrytera något utifrån i tex Borås utan tex fått ta in läkare med utbildning som inte riktigt är anpassad till svensk sjukvård från ungern/polen som de svenska läkarna ska förutom sitt ordinarie jobb, lära upp :crazy:

Man kan säkert göra karriär inom VGL, men att flytta dit efter en karriär någon annanstans blir som att börja om med hundåren och det känns inte så lockande :crazy: Eller så får man söka en chefstjänst, men nu var det ju ett LIV jag ville ha :cool:

Annars är helt klart de regionerna mer prisvärda vad gäller gårdar. Liksom områdena mellan Alingsås och Trollhättan/Linköping.

Men USCH vad jag är trött på bilpendling :eek:
 
Sv: Göteborg med barn?

Silverkedjan skrev:
Problemet är att Västa Götaland är en och samma arbetsgivare i ett jättestort område.

Gemensamt är de jättedåliga centrala reglerna för nyanställningar. Chefer som tex anställer läkare som får ta med sig intjänade semesterdagar eller lön från ett annat landsting har fått sparken :crazy:

Vad jag vet har de inte heller kunnat rekrytera något utifrån i tex Borås utan tex fått ta in läkare med utbildning som inte riktigt är anpassad till svensk sjukvård från ungern/polen som de svenska läkarna ska förutom sitt ordinarie jobb, lära upp :crazy:

Man kan säkert göra karriär inom VGL, men att flytta dit efter en karriär någon annanstans blir som att börja om med hundåren och det känns inte så lockande :crazy: Eller så får man söka en chefstjänst, men nu var det ju ett LIV jag ville ha :cool:

Annars är helt klart de regionerna mer prisvärda vad gäller gårdar. Liksom områdena mellan Alingsås och Trollhättan/Linköping.

Men USCH vad jag är trött på bilpendling :eek:

Jo jag har hört från fler håll hur värdelöst det är här VGL. Synd att ingen kan ta tag i problemet :(
I stället kryllar det av stafettläkare som urkolkar ekonomin. Och för att inte prata om hur trist det är att ständigt möta nya läkare om man är sjuk.
Men att jag föreslog Borås över huvud taget var att det är billigare att bo här än i Göteborg. Så kan du tänka dig att jobba i Göteborg så får du mer pengar över i kassan om ju jobbar/bor i Borås trakten pga billigare boende och mycket billiga kläder, mat osv....

Åh, jag som trodde att chefer satt men fötterna på bordet och rullade tummarna :angel:

Att pendla är :eek: men man vänjer sig och får bita i hop och se glad ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp