Göra efterforskningar i arkiv är det svårt?

Du kan framför allt spara tid genom att fota istället för att anteckna. = hinna bläddra igenom mer

Alltså genom att inte läsa allt som verkar intressant (alt. bara skumma det), utan konstatera att det är något du ska läsa > fota av det, bläddra vidare. Men sedan måste man ju läsa också för att bli insatt och därmed söka och koppla ihop information bättre medan man är på plats också...avvägning.

Men tänk även på att anteckna lite mer allmänna intryck och helheter, sammanfattningar av det du ser. Det är sådant som kan vara svårare att återskapa från att detaljläsa bilder efteråt.

Det går att ta läsbara bilder med mobilen också. Om man är noga med att den zoomat rätt innan man fotar. (så tråkigt att efteråt upptäcka att man har fått med sig en otydlig bild och inte vet vad det står :meh:)


Tack för bra tips! Jag tänker att förhoppningsvis lär jag mig en del första dagen hur jag bäst ska lägga upp det de andra dagarna så jag kan vara mer metodisk.
 
Jo jag har smartphone kanske det räcker? Tyvärr är min modell inte med världens bästa kamera.
Det räcker med all sannolikhet. Kolla bilden direkt så att det du vill ha med syns tydligt bara. Jag fotar en del i bibliotek ibland och man kan göra väldigt mycket med de läslampor som finns + min vanliga telefon. När man ska fota delar ur böcker och arkivmaterial är det ju oftast innehållet som är det viktiga, inte att få en fotografiskt bra bild. Jag tycker att belysningen är viktigare än kameran och skulle hellre ta med en liten batteri-spot än min systemkamera i dessa fall.
 
Det räcker med all sannolikhet. Kolla bilden direkt så att det du vill ha med syns tydligt bara. Jag fotar en del i bibliotek ibland och man kan göra väldigt mycket med de läslampor som finns + min vanliga telefon. När man ska fota delar ur böcker och arkivmaterial är det ju oftast innehållet som är det viktiga, inte att få en fotografiskt bra bild. Jag tycker att belysningen är viktigare än kameran och skulle hellre ta med en liten batteri-spot än min systemkamera i dessa fall.


Yes skulle kunna gå till biblioteket en dag snart och testa att fota i någon bok eller liknande och se hur det blir. Tack för bra tips och råd!:)
 
Nu strax öppnar dem!

IMG_20240806_085517438.jpg
 
Lunchpaus! Hittat handlingar som skickades till Strömsholm med min morfars kommendering till Strömsholm. Då var han fänrik. Jag har funderat mycket på vilka grader det var när de började ridskolan. Känns väldigt nära. Till imorgon har jag beställt andra handlingar. Har gått igenom diarier idag och hans betyg för utbildningen bör ligga i morgondagens handlingar.
 
Lunchpaus dag 2. Reflekterar över att de måste haft otroligt många hästar på Strömsholm på 1920-talet. De begärde till exempel in anbud på 60 ton havre.

Trodde ni upphandling var ett modernt påfund,? På ridskolan begärde de in förslutna anbud på väldigt mycket som till exempel potatis, kött m.m. Sen öppnades anbuden i närvaro av ridskolechef och en person till och allt protokollfördes.

Dessutom hade de ett återvinngstänk med matavfall, allt vägdes, det dokumenterades vad som gick till svinstian, bröd till hundarna m.m. När de hade återvunnit för lite bröd vid ett tillfälle så fick både ridskolechef och kökschef förklara sig i inlagor till de som hade tillsyn över det. Så totalt 5 sidor förklarade de sig på. Bland annat framfördes att hundarna i hundgården hade blivit för tjocka om allt hade återvunnits :)
 
Kan med lite distans till resan och letandet i arkivet summera. Det gav verkligen jättemycket att sitta där tre dagar, det mesta jag hittade var maskinskrivet och jag fick verkligen en så mycket klarare bild av både Röda stjärnans kurser och kurserna på Armens rid- och körskola. Så jag har en mycket klarare vision och bild för min bok som jag håller på och skriver nu och fick också idéer till några kapitel där jag kan plocka bra exempel från verkligheten men såklart göra om till fiktion.

En stor bonus är att jag också fick reda på en hel del om den period min morfar gick där och hittade bland annat en bedömning av hur de red och väldigt detaljerade anteckningar om deras ridkunskaper som var en utvärdering av varje elev på kursen på armens rid- och körskola. Det var rätt fantastiskt att få läsa, min morfar gick bort redan när jag var sju år men tack vare de dokumenten jag läste så blev han en levande person. Han har alltid funnits med mig på något vis genom livet eftersom jag har samma intressen som han hade i stor utsträckning. Ridning och hästar och poesi var hans största intressen och det är också mina intressen. Jag har också en stor mängd böcker efter honom både om hästar och poesi. Sen hittade jag också information om en person som jag tror är mormors systers antingen släkting eller man. Det baserar jag på att hon hade ett extremt ovanligt dubbelt efternamn som gift och detta var en kapten med samma efternamn. Det kan inte finnas så många andra släkter med det dubbla efternamnet.

Jag är övertygad om att det finns mer information om min morfar i arkiven då han verkade inom militären hela sitt yrkesverksamma liv och var kommenderad till olika platser och regementen i landet. Längre fram ska jag ta reda på mer om detta och åka till de arkiv som kan vara aktuella.

Till sist tack alla som kom med råd och tips i denna tråden, det underlättade verkligen letandet för mig och jag prickade ganska rätt i vad jag beställde fram också och behövde bara göra en enda beställning under tre dagar som en komplettering.

Nån gång under hösten så ska jag också besöka Strömsholm!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 124
Senast: cassiopeja
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 762
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 615
Senast: lil-sis
·
Småbarn Det här kommer bli ett långt inlägg men jag hoppas och ber er att orka igenom allt och skriva om era erfarenheter och åsikter. I...
2
Svar
31
· Visningar
6 621
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp