Gör jag rätt?

Miss Sixty

Trådstartare
Har ett sto född -02 e. Cardento - Cortez som för tre år sen fick ett sto föl med fölsjukan hon blev "frisk" men som 1 /1/2 åring avlivades på grund av följdsjukdomar.

I år fick hon ett föl som inte kom ur fostersäcken vet ej om den föddes levande eller död. ( lånade ut stoet )

Har tänkt betäcka henne i år för enligt veterinärer och andra tror att det här bara är otur.

Självklart kommer det innan betäckning göras bakterie prov
 
Senast ändrad:
Sv: Gör jag rätt?

jag tycker du gör rätt. Stoet har ändå inte farit illa eller haft besvärliga fölningar? Med den stammen vore det tråkigt om du inte kunde ta fler föl på henne. Värt iaf ett försök till tycker jag.
 
Sv: Gör jag rätt?

Båda fölningarna har gått bra och hon har gått full tid.

Känner också att hon är värd en chans till.
 
Sv: Gör jag rätt?

Det är ju två helt orelaterade saker som har hänt och båda hade kunnat avhjälpas. (Förutsatt att årets föl levde då det kom ut.)

Betäck du igen och se till att dels ha koll på råmjölksstatus med en back up plan i form av t ex frystorkad råmjölk och dels se till att göra en foal check på ungen. Givetvis måste ju stoet även vakas över ordentligt vid fölning, men det förstår du ju.
 
Sv: Gör jag rätt?

Självklart kommer det vara extra vak på stoet när det närmar sig. Men kan inte låta bli att vara nervös
 
Sv: Gör jag rätt?

Hade du koll på råmjölken och antikroppsstatus på fölunge nummer ett innan den blev sjuk?
 
Sv: Gör jag rätt?

Det första fölet var sen att komma på benen men fick i sig råmjölken i tid. När hon var två dygn fick hon kolik liknande anfall. Behandlades på djursjukhus och blev frisk då.

Kommer lämna stoet nu i veckan för inseminering
 
Sv: Gör jag rätt?

Ok.
Det jag undrade var om du visste vad antikroppshalten på mjölken var och om ni sedan hade gjort foal check, alltså om du vet att hon hade godkända antikroppsnivåer i blodet och hon ändå fick fölsjuka, om hon inte hade godkända nivåer och därför fick fölsjuka, eller om du inte vet.
 
Sv: Gör jag rätt?

Kommer inte ihåg riktigt. Hade henne uppstallad hos en duktig uppfödare och när hon blev sjuk gick allt så snabbt. Vet att hon på djursjukhus inte fick dia hon hade Munkfors på sig

Men nu kommer vi vara extra noga och kolla henne extra allt för att det ska gå bra
 
Sv: Gör jag rätt?

Munkfors? :D
Skulle det stå munkorg? Hade stoet juverinflammation då eller?
Bra att ni planerar att ha noggrann koll. :)
 
Sv: Gör jag rätt?

Haha menar såklart menade munkorg. Nej stoet hade någon bakterie i mjölken om jag kommer ihåg rätt. Kommer i alla fall ihåg att fölet hade bakterier i tarmarna mycket diarré och veterinärerna ville avliva men vi sa sätt in alla resurser. Ny inom uppfödning så visste jag inte att det var stor risk för följdsjukdomar. Tycker veterinärerna kunde berättat det då vi betala 50 000kr om dygnet i en månad.

Jag bryr mig inte om de förlorade pengarna såklart var fölet viktigast!
 
Sv: Gör jag rätt?

Menar du på allvar att ni la ut 1,5 miljoner i veterinärkostnader för fölungen??
 
Sv: Gör jag rätt?

Håll tummarna för mitt sto hon är nu hemma från semin. Koll om ca 16 dagar. Hoppas allt går bra denna gång!

Håll tummarna att hon har en framtid som avelsto!

Vi ger henne denna chansen också!
 
Sv: Gör jag rätt?

Tips för att ha extra koll så chansen är större att allt går bra tas gärna emot!
 
Nu ska det väl gå bra, hoppas!

Mitt 11 åriga sto e. Cardento ue. Cortez fick för tre år sen ett stoföl efter Hip Hop som tyvärr drabbades av fölsjukan. En månad på djursjukhuset sen kom hon hem. Var pigg och glad. Tyvärr fick hon följdsjukdomar av fölsjukan och avlivades som 1 1/2 år gammal.

Lånade ut stoet och hon betäcktes med Iowa. De som hade henne kom ut på morgonen och hittade ett dött hingstföl som inte kommit ur fostersäcken så vet ej om fölet föddes levande eller död.

Nu är hon oss mig igen och jag tog beslutet att ge henne en chans till. Är nu inseminerad med Hip Hop.

Kommer självklart göra allt jag kan för att detta ska gå bra. Synd om inte stoet skulle gå att använda i avel.

Tar gärna emot tips om hur jag mer än att ha råmjölk, göra folchek och vaka henne mycket.

Håll tummarna för mitt sto.
 
Sv: Gör jag rätt?

Jag hade nog stallat upp henne hos nån tutinerad uppfödare så du kan få all hjälp du behöver. Vet ni varför första fölet fick fölsjuka? Bakterier i mjölken låter ovanligt.

Lycka till :)
 
Sto som inte går att använda i avel

Har ni någon gång haft eller hört om ett sto som inte går att ta föl på?

Menar att stoet inte får friska föl.

Mitt sto fick 2010 ett föl med fölsjukan och ett som inte kom ur fostersäcken i år. De sista fölet vet jag inte om de levde när de föddes tyvärr.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 470
Senast: nexxa
·
Avel Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 312
Senast: tanten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Ponnyer på (nästan) fri tillgång?

Omröstningar

Tillbaka
Upp