Gödselhantering i bebyggt område

Tikket

Trådstartare
Min familj funderar att flytta till en egen gård med äldre ladugård och bygga om till stall.
Problemet ligger i att jag inte vet hur det fungerar med gödselhantering och ev odör som kan störa grannar osv.
Målade upp en bild från Googlemaps. Där de röda omringade fältet är gården och det lila omringade är betesmark som ingår.
Där det står idrottsgatan är det en fotbollsplan som nästan gränsar till gården.

Har inte sett pappren på gården så vet inte om det finns gödselplatta osv, men annars ska vi gjuta en. Frågan är då, får man ha djur så nära ett samhälle och kommer lukten störa? Får man ens ha så?
480123_485039171576442_1724129244_n.jpg
 
Sv: Gödselhantering i bebyggt område

Det är väldigt olika från kommun till kommun och lite även om gården ligger inom planerat område eller ej. Så för att få rätt svar får ni hör med kommunen både deras miljö och byggavdelning. Kan behövas tillstånd att bygga om till stall m m.
 
Sv: Gödselhantering i bebyggt område

SoMasse säger är det lite olika från kommun till kommun vad som gäller. Nu ligger inte gården mitt bland villorna, men det kan krävas speciella tillstånd (lantbruksdjur inom detaljplanerat område) för att få ha hästarna där utöver eventuellt bygglov. Rådet är alltså att kontakta kommunen så ni inte flyttar till en gård som ni inte får använda på det sätt som ni tänkt.
 
Sv: Gödselhantering i bebyggt område

Det finns en privat ridanläggning på Öland som just nu träter med kommunen, som vill göra sommarstugeområde alldeles intill deras fastighet. Jag har läst lite bland deras skriftväxlingar och sånt och vissa regler verkar finnas. OM jag minns rätt så ska det vara 50 m mellan hästhagar och bostäder och kan de ha varit 200 m till stall, eller nåt sånt.

Jag hade inte ens velat tänka tanken att köpa en gård som låg sådär, bakom villor, för att ha hästar där. Känns som upplagt för osämja, det räcker att EN granne vill slippa hästarna så är man där...
 
Sv: Gödselhantering i bebyggt område

Absolut. Dock bor vi på landet nu, och har hästen installad. Det är lika mycket problem nu känns det som.
Det verkar ju konstigt att man inte skulle få uppta en gammal lantbruksfastighet bara för att det byggts till runt om.
Eller är jag helt ute nu?
 
Sv: Gödselhantering i bebyggt område

Tyvärr är det inte så enkelt!

Här fick ett stall slå igen efter att grannar klagat, gården hade legat där långt innan villaområdet byggdes. Det handlade i det fallet om att en familj flyttat in bredvid ett befintligt stall och sen klagade.....
 
Sv: Gödselhantering i bebyggt område

om du vill ha hästar i detaljplanelagt område måste du anasöka om detta hos kommunen. anmälningsblankett finns säkerligen på kommunens hemsida. du måste även fråga grannarna runt omkring om de tycker att det är ok. för att se de avstånd som gäller mellan grannar och hästar eller grannar och gödselplats ska du kolla med kommunens lokala föreskrifter (dessa avstånd kan vara olika från kommun till kommun) kan variera mellan 100-500 m. ang gödseplat försök att lägga denna så långt från grannar som möjligt. plattan ska vara helgjutem med stödmur/murar, så att läckage till omgivning inte sker. plattan ska även ha en lagringskapacitet som överrenstämmer med vad Jordbruksverket anger. kolla deras hemsida så det blir rätt. påbörja inget innan kommunen sagt ok.
 
Sv: Gödselhantering i bebyggt område

I en grannby styckades det av tomter och byggdes villaområde som efter ett tag gränsade till grann-jordbruksfastigheten. Plötsligt klagade en granne över hästarna på denna fastighet (de hade sommarhage längs med villaområdet men i riktning bort från detta och med en skogsgardin mellan) och då "upptäcktes" att det upprättats en detaljplan för området någon gång under processen, utan en tanke på denna fastighets redan pågående verksamhet. Så vitt jag vet fick de sälja och flytta eftersom detaljplanen inte medgav häst där och dispens inte gavs eftersom grannar redan klagat. De var spekulanter på en fastighet i min by men fick den inte och efter det vet jag inte hur det gick för dem.
 
Sv: Gödselhantering i bebyggt område

Finns ett stall mitt i smeten där jag bor. De har löst gödselhanteringen med att stoppa gödseln i sopsäckar. Dom har precis totalrenoverat stall och hagar så det är ok för deras/ grannars del med sopsäckar.
 
Sv: Gödselhantering i bebyggt område

Det var inte i första hand gödselhanteringen utan hela hästhållningen som sådan som blev "otillåten" per automatik eftersom en detaljplan hade upprättats. Kommunens regler för djurhållning inom detaljplanerat område tillåter inga hästar utan dispens, och dispens gavs tydligen inte i detta fall, trots att hästarna fanns där först. Förhoppningsvis är inte andra kommuner lika stelbenta, men det finns alltså anledning att kolla upp verkligen allt innan man går vidare i sina planer för tätortsnära hästhållning för det finns inga garantier bara för att det funnits djur på gården tidigare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp