Gödselhantering pappersströ

hanoirocks

Trådstartare
Ni som använder papperströ. Hur hanterar ni gödslet? Inga gissningar nu! Jag är inte intresserad av gissningar! Ni som har erfarenhet av detta hur gör ni? :)

Sv: Gödselhantering pappersströ

Jag har tidigare använt pappersströ och stått inhyrd hos olika stallägare. I mitt fall har jag frågat stallägaren, hur denne vill att jag ska göra med gödseln. En del vill inte att man lägger det på gödselhögen, då har jag samlat upp det i säckar och själv kört säckarna till kommunens avfallsdepå.

Andra har tyckt att det är helt OK att tippa gödseln på gödselstacken och då har det hanterats lika som den andra gödseln. När jag hade eget stall användes enbart pappersströ i stallet och vi tippade den på gödselstacken, vilken sedan kördes ut på åkern och plöjdes ned i jorden.

I min kommun anser miljöansvariga att pappersströ är enbart av godo och har inga särskilda regler för hur gödselhanteringen ska skötas, dvs "pappersgödslet" hanteras lika som annan gödsel.

Så, mitt råd till dig är att kontakta kommunen och fråga om råd. Sen avgör ju din situation hur du ska göra, står du inhyrd frågar du stallägaren, har du eget stall får du ta ett eget beslut över hur du vill hantera gödseln.

Lycka till!

Jag har eget stall, men grannbonden tar hand om min gödsel och plöjer ner den. Han hade inga som helst synpunkter på 1/3 pappersströ i gödselstacken. Varken när det var tidningspapper eller wellpapp.

Så "helt vanlig" gödselhantering här.

Ni som använder papperströ. Hur hanterar ni gödslet? Inga gissningar nu! Jag är inte intresserad av gissningar! Ni som har erfarenhet av detta hur gör ni? :)
Hanteras som vilken gödsel som helst. Kan bli lite "flygigt" på åkern när man sprider bara :)

Vi hade det förra vintern, men har nu övergått till halmpellets. Spreds på fälten, på våren utan att plöjas ner. Mycket av det hade redan förmultnat på gödselstacken innan.

För att sprida papper och halmströ, så krävs minst 1 års kompostering, ibland längre för att gödslen ska gå och sprida. Man använder ju högre andel papper/halm än vad man gör med spån/torv, som kan spridas direkt. Men det är ju ingen lag, bara ett konstaterande.

Och här förmultnade pappret snabbare än spånet, och var inga problem sprida gödseln årligen precis som innan.

Det låter bra det här! :) Har eget stall och egen gödelplatta som är stooor så det kan ligga o brinna i flera år om så behövs :laugh: Ska bara kolla med bonden så han är med på att köra ut det på åkern! Tack för alla svar. Kanon! :D

Och här förmultnade pappret snabbare än spånet, och var inga problem sprida gödseln årligen precis som innan.

Ja papper tar bara halva tiden på sig att förmultna mot spånet, ju mindre storlek desto snabbare. Jag har använt pappers pellets och det gick oerhört snabbt, men faktum är att halmpellets förmultnar ännu snabbare och det som tippades i vår container för 6 månader sedan snudd på jord nu.

Det värsta med halmpelletsen är att man vet inte vad den innehåller .....

Reklamerade Halmpellete som jag köpt uppåt Nyköping som hästarna mådde dåligt av och efter en diskussion med tillverkaren försa man sig och sa att halmen var ju väldigt dålig i år och att man även fått med ett parti med kvickrot :eek: och att man försökte plocka ur de dåliga halmen samt kvickroten .....

Känns rent av förjäkligt och miste direkt förtoendet för denna tillverkare av halmpellets .

Jag vill inte ha ut kvickrot på våra gärden och man måste lita på att tillverkaren använder bra halm till tillverkningen och inte bara köper in för att kunna sälja halmpellets .

Usch så beviken jag blev på denna tillverkare ...Men efter mycket om och men tog man tillbaka pelletsen . '

Nu har jag kvar några säckar sen året innan och får väll användaa upp dessa och de var det inga fel på .

Mia

Tråkigt, och det här visar ju bara vikten av att välja en tillverkare som hygienanalyserar sin produkt innan den når kunden.

Tråkigt, och det här visar ju bara vikten av att välja en tillverkare som hygienanalyserar sin produkt innan den når kunden.

Absolut och allrahelst nu när detta börjat bli en så stor industri aav pellets i alla des former /matrial och man tillverkar pellets i varje lada (lite överdrivet ,men känns så i mitt fall ) sen kan jag undra när man börjar få igång sin nystartade firma och den börjar röra på sig så gör man sedan en sådan dundertabbe för att man skall tjäna pengar :eek: och inte satsar på kvalite ?

Mia

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
769
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
1 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka