Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tömma själv tror jag inte många bönder tillåter med de regler som finns idag. För man får inte ha gödsel liggande åkrarna utan tillstånd från Länsstyrelsen. Den ska bearbetas ner i jorden i stort sett med en gång annars.Vet inte riktigt hur jag ska hitta en lantbrukar. Man har ju ingen aning om vems åkrar som är här. Vilken årstid brukar dom vilja att man tippar ifall man kan tömma själv?
Nej, jag har halmpellets och det är en firma i Enköping som hämtar mitt, därav den stora transportkostnaden. Förut hade vi traktor och fick sprida på bondens åker själva. Det ska dock ske i samband med att bonden kan bruka ner gödseln (harva eller plöja), vilket kan vara svårt att passa in.
Vad gäller vem det är som brukar marken där du har ditt stall: Gå ut och fråga på byn alternativt stoppa närmaste traktorförare och fråga. De som bott i krokarna i ett par år brukar ha koll på sånt
ett tips, använd gödselmask så minskar gödselmängden en hel del
dessutom är det lättare att få någon att vilja använda gödseln, då den redan är processad = inte färsk. många bönder vill inte ha spånblandad gödsel, men den biten tar ju maskarna hand om.
Kanske kan du till och med bli av med maskbearbetad gödsel till villaträdgårdar i närheten. Låt dem hämta gratis...
Är det Gförädl som hämtar? Vi har samma firma men åker på att tömma containern en gång per månad. :-O Blir superdyrt. Har 4 stora hästar och står på spånpellets just nu.
Har köpt en traktorvagn och kommer att testa med gödselmaskar till våren. Hoppas på en mer hanterbar mängd och kostnad.
..när vi stod söder om Sthlm så använde stallen omkring containrar med löstorv. Från samma plats hämtade de gödselcontainrarna när de var fulla. Vad jag förstod så var det bra ekonomi i det men jag vet inte om det fungerar för små stall.
Var i sthlm bor du?
Då får den lite maskar att knapra på också Helt ofarligt!Tungelsta.
Är dåligt insatt ang gödselmasken. Hur går det om man har en hund som älskar att ta sig en godis bit på gödselstacken...
Ja, det är G-förädling. Jag har en tiokubikare till två hästar. Tömmer en gång på hösten och en gång på senvåren. Det måste vara otroliga mängder strö som hamnar i containern för er. Men min container är iof knökfull när den hämtas. Funderar på om ni kanske skulle testa något annat strö?
Maskarna befinner sig oftast en bit under ytan, men hunden kan säkert få i sig några om den gräver lite. Det är nog rätt ofarligt för hunden skulle jag tro och maskarna förökar sig ganska fort så det gör ingen större skillnad på maskantalet heller.Tungelsta.
Är dåligt insatt ang gödselmasken. Hur går det om man har en hund som älskar att ta sig en godis bit på gödselstacken...