Gödselhanetering när man har tre hästar?

eldkyss

Trådstartare
Innan har jag bara haft 2 hästar och då har ja inte tänkt så mkt på just gödselhanteringen.

Men är de inte när man har minst 3 st som man måste förvara gödseln på nåt vis?

Vad finns de för möjligheter?

Sv: Gödselhanetering när man har tre hästar?

Oavsett antal hästar måste man ta ansvar för sin gödselhantering. I vår kommun gäller att ALL gödsel måste förvaras så det inte läcker ut något gödselvatten. Vi valde container eftersom vi hyrde stallet, och inte ville investera i platta.

Hör med din kommun vad de kräver, det varierar runt om i landet.

Innan har jag bara haft 2 hästar och då har ja inte tänkt så mkt på just gödselhanteringen.

Men är de inte när man har minst 3 st som man måste förvara gödseln på nåt vis?

Vad finns de för möjligheter?
Tät lagring är ett nationellt krav och gäller från första häst.

Lagringskapaciteten, alltså att man ska kunna lagra gödsel i minst 6-8 månader (lite olika i olika delar av landet)
gäller jordbruksföretag och är då från och med andra hästen.

Du ska alltså se till att den gödsel din/dina hästar producerar inte riskerar att förorena mark och vatten (även diken och så alltså). Hur kommunen bedömmer att detta är uppfyllt är lite olika från kommun till kommun. De flesta kräver dock container, tät kärra, gödselplatta eller tak över gödselstaden. Så kolla med kommunen vad som krävs för din del.

Tät lagring är ett nationellt krav och gäller från första häst.

Lagringskapaciteten, alltså att man ska kunna lagra gödsel i minst 6-8 månader (lite olika i olika delar av landet)
gäller jordbruksföretag och är då från och med andra hästen.

Du ska alltså se till att den gödsel din/dina hästar producerar inte riskerar att förorena mark och vatten (även diken och så alltså). Hur kommunen bedömmer att detta är uppfyllt är lite olika från kommun till kommun. De flesta kräver dock container, tät kärra, gödselplatta eller tak över gödselstaden. Så kolla med kommunen vad som krävs för din del.

Nja inte helt rätt;) Kraven verkar skilja ganska mycket mellan olika platser även inom en kommun. på jordbruksverkets hemsida finns kartor där det visas olika områden med olika krav... Här är det tillåtet att lägga stuka om gödseln går att "stapla" till minst två meters höjd, detta kräver dock att man har mycket mark för man måste ha tillräckligt med mark att sprida stukan på och man måste flytta stukan varje år... Här är det flera som använder just stuka på sina vallar och sedan sprider det på våren. Detta är dock tillåtet upp till 10 djurenheter 1 häst= 1 djurenhet sedan kommer krav på platta/behållare, djupströbädd i en lösdrift tex får räknas som lagring...
Reglerna ändrar sig varge år och det tillkommer småsaker så det är svårt att hålla sig helt uppdate:D
Vi mockar i traktorskopan och kör ut till stukan...

Nja inte helt rätt;) Kraven verkar skilja ganska mycket mellan olika platser även inom en kommun. på jordbruksverkets hemsida finns kartor där det visas olika områden med olika krav... Här är det tillåtet att lägga stuka om gödseln går att "stapla" till minst två meters höjd, detta kräver dock att man har mycket mark för man måste ha tillräckligt med mark att sprida stukan på och man måste flytta stukan varje år... Här är det flera som använder just stuka på sina vallar och sedan sprider det på våren. Detta är dock tillåtet upp till 10 djurenheter 1 häst= 1 djurenhet sedan kommer krav på platta/behållare, djupströbädd i en lösdrift tex får räknas som lagring...
Reglerna ändrar sig varge år och det tillkommer småsaker så det är svårt att hålla sig helt uppdate:D
Vi mockar i traktorskopan och kör ut till stukan...
Stuka ingår inte i lagringskapaciteten. Stukan ska läggas ut på den åker där den ska spridas och tanken med stuka är att hela stukan ska göras i ordning på en gång, alltså inte pytsas ut kärra för kärra hela året.

Hur som helst så gäller tät lagring från första häst (hänsynsreglerna i MB). Jordbruksföretag har krav på lagringskapacitet utöver den täta lagringen. Hur man sedan löser detta är upp till var och en att bevisa. På vissa platser är det till och med möjligt att lägga hästgödsel direkt på mark om marken består av t ex styv lera så länge utlakningen från gödseln inte riskerar att rinna ner i ett vattendrag t ex.

Så, ja, kraven på lagringskapacitet skiljer sig över landet, men kravet på tät lagring är landsomfattande och oberoende av om det rör sig om ett jordbruksföretag eller en privatperson.

Intressant- skulle du kunna länka var jag kan hitta kartan? Jag har ju bara 4 hästar och hittar ingen gödselkärra just nu...

Rullebör planka o en utrangerad container kommer du långt med. De ä bare å möga sta..

Oavsett antal hästar måste man ta ansvar för sin gödselhantering. I vår kommun gäller att ALL gödsel måste förvaras så det inte läcker ut något gödselvatten. Vi valde container eftersom vi hyrde stallet, och inte ville investera i platta.

Hör med din kommun vad de kräver, det varierar runt om i landet.

Vågar man fråga hur många hästar du har, hur ofta du tömmer och vad det kostar?

Nu har vi inga längre, sedan november. Men vi hade tre hästar, vi tömde varje kvartal. Halm och spån blandat, en häst på permanentbädd (vilket gav mindre till gödselstacken).

Det intervallet krävde mycket jobb med packning (vi körde med Bobcat) för att inte behöva tömma oftare. Har inte fakturan här, men det är hyfsat dyrt. Dels är det hyra av tät container och sedan är det tömningsavgift (för körningen s a s) och tippavgift (d v s avgiften för att faktiskt bli av med gödseln).

En killkompis till mig förvarar gödseln från korna i en grop med speciell duk i. Vet inte exakt hur det fungerar med tömning och så, men hans gödselförvaring är godkänd.

Kanske något att kolla upp?

Vi har en tät traktorkärra ståendes under tak som vi sedan eldar upp i vår kombipanna. Väldigt smidigt. :)

Blir det inte jobbigt med tillgången på traktorkärror om ni eldar dem efterhand?

hihihi! jag håller med om att det vore dumt att elda kärror... Isf kan hon låta bli det en gång så kommer jag o köper den istället ;)
Jag skulle oxå vilja elda upp det- gud så smidigt att bli av med skiten så lätt :)

ja har vart i kontakt med vår kommun nu och hos oss va de tätlagring som gäller. Antingen gödseplatta eller container.

ang gödselplatta så är de 7,4 kubik per häst. Dvs om ja skulle ha sammanlagt 6 hästar så behöver den va 44,4 kubik stor. Det är ju jättestort!

Någon som vet kostnader på att hyra container? med tillhörande tömmningar?

Är de billigare att äga en container?

Hur blir de med hästskit i hagen då? Den ligger ju där tills de tinar och den går att mocka ut..

Om man sköter övrig gödselhantering är det i hagen inget problem. Missköter man sin gödselhantering från boxar blir det som sprids i hagen ett problem.

Att hitta eller göra en egen TÄT container och hålla den tät (gödsel fräter snabbt!) kostar en hel del, och då kostar också tömningen mer än om man hyr av bolaget som tömmer den. Är min erfarenhet.

ja har vart i kontakt med vår kommun nu och hos oss va de tätlagring som gäller. Antingen gödseplatta eller container.

ang gödselplatta så är de 7,4 kubik per häst. Dvs om ja skulle ha sammanlagt 6 hästar så behöver den va 44,4 kubik stor. Det är ju jättestort!

Någon som vet kostnader på att hyra container? med tillhörande tömmningar?

Är de billigare att äga en container?
Jag har en container som är 10 kubik som jag hyr (har två hästar). Den behöver tömmas ungefär två gånger per år och kostar då ca 2500 att tömma (detta beror på hur långt lastbilen måste åka) Jag bor ca tio mil från containerleverantören så det är ju rätt långt och därmed dyrare. Jag betalar strax över 300 kr i månaden för hyra av containern.

Man får jämföra det med en gjutning av platta som förvisso också ar mycket dyrt, men då en engångskostnad. Man måste också ha möjlighet att tömma plattan, och har man ingen mark själv att sprida gödseln på får man fråga någon lantbrukare som kanske är intresserad att ta emot gödseln för spridning. Då måste man ha ett gödselavtal med den lantbrukaren och dessutom kan det vara så att lantbrukaren behöver ta betalt för tiden han lägger ner för att hämta gödseln.

Jag har valt container trots att det kostar. Jag blir av med gödseln på ett smidigt sätt och det räcker för mig.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 395
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 157
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka