Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tät lagring är ett nationellt krav och gäller från första häst.Innan har jag bara haft 2 hästar och då har ja inte tänkt så mkt på just gödselhanteringen.
Men är de inte när man har minst 3 st som man måste förvara gödseln på nåt vis?
Vad finns de för möjligheter?
Tät lagring är ett nationellt krav och gäller från första häst.
Lagringskapaciteten, alltså att man ska kunna lagra gödsel i minst 6-8 månader (lite olika i olika delar av landet)
gäller jordbruksföretag och är då från och med andra hästen.
Du ska alltså se till att den gödsel din/dina hästar producerar inte riskerar att förorena mark och vatten (även diken och så alltså). Hur kommunen bedömmer att detta är uppfyllt är lite olika från kommun till kommun. De flesta kräver dock container, tät kärra, gödselplatta eller tak över gödselstaden. Så kolla med kommunen vad som krävs för din del.
Stuka ingår inte i lagringskapaciteten. Stukan ska läggas ut på den åker där den ska spridas och tanken med stuka är att hela stukan ska göras i ordning på en gång, alltså inte pytsas ut kärra för kärra hela året.Nja inte helt rätt Kraven verkar skilja ganska mycket mellan olika platser även inom en kommun. på jordbruksverkets hemsida finns kartor där det visas olika områden med olika krav... Här är det tillåtet att lägga stuka om gödseln går att "stapla" till minst två meters höjd, detta kräver dock att man har mycket mark för man måste ha tillräckligt med mark att sprida stukan på och man måste flytta stukan varje år... Här är det flera som använder just stuka på sina vallar och sedan sprider det på våren. Detta är dock tillåtet upp till 10 djurenheter 1 häst= 1 djurenhet sedan kommer krav på platta/behållare, djupströbädd i en lösdrift tex får räknas som lagring...
Reglerna ändrar sig varge år och det tillkommer småsaker så det är svårt att hålla sig helt uppdate
Vi mockar i traktorskopan och kör ut till stukan...
Rullebör planka o en utrangerad container kommer du långt med. De ä bare å möga sta..
Oavsett antal hästar måste man ta ansvar för sin gödselhantering. I vår kommun gäller att ALL gödsel måste förvaras så det inte läcker ut något gödselvatten. Vi valde container eftersom vi hyrde stallet, och inte ville investera i platta.
Hör med din kommun vad de kräver, det varierar runt om i landet.
Blir det inte jobbigt med tillgången på traktorkärror om ni eldar dem efterhand?
Jag har en container som är 10 kubik som jag hyr (har två hästar). Den behöver tömmas ungefär två gånger per år och kostar då ca 2500 att tömma (detta beror på hur långt lastbilen måste åka) Jag bor ca tio mil från containerleverantören så det är ju rätt långt och därmed dyrare. Jag betalar strax över 300 kr i månaden för hyra av containern.ja har vart i kontakt med vår kommun nu och hos oss va de tätlagring som gäller. Antingen gödseplatta eller container.
ang gödselplatta så är de 7,4 kubik per häst. Dvs om ja skulle ha sammanlagt 6 hästar så behöver den va 44,4 kubik stor. Det är ju jättestort!
Någon som vet kostnader på att hyra container? med tillhörande tömmningar?
Är de billigare att äga en container?