Godkännande av djurtransport

cutty

Trådstartare
Har nu bokat tid för godkännande hos /av länsstyrelsen.

Döm om min förvåning när det ej går att få en transport med ett tak utan ljus färg godkänd för transport över 8 timmar.

Har precis köpt en hyfsat ny värmlandsvagn, glasfiber, vinröd. Länsstyrelsen kräver att jag låter måla taket vitt/ljust för att ge godkännandet!

Har inte på någon sida funnit detta krav. Inte heller hos transporttillverkarna eller återförsäljarna. Någon mer än jag som undrar :confused:

Sv: Godkännande av djurtransport

Det var nått nytt har aldrig hört tals om detta. ska bli spännand eå höra om nån vet eller om du kan få fram något.

Har nu bokat tid för godkännande hos /av länsstyrelsen.

Döm om min förvåning när det ej går att få en transport med ett tak utan ljus färg godkänd för transport över 8 timmar.

Har precis köpt en hyfsat ny värmlandsvagn, glasfiber, vinröd. Länsstyrelsen kräver att jag låter måla taket vitt/ljust för att ge godkännandet!

Har inte på någon sida funnit detta krav. Inte heller hos transporttillverkarna eller återförsäljarna. Någon mer än jag som undrar :confused:

Nåja, särskilt nytt är inte direktivet. Det har skrivits en del om det i fackpress, och det har också hörts en del röster här om just färgade tak. Även mörkare färg på väggarna har varit tveksamt i vissa fall.

Att ÅF inte lägger sig i ditt färgval finner jag föga förvånande. Dels måste kunskapen finnas, sedan är det ju alltid lättare att ge kunden rätt i sitt val.

Borde ju ej vara svårare för ÅF att upplysa om denna regel, än att fråga om önskad totalvikt.

Har missat detta totalt :(

Nej, på utsidan. Insidan är vit, men just i det här fallet är det ej insidan som räknas ;)

Nej, på utsidan. Insidan är vit, men just i det här fallet är det ej insidan som räknas ;)

What ??? Vad fasiken skulle utsidans färg spela för roll ? Hur skulle då alla hästlastbilar få godkänt finns väl i stort sett inte en enda av de stora som har vita tak ?
Måste ju vara någon som fått någonting väldigt mkt om bakfoten, bad du om att få en hänsvisning till var exakt i lagen detta stod ?

fast å ansra sidan hur många drabbas detta av i praktiken??.Hur många åker mer än 8 timmar med sin häst??

Och då är det bara å åka 8 timmar,ta ut hästen låta den vila en stund och sedan åka vidare så har du 8 timmar till=)

ventelationen är viktigare än färgen
Jag har svart tak och antrasitgråa ytterväggar och vitt inne inge varmare där inne än det var i mitt vita inna jag målade om=)

Nej, bad ej om lagrum. Insåg att jag max får transportera i 8 timmar. Tänker ej måla om transporten.

Vanligtvis kör vi inte längre än så. Förvånar mig mest över denna regel som jag totalt missat.

Visst går den att kringgå genom att lasta ut. Vila en stund och in igen i transporten.

Och då är det bara å åka 8 timmar,ta ut hästen låta den vila en stund och sedan åka vidare så har du 8 timmar till=)
Tänk om det hade varit så enkelt....
Så tyvärr räknas tiden för en längre transport fr o m att hästen lastas tills den lastas ur och får vila i box hage 24 timmar (är lite osäker på hur lång vilotiden är för det är något som aldrig varit aktuellt för mig, att last igen efter en lång resa)
Så det är nog istället fler som borde ha godkända transporter t ex den som åker på tävling och är borta mer är åtta timmar samma dag. Det räknas enligt regelverket som om hästen var under transport hela tiden, även om den står i transporten.

Intressant. Då skulle detta gälla för alla de som ex åker på vanliga tävlingar och ej har tillgång till box. Det är ju inte helt ovanligt med åtskilliga timmar i transporten...

I så fall än mer förvånad över att denna regel inte är mer känd.

Inte bara på tävlingar utan box utan den gäller också weekend meetings trots att hästen då troligen har box. Men det får inte tillräckligt lång vila i boxen för att det ska räknas som avslutad transport.
Jag kände inte heller till dessa regler innan jag tog kompetensbeviset.

För transporter över 8 timmar är det EG 1/2005 som gäller. Mörk färg får ej användas pga att det ej reflekterar solljus bra och det blir därmed varmare i dessa transporter än i de med ljusa tak.

Tänk om det hade varit så enkelt....
Så tyvärr räknas tiden för en längre transport fr o m att hästen lastas tills den lastas ur och får vila i box hage 24 timmar (är lite osäker på hur lång vilotiden är för det är något som aldrig varit aktuellt för mig, att last igen efter en lång resa)
Så det är nog istället fler som borde ha godkända transporter t ex den som åker på tävling och är borta mer är åtta timmar samma dag. Det räknas enligt regelverket som om hästen var under transport hela tiden, även om den står i transporten.

Där har du helt fel, just detta med tävlingar är en fråga som varit uppe och blivit besvarad i ridsport, och det var precis den förklaringen som gällde iom att hästen lastas ur på tävlingsplatsen så räknades det INTE som en sammanhängande transport, och ja det besvarades av behörig instans.

Inte bara på tävlingar utan box utan den gäller också weekend meetings trots att hästen då troligen har box. Men det får inte tillräckligt lång vila i boxen för att det ska räknas som avslutad transport.
Jag kände inte heller till dessa regler innan jag tog kompetensbeviset.

Du har även helt fel i hur lång vila i box behöver vara annars skulle varenda en transportör som kör mellan norra och södra sverige olovliga transporter, de kör som du säkert vet ofta norra sverige och övernattar i stockholm för att sedan köra södra halvan.

För transporter över 8 timmar är det EG 1/2005 som gäller. Mörk färg får ej användas pga att det ej reflekterar solljus bra och det blir därmed varmare i dessa transporter än i de med ljusa tak.

Men det är ju rent skitsnack blir inte ett spår varmare i färgade transporter än vita med rätt ventilation. För ventilationen är ju som bekant ett krav.
Går man sen över till att det som påverkar betydligt mer än färgen är ju om det är ett isolerat tak eller inte. Ett isolerat färgat tak är väldigt mkt svalare än ett oisolerat vitt.

Så här står det i lag texten om definition:
j) befordran: hela transporten från avsändningsorten till bestämmelseorten, inklusive eventuell urlastning, förvaring och ilastning vid mellanstationer under befordran.
m) lång transport: befordran som överskrider åtta timmar räknat från den tidpunkt då det första djuret i sändningen flyttas.
i) transportsträckan mellan den första ilastningsplatsen och uppsamlingscentralen är kortare än 100 km, eller om
ii) djuren före avsändningen från uppsamlingscentralen under minst sex timmar har förvarats med strö i tillräcklig mängd och vattnats, om möjligt utan att vara bundna.
s) bestämmelseort: plats där ett djur lastas ur ett transportmedel och
i) förvaras under minst 48 timmar före tidpunkten för avsändning,
w) transport: förflyttning av djur som genomförs med hjälp av ett eller flera transportmedel och därmed sammanhängande förfaranden, inklusive ilastning, urlastning, omlastning och vila, fram till det att urlastningen av djuren är avslutad på bestämmelseorten.

Jag hittar mycket som stödjer det som jag fick lära mig på kursen och inget som undantar hästar för tävling.

Du har även helt fel i hur lång vila i box behöver vara annars skulle varenda en transportör som kör mellan norra och södra sverige olovliga transporter, de kör som du säkert vet ofta norra sverige och övernattar i stockholm för att sedan köra södra halvan.
Vad får dig att tro att det inte gäller i dessa fall? Det räknas som en lång transport och jag är säker på att de uppfyller alla kraven för lång transport. För den får ju ta mer än åtta timmar och om den då dessutom går mellan olika länder kommer lite mer krav. Men fortfarande fullt godkänt som lång transport.

Men det är ju rent skitsnack blir inte ett spår varmare i färgade transporter än vita med rätt ventilation. För ventilationen är ju som bekant ett krav.
Går man sen över till att det som påverkar betydligt mer än färgen är ju om det är ett isolerat tak eller inte. Ett isolerat färgat tak är väldigt mkt svalare än ett oisolerat vitt.

Varför jämföra äpplen och päron? Med samma förutsättningar så blir det varmare i en transport med mörk färg på taket.

I ts fall antar jag att det inte finns mekanisk ventilation installerad, några har installerat detta i vanliga transporter, men inte så många. I en transport som ts har med mörkt tak och naturlig ventilation som t ex får stå stilla i en kö till en färja en varm sommardag så blir det flera grader varmare än i en motsvarande transport med ljust tak. Så oftast är det, som du själv skriver, inte bara färgen på taket som är avgörande för om man ska få godkännt för mer än 8 timmar eller ej.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska göra om i sovrummet och har lite funderingar... 3 väggar ska bli ljusgrå, den 4e ska bli fondvägg mörkgrå med något turkost...
Svar
3
· Visningar
1 021
Senast: replica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka