Godkänd stam?

W

Warmia

Måste en islänning ha full godkänd stam för att få reggas som island? Eller får du regga en islänning som har en icke godkänd pappa som är islänning?
Kan en icke godkänd hingst lämna språngsedel?

Sv: Godkänd stam?

En svenskfödd islandshäst utan bed. pappa får ej reggas i SIF.

En häst född på islands kan ha obed. förändrar, och får då reggas

www.icelandichorse.se under avel finns "Plan och riktlinjer" och där kan du läsa om kraven för att regga häst efter ej godkänd fadershingst. De går att registrera, men det finns särskilda villkor med både reggning och framtida användning.

Är det inte så att en svenskfödd utan godkänd pappa får reggas i B-registret men då måste blodtypas så man vet att det är en "riktig" islänning?

Far, mor och avkomma DNA-testas. Blodtypning används inte längre. Det finns nu även nya regler angående svenskfödda hästar och registrering. Finns att läsa på SIF´s hemsida under Avel/riktlinjer som nämnt tidigare i tråden.

Även föl som skiljts från mamman, innan godkänd ID-kontrollant varit ute och skrivit papprena, måste DNA-testas även om fölet är efter en godkänd hingst.

Tack :) Menade nog eg DNA men med noll koll som jag har egentligrn *försöker lära mig* insåg jag inte skillnaden :o

Mitt sto är efter en icke godkänd hingst och hon är därför reggad i en bilaga till stamboken. Jag har kollat sidan du hänvisar till och där står ju någonting om att för att visas för avel måste ston vara efter godkända hingstar. Men förutom detta, är det i något annat sammanhang som bristen på godkänd pappa spelar roll? Får jag inte betäcka henne alls eller är det ok om den hingsten är godkänd?

Du får betäcka ett bilagesto, och får papper på det fölet. Med avelsgodkänd hingst direkt in i stambok, med obedömd hingst blir det en bilageregistrering.

KL

Om inga papper finns på hästarna, varken känd moder eller fader går det då???

Då kan man inte regga i SIF som islandshäst, utan då blir det ridponny utan stam.

KL

Om inga papper finns på hästarna, varken känd moder eller fader går det då???

Är den islandsfödd så kan du regga den vanligt även om stammen är totalt okänd. Eller påhittad... Inte så lätt att kolla upp alla ggr! Och det spelar heller ingen roll om pappan är godkänd eller ej. Däremot måste en hingst i Sverige för att bli godkänd ha känd stam, dvs den behöver inte vara godkänd, i tre led på pappans sida och 2 på moderns. Men om stammen är känd men obedömd så är inte heller föräldrarna varken blodtypade eller DNA-testade och oftast inte längre tillbaka heller. Då kan det bli problem eftersom man då inte kan bevisa att hingsten är efter de föräldrarna och att stammen stämmer. Kan man bara visa det så spelar det ingen roll om det är efter en godkänd eller icke godkänd hingst, man får bedöma hingsten ändå. Ston kan bedömas utan DNA-test dessutom så man behöver inte bevisa stammen på något sätt om hästen komme från Island eller är livmoderimport. Jag tycker det är märkligt att man får registrera dessa hästar i grundstambok till vanliga priset samtidigt som DNA-testade hästar efter icke godkänd hingst men känd stam i flera led, hamnar i bilaga och inte kan bedömas. Det är diskriminering och dessutom hiskeliga registreringskostnader som är en straffavgift eller markering som G. H. sade. Lika regler borde gälla för alla!

Men det är dock skillnad på hingst och sto ur reproduktionssynpunkt; en hingst kan ju bli förälder och förärva sig i långt högre utsträckning än ett sto kan under en livstid.

Jag vet att vi inte har samma syn på detta, men jag tycker faktiskt att reglerna är ganska ok; vill man delta i SIFs verksamhet följer man reglerna.

Vill man avla efter eget huvud så får man i dag regga som okänd stam - men då har man också egna tankar som inte funnit gehör hos majoriteten. Om man då inte stöder eller deltar den verksamheten, varför kräva möjlighet att vara med på egna villkor senare?

Vet du hur detta blir då...
Har en 15åring som inte reggad än, språngsedel finns och han är efter en svenskfödd hingst som har varit godkänd men död. Mamman var reggad med full stam med nu död. Hur tror du att detta går???
Vilka kostnader blir det?

Som jag ser det så borde det bli en vanlig registrering, in i ordinarie stambok.

Men samtidigt så sparar du ju kostnader på att du inte tagit fram dina icke godkända hingstar till bedömning (med undantag för den avlidne silversvarta hingsten). Du betalar ju igentligen inte mer för dina föl än för oss andra som väljer att betäcka med en godkänd hingst. Men du får det ju att låta som det kostar typ 20 000kr att registera en häst i bilageregistret. Du väljer ju själva att inte följa reglerna som är lika för alla och du får du ju helt enkelt ta den kostnaden. Det finns ju massor av fina godkända hingstar i Sverige ALLA kan ju inte vara skit och avvika totalt från ditt avelsmål. Du gillar ju uppenbarligen Gaukur varför inte använda honom i stället och slippa alla staffavgifter och få avkommor som du kan registera i den vanliga stamboken?

Men det är dock skillnad på hingst och sto ur reproduktionssynpunkt; en hingst kan ju bli förälder och förärva sig i långt högre utsträckning än ett sto kan under en livstid.

Jag vet att vi inte har samma syn på detta, men jag tycker faktiskt att reglerna är ganska ok; vill man delta i SIFs verksamhet följer man reglerna.

Vill man avla efter eget huvud så får man i dag regga som okänd stam - men då har man också egna tankar som inte funnit gehör hos majoriteten. Om man då inte stöder eller deltar den verksamheten, varför kräva möjlighet att vara med på egna villkor senare?

Behöver inte regga med okänd stam, där har du fel. Kan regga i bilagan hur många avkommor som helst! Och den här sortens avel bedrivs i betydligt större skala på Island (där gårdsaveln är större än efter godkända hingstar) och inget annat land har någon bilaga utan alla rena islandshästar reggas i grundstambok. Varför skall Sverige ha sina egna spelregler? Och varför skall de endast gälla oss svenska uppfödare? Sverige reggar faktiskt andras uppfödningar efter icke godkända hingstar i grundstambok, oavsett vilket land de kommer från! Det bryter mot EUs regler om diskriminering så det är SIF som kör sitt eget race, inte jag! Men just din inställning gör att jag och många andra kräks över svenska islandsförbundet och helst skulle tillhöra Danmark eller något annat land så vi slapp den här storebrorattityden! Fy! :cool:

Vet du hur detta blir då...
Har en 15åring som inte reggad än, språngsedel finns och han är efter en svenskfödd hingst som har varit godkänd men död. Mamman var reggad med full stam med nu död. Hur tror du att detta går???
Vilka kostnader blir det?

Vanlig registrering fast eftersom han inte går med sin mamma, :angel: :D , så måste han DNA-testas och mamman också + att du nog får betala 400 kr extra efter som det inte är av årets kull sas! :cool:

Men samtidigt så sparar du ju kostnader på att du inte tagit fram dina icke godkända hingstar till bedömning (med undantag för den avlidne silversvarta hingsten). Du betalar ju igentligen inte mer för dina föl än för oss andra som väljer att betäcka med en godkänd hingst. Men du får det ju att låta som det kostar typ 20 000kr att registera en häst i bilageregistret. Du väljer ju själva att inte följa reglerna som är lika för alla och du får du ju helt enkelt ta den kostnaden. Det finns ju massor av fina godkända hingstar i Sverige ALLA kan ju inte vara skit och avvika totalt från ditt avelsmål. Du gillar ju uppenbarligen Gaukur varför inte använda honom i stället och slippa alla staffavgifter och få avkommor som du kan registera i den vanliga stamboken?

Alla ridhästar kräver inridning och träning och kostanderna blir inte mindre för att man visar en häst eller ej, nåja det lilla själva bedömningen kostar... Och det i sin tur är ju helt avhängigt hur inridning, träning osv görs. Jag red in och tränade min hingst själv, viljet jag gör med alla mina hästar och det gör de stora tränarna som ofta är hingstägare också, med sina också. Och åter igen så anser jag att det skall vara LIKA VILKOR INOM HELA FEIF och inte lila byråkrat-Sverige köra sitt eget race som faktiskt strider mot EU-reglerna då man inte får disjriminera någon marknad gentemot någon annan, vilket man gör med sin egen marknad av gårdsuppföda hästar gentemot övriga FEIF. Jag följer reglerna som gäller på Island som är moderland och som gäller inom övriga FEIF. Där finns inga bilageregister.

Men snälla du, de kan uppfylla delar av mitt avelsmål men vill jag ha en viktbärande häst så är inte Gaukur den rätta! Han är väldigt lättbyggd! Jag har valt att betäcka ett maffigt sto med honom. Gaukur kan passa mig men jag har två familjemedlemmar som ligger på 95 resp 105 kg och de behöver en betydligt maffigare häst samtidigt som en av dem har en allvarlig sträckskada i nacken och skall ha en trygg och pålitlig samt mjuk häst för nacken tål inte stötar, då blir han sjuk. En sträckskada ger samma symptom som en whiplash. Ni bara utgår från att alla människor är superfriska ryttare i ert resonemang men jag ser islandshästens som den mest ypperliga rasen för rehabridning och det är flera sjukgymnaster som har sådan ridning, men trots vår stora avel så kommer deras hästar mestadels från Island eller Danmark. Undrar varför de hellre tar risken med eksem än köper svenskavlat? Kan det bero på att aveln och hingstarna är så tävlingsinriktade tro?

I alla andra länder skule jag kunnat visa min enda avkomma efter hingsten som dog, men inte i Sverige. I Sverige kan han inte bli godkänd för han är reggad i bilaga vilket vi är ensam om. I danmark hade han varit reggad vanligt och kunnat visas. SIF tvingar mig att avla i bilaga omjag vill använda min hingst, när skall ni fatta det??? Jösses vad trögt ibland! Varför skall jag betala lika mycket för mina föl när de inte får samma status??? Jag borde betala betydligt mindre istället!

Senast ändrad av en moderator:

Jag kunde ju skaffa mig en gård på Island och bedriva än billigare gårdsuppfödning undan icke godkänd hingst och sedan exportera hit och då hamnar de i vanliga grundstamboken. Eller avla i Danmark, betal lite extra, men inte som i Sverige, och sedan importera hit. Då hamnar de också i vanlig grundstambok. Eller avla i Tyskland och där kostar det inget extra heller. Så vem vet, jag kanske flyttar på mig och vips blir mina bilageregade islandshästar vanliga islandshästar i en grundstambok i annat land! De finns de som gör så också, i allafall på papperet och det inbjuder SIF regler till. Då slipper SIF både registrering och pengar för den... ;) :angel:

Behöver inte regga med okänd stam, där har du fel. Kan regga i bilagan hur många avkommor som helst!
Ok. Bra att det blir rättat i tråden :)

Men just din inställning gör att jag och många andra kräks över svenska islandsförbundet och helst skulle tillhöra Danmark eller något annat land så vi slapp den här storebrorattityden! Fy! :cool:
Du, det är just min inställning. Förbundet och stadgarna har funnits långt längre än jag varit medlem, och förmodligen har avelsreglementet utformats som det är pga/ tack vare faktorer som fanns då. Trots allt har ju aveln i Sverige gått igenom olika faser under SIFs historia, och förmodligen har de som drivit frågorna haft rasens bästa för ögonen.
Att sen deras syn inte stämmer med andras, det är ju solklart. Men de har ju gjort sitt bästa, efter sin övertygelse. Och de har också lagt ner mycket tid och arbete på det, vilket jag tycker att man inte bara spottar på.

Skulle i dag en majoritet rösta för att förändra reglementet så är det förmodligen möjligt, fast det verkar inte vara en såpass viktig fråga att någon har intresse och engagemang att driva den?

En andra tanke. Vore det ett solklart regelbrott från SIFs sida, så bör det gå att överklaga. Dock har ju även ASVH skärpt kraven för gröna papper osv sedan det blev ok att avla på ej "godkända" hingstar, så unikt är det ju inte. Hästen får ju tillverkas s a s, men kanske inte delta i av avelsförbund anordnade aktiviteter fullt ut.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Någon som vet någonting alls om denna sällsynta ras? Trodde den var ”ny”, men det verkar som om den godkändes av FCI redan på 60-talet...
Svar
4
· Visningar
691
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2